GEN125 Gender a média

Fakulta sociálních studií
jaro 2009
Rozsah
1/1. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Monika Metyková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Hynková, DiS. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Iva Šmídová, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Rozvrh
St 15. 4. 8:00–11:30 U42, Čt 16. 4. 14:00–17:30 U23, Pá 17. 4. 8:00–9:30 U43, Po 20. 4. 18:00–19:30 U32, Út 21. 4. 8:00–9:30 U43, St 22. 4. 16:00–19:30 U33, Čt 23. 4. 18:00–19:30 U43, Pá 24. 4. 8:00–9:30 U43
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit základní přístupy k mediální konstrukci genderu; aplikovat teorie z této oblasti; analyzovat mediální produkci, obsahy a publika ve vztahu k genderu; v této analýze uplatnit některé kvalitativní a kvantitativní přístupy (s důrazem na obsahovou analýzu); získat přehled klíčové literatury a výzkumu v této oblasti.
Osnova
  • Úvod.
  • Média a společnost, funkcionalistické přístupy – liberální, radikální a alternativní perspektivy.
  • Média a konstrukce identity.
  • Feministické kritiky médií – přehled.
  • Mediální obsahy: Úvod do problematiky.
  • Konstrukce genderu v mediálních textech.
  • Publikum: Úvod do problematiky.
  • Gender a konzumace mediálních produktů.
  • Gender a nová média – přehled.
  • Závěrečné shrnutí.
Literatura
  • Reading the romance: Women, patriarchy and popular literature. London: Verso, 1994.
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Edited by Jan Jirák, Translated by Marcel Kabát. Vyd. 3. Praha: Portál, 2007, 447 s. ISBN 9788073673383. info
  • GAUNTLETT, David. Media, gender and identity : an introduction. London: Routledge, 2002, x, 278. ISBN 0415189608. info
  • Mass media and society. Edited by James Curran - Michael Gurevitch. 2nd ed. London: Arnold, 1996, iv, 378 s. ISBN 0-340-61418-8. info
  • Questions of cultural identity. Edited by Stuart Hall - Paul Du Gay. First published. London: SAGE Publications, 1996, viii, 198. ISBN 0803978839. info
Výukové metody
Kurz je založený na přednáškách a seminárních cvičeních. Přednášky jsou věnované teoretickým přístupům a ukázkám výzkumů, které se vztahují k dané tematice. V seminářích pak studenti aplikují získané znalosti na mediální produkty. Jeden seminář má formu workshopu, v průběhu kterého studenti analyzují mediální obsahy a diskutují psaní závěrečné práce.
Metody hodnocení
Výuka probíhá blokově. Metody hodnocení: 1. aktivní účast na seminářích, studenti se musí zúčastnit 80% seminářů (výsledek tvoří 20% závěrečného hodnocení) 2. závěrečný esej – rozsah 2000-2500 slov (50% závěrečného hodnocení) 3. písemný test – 5 témat (30% závěrečného hodnocení)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2011, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2017.