SOC926 TS - Analýza a interpretace kvalitativních dat

Fakulta sociálních studií
jaro 2009
Rozsah
1/3/0. 20 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Zdeněk Konopásek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Předpoklady
Předmět je určen především pro studentky a studenty magisterského studia sociologie na FSS. Není určen pro studenty bakalářského studia, ať už jakéhokoli oboru. Předpokládá se schopnost samostatně studovat manuál programu, který je v angličtině; výhodou je teoretická obeznámenost s nějakou podobou kvalitativního výzkumu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 3 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/3, pouze zareg.: 0/3, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/3
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jde o soubor přednášek, diskusí a cvičení zaměřených na práci s kvalitativními daty. Výklad nebude systematicky mapovat různé metodologické přístupy; nebude ani sledovat logiku nějaké jedné konkrétní analytické školy. Postupy kvalitativní analýzy a interpretace budeme rozebírat spíš z hlediska nejrůznějších praktik, než z hlediska nějaké „čisté“ metodologie či teorie poznání. Což především znamená, že se na otázky kvalitativního výzkumu budeme dívat eklekticky a akčně. K práci a diskusím budeme využívat soubor skutečných kvalitativních dat a program pro kvalitativní analýzu Atlas.ti. Jedná se o náročný a intenzivní kurs, u kterého se předpokládá průběžná práce a domácí příprava, stejně jako pravidelná účast na sezeních. Cílem kurzu je:
1) zvládnout technicky i metodologicky analytickou práci s programem Atlas.ti;
2) prakticky procvičit základní analytické postupy s kvalitativními daty.
Osnova
  • 1. Úvod do kursu
  • 2. Co jsou vlastně data? / Hermeneutická jednotka a primární dokumenty
  • 3. Jak se dělá problém? / Segmentace a kódování dat
  • 4. Sezení věnované tématu a problému seminární práce
  • 5. Jak se píše výzkumná zpráva? / Další kódovací techniky a memo-poznámky
  • 6. Základy tvorby textuální laboratoře / Sítě a síťové náhledy
  • 7. Co je podstatné? / Vyhledávací nástroj
  • 8. Co zakládá objektivitu? / Superkódy, kódové sítě, rodiny kódů
  • 9. Jak kumulovat vědění? / System closure
  • 10. Co znamená být reflexivní? / Co-occurence tool
  • 11. Jak se k sobě mají teoretické doktríny a analytické praktiky? / Související programy
  • 12. Shrnutí
Literatura
  • MUHR, Thomas & FRIESE, Susanne (2004): Atlas.ti, the knowledge workbench, v. 5.0: User’s guide and reference. Berlin: Scientific Software
  • SILVERMAN, David. Doing qualitative research : a practical handbook. 1st pub. London: Sage Publications, 2000, xv, 316. ISBN 0761958231. info
Metody hodnocení
Těžiště spočívá v průběžné analytické práci s programem na skutečných datech (účast na sezeních i samostatná práce doma). Na konci semestru studenti odevzdají veškerou svou práci na datech (soubor HPR z programu Atlas.ti) a krátký vysvětlující analytický komentář. Každý projde také závěrečným pohovorem, během něhož bude prověřena schopnost smysluplně využívat program Atlas.ti. Celkové hodnocení vyplývá z bodového zisku: pracovní analytické soubory a vysvětlující komentář (60b), závěrečný pohovor (40b).
Informace učitele
Případní zájemci z doktorandského studia nechť se zapisují zároveň i do magisterské verze předmětu! (Nakonec bude zapsáno pouze absolvování doktorandského předmětu, ale administrativně je třeba "sjednotit" skupinu tímto způsobem.)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2009/SOC926