ZUR403 Hypermédia

Fakulta sociálních studií
jaro 2009
Rozsah
2/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. David Kořínek (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Drahomíra Soldánová
Rozvrh
každé liché pondělí 12:00–13:30 Studio 527
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou:
porozumění základních vlastností nových médií
osvojení si terminologie (hypermédia, hyperrealita, virtualita,...)
vymezení estetických strategií nových médií
porozumění současnému stavu Internetu
teorie nových médií v mediální praxi
Osnova
  • charakteristické znaky nových médií (Lev Manovich)
  • jazyk nových médií
  • digitální vizuální kultura (Andrew Darley)
  • virtualizace jako exodus
  • nová média a hyperrealita (Baudrillard)
  • sociální web
Literatura
  • Castells, Manuel, The Internet Galaxy, Oxford University Press, 2003
  • Darley, Andrew; Visual Digital Culture, Routledge, 2000.
  • Graham, Gordon; The Internet, A Philosophical Inquiry, Routledge, London 2001
  • Manovich, Lev; The Language of New Media, MIT Press, 2002
  • Lister, Martin (ed.); New Media: A Critical Introduction, Routledge, 2002
  • Lunenfeld, Peter (ed.); The Digital Dialectic, MIT Press, 2000
  • Mitchell, William; E-topia, Život ve městě trochu jinak, Zlatý řez, Praha 2004
Metody hodnocení
přednášky
diskuse v hodině
četba (povinná literatura)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012.