POL254 Evropská a komparativní vzdělávací politika

Fakulta sociálních studií
jaro 2010
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jiří Nantl, LL.M. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Stanislav Balík, Ph.D.
Oddělení politologie – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Pospíšilová
Rozvrh
Po 12:00–13:30 P24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 24 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po ukončení předmětu budete: znát historii a hlavní koncepty vzdělávací politiky se zřetelem k vysokému školství/terciárnímu vzdělávání schopni pojmenovat a vysvětlit vývoj vysokého školství/terciárního vzdělávání v rámci Evropy umět rozlišit charakteristické znaky vysokého školství/terciárního vzdělávání v Evropě a severní Americe
Osnova
  • Struktura předmětu Historicko-teoretický blok (8.3., 15.3., 22.3.) Institucionální blok (29.3., 12.4., 19.4.) Blok kurikulární politiky (26.4., 3.5., 10.5.) Historicko-teoretický blok 8.3.2010 Historie univerzit a vzdělávací politiky ve středověké Evropě 15.3.2010 Historie vzdělávací politiky v novověké Evropě a severní Americe 22.3.2010 Soudobé koncepty vzdělávací politiky. Masifikace a univerzalizace vysokého školství, koncept terciárního vzdělávání. Institucionální blok 29.3.2010 Mezinárodní integrační procesy ve vzdělávací politice. Boloňský proces. Vzdělávací politika EU. Mimoevropské integrační trendy (Latinská Amerika, Afrika, Commonwealth..). 12.4.2010 Přístupy k řízení a financování vzdělávacích systémů. 19.4.2010 Typologie vysokých škol/institucí terciárního vzdělávání. Přístupy k jejich řízení, znaky vnitřní politiky ve vysokém školství. Akademická svoboda a institucionální autonomie. Kurikulární politika 26.4.2010 Kurikulární politika a její nástroje. Zabezpečování a hodnocení kvality vzdělávání. 3.5.2010 Rámce kvalifikací a výstupy z učení (learning outcomes). 10.5.2010 Kreditové systémy. Znaky, rozdíly a propojování formálního a neformálního vzdělávání.
Literatura
  • Brdek M. Evropská vzdlávací politika. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-86395-96-0. s. 167
  • a další zdroje zadané vyučujícím do elektronické studovny předmětu v IS MU)
  • File J. Goedegebuure L. (Eds.). Real-time systems. Reflections on higher education in the Czech Republic, Hungary, Poland and Slovenia. Brno: CHEPS/VUTIUM, 2003 ISBN 80-214-2384-6. 246
  • KELLER, Jan a Lubor HRUŠKA TVRDÝ. Vzdělanostní společnost? : chrám, výtah a pojišťovna. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008, 183 s. ISBN 9788086429786. info
Výukové metody
Přednášky zahrnující řízenou diskusi k probíraným tématům, doplněné četbou studijní literatury.
Metody hodnocení
Závěrečná diskuse 17.5.2010 na téma možnosti a limity reformy vysokého školství v ČR (na podkladě „Bílé knihy terciárního vzdělávání“ a souvisejících materiálů) Test administrovaný v IS MU (max. 5 bodů) (termín absolvování: do konce zkouškového období) Esej na téma závěrečné diskuse 17.5.2010 (termín odevzdání: 14.5.2010, cca 5 stran, max. 15 bodů) Hodnotící škála: A = 18 - 20 bodů, B = 17 - 15 bodů, C = 14 - 11 bodů, D = 10 - 8 bodů, E = 7 - 5 bodů, F = 4 a méně bodů.
Informace učitele
Uvedená literatura je doplněna v podrobném sylabu, který je umístěn ve studijních materiálech IS. Tam také budou v průběhu kursu zavěšovány všechny důležité dodatky a materiály.
Literature to be studied is desribed at greater details in the more concrete syllabus that can be found in Study Materials of IS (Information System).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2010/POL254