FSS:POL254 Evr. a kompar. vzděl. pol. - Informace o předmětu
POL254 Evropská a komparativní vzdělávací politika
Fakulta sociálních studiíjaro 2010
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jiří Nantl, LL.M. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Stanislav Balík, Ph.D.
Oddělení politologie – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Pospíšilová - Rozvrh
- Po 12:00–13:30 P24
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- předmět má 24 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Po ukončení předmětu budete: znát historii a hlavní koncepty vzdělávací politiky se zřetelem k vysokému školství/terciárnímu vzdělávání schopni pojmenovat a vysvětlit vývoj vysokého školství/terciárního vzdělávání v rámci Evropy umět rozlišit charakteristické znaky vysokého školství/terciárního vzdělávání v Evropě a severní Americe
- Osnova
- Struktura předmětu Historicko-teoretický blok (8.3., 15.3., 22.3.) Institucionální blok (29.3., 12.4., 19.4.) Blok kurikulární politiky (26.4., 3.5., 10.5.) Historicko-teoretický blok 8.3.2010 Historie univerzit a vzdělávací politiky ve středověké Evropě 15.3.2010 Historie vzdělávací politiky v novověké Evropě a severní Americe 22.3.2010 Soudobé koncepty vzdělávací politiky. Masifikace a univerzalizace vysokého školství, koncept terciárního vzdělávání. Institucionální blok 29.3.2010 Mezinárodní integrační procesy ve vzdělávací politice. Boloňský proces. Vzdělávací politika EU. Mimoevropské integrační trendy (Latinská Amerika, Afrika, Commonwealth..). 12.4.2010 Přístupy k řízení a financování vzdělávacích systémů. 19.4.2010 Typologie vysokých škol/institucí terciárního vzdělávání. Přístupy k jejich řízení, znaky vnitřní politiky ve vysokém školství. Akademická svoboda a institucionální autonomie. Kurikulární politika 26.4.2010 Kurikulární politika a její nástroje. Zabezpečování a hodnocení kvality vzdělávání. 3.5.2010 Rámce kvalifikací a výstupy z učení (learning outcomes). 10.5.2010 Kreditové systémy. Znaky, rozdíly a propojování formálního a neformálního vzdělávání.
- Literatura
- Brdek M. Evropská vzdlávací politika. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-86395-96-0. s. 167
- a další zdroje zadané vyučujícím do elektronické studovny předmětu v IS MU)
- File J. Goedegebuure L. (Eds.). Real-time systems. Reflections on higher education in the Czech Republic, Hungary, Poland and Slovenia. Brno: CHEPS/VUTIUM, 2003 ISBN 80-214-2384-6. 246
- KELLER, Jan a Lubor HRUŠKA TVRDÝ. Vzdělanostní společnost? : chrám, výtah a pojišťovna. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008, 183 s. ISBN 9788086429786. info
- Výukové metody
- Přednášky zahrnující řízenou diskusi k probíraným tématům, doplněné četbou studijní literatury.
- Metody hodnocení
- Závěrečná diskuse 17.5.2010 na téma možnosti a limity reformy vysokého školství v ČR (na podkladě „Bílé knihy terciárního vzdělávání“ a souvisejících materiálů) Test administrovaný v IS MU (max. 5 bodů) (termín absolvování: do konce zkouškového období) Esej na téma závěrečné diskuse 17.5.2010 (termín odevzdání: 14.5.2010, cca 5 stran, max. 15 bodů) Hodnotící škála: A = 18 - 20 bodů, B = 17 - 15 bodů, C = 14 - 11 bodů, D = 10 - 8 bodů, E = 7 - 5 bodů, F = 4 a méně bodů.
- Informace učitele
- Uvedená literatura je doplněna v podrobném sylabu, který je umístěn ve studijních materiálech IS. Tam také budou v průběhu kursu zavěšovány všechny důležité dodatky a materiály.
Literature to be studied is desribed at greater details in the more concrete syllabus that can be found in Study Materials of IS (Information System). - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2010/POL254