SPP135 Komunikace a stigma

Fakulta sociálních studií
jaro 2010
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jiřina Salaquardová (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 8:00–9:40 U35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Jedná se o prakticky koncipovaný kurz. Cílem předmětu je seznámit studenta se základními charakteristikami typů problematické komunikace. Předpokladem k udělení zápočtu je aktivní účast v kurzu, vypracování závěrečné seminární práce (téma volí účastník kurzu – po dohodě lektorkou – sám) a zvládnutí závěrečného testu. Po úspěšném absolvování předmětu by student měl být schopen: - Definovat a vysvětlit termíny stigma a komunikace a jejich souvislost - Klasifikovat vhodné a nevhodné komunikační postupy. - Praktikovat prvky komunikace vedoucí ke zmenšení rizika stigmatizace klienta
Osnova
  • 1. Úvodní téma: Stigma, stigmatizace (definice). 2. Komunikace a stigma: varianty komunikačního vztahu: A. stigmatizovaný jedinec a komunikace (základní třídění a terminologické vymezení); komunikace s osobami s mentálním, tělesným, smyslovým postižením; práva jedinců s různými typy nedostatečnosti (postižení), mj. Všeobecná deklarace lidských práv (Valné shromáždění 1971 Deklarace o právech mentálně postižených osob). B. Charakteristika komunikace se stigmatizujícími prvky (základní charakteristika a terminologické vymezení). Stručně k tématu sociálního vyloučení. 3. Charakteristiky komunikace např. s agresivním, úzkostným (seduktivním), úzkostným (agresivním), kverulujícím, narcistickým, histriónským jedincem. Efektivní profesní komunikace. Struktura, verbální, neverbální prvky. První část. 4. Charakteristika komunikace mj. s agresivním, úzkostným depresivním (seduktivním), úzkostným (agresivním), kverulujícím, narcistickým, histriónským jedincem. Efektivní profesní komunikace. Struktura, verbální, neverbální prvky. Druhá část. 5. Charakteristika komunikace mj. s agresivním, úzkostným (seduktivním), úzkostným (agresivním), kverulujícím, narcistickým, histriónským jedincem. Efektivní profesní komunikace. Struktura, verbální, neverbální prvky. Třetí část. 6. Prvky komunikace vyvolávající stres. Komunikační dovednosti stres zmírňující. Percepční klíče – kognitivní omyly, chyby ve vnímání. Emoční vrstvy (techniky tréninku emocí). Syndrom vyhoření. Základní charakteristika asertivních technik. Základní soubor relaxačních technik. 7. Workshop: setkání s hostem; sociální pracovnicí/pracovníkem (varianta: 1. návštěva specializovaného pracoviště; varianta 2. videotrénink + analýza). 8. Komunikace a stigma: odlišnost (stigmatizační prvky jazyka). Mezikulturní nevnímavost. Efektivní profesní komunikace – charakteristika. Verbální a neverbální prvky v komunikaci. 9. Workshop: Setkání s hostem (s tělesným či smyslový postižením). Komunikace v praxi (varianta: setkání s hostem (k tématu stigmatizační prvky v komunikaci). Komunikace v praxi. 10. Nácvik efektivní komunikace (v kontextu tématu komunikace a stigma). Kazuistika. První část. Videotrénink + analýza. 11. Nácvik efektivní komunikace (v kontextu tématu komunikace a stigma. Kazuistika. Videotrénink + analýza. Druhá část. 12. Závěrečný test.
Literatura
  • Devito, J.A.: Základy mezilidské komunikace. Praha, Karolinum 1996.
  • Robb, M, Barrett, Sh., Komaromy C., Rogers A.: Communication, Relationships and Care (A Leader). London and New York, Routledge 2004.
  • Hall Ch., Slembrouck, S, Sarangi, S.: Language Practices in Social Work . London and NEW York, Routledge 2006.
  • Devito, J.A.: Základy mezilidské komunikace
  • Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2006. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005, 320 s. Studium. ISBN 80-7178-998-4. info
  • SCHIRRMACHER, Frank. Spiknutí metuzalémů : stáří má zelenou! Vyd. 1. V Praze: Knižní klub, 2005, 206 s. ISBN 8024214962. info
  • PLAŇAVA, Ivo a Jakub ŠINDLER. Terapie dobrodružstvím a její přesahy do rodinné terapie. Psychológia a patopsychológia dieťaťa. Bratislava: Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, 2005, roč. 40, č. 2, s. 154-169. ISSN 0555-5574. info
  • Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. Edited by Zora Janovcová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 48 s. ISBN 8021032049. info
  • MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003, 361 s. ISBN 8024706504. info
  • GOFFMAN, Erving. Stigma :poznámky k problému zvládání narušené identity. Translated by Tomáš Prášek. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 167 s. ISBN 80-86429-21-0. info
  • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1. info
  • Základy sociální psychologie. Edited by Nicky Hayesová - Irena Štěpaníková. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 165 s. ISBN 80-7178-198-3. info
  • HONZÁK, Radkin. Komunikační pasti v medicíně : praktický manuál komunikace lékaře s pacientem. 1. vyd. Praha: Galén, 1997, 159 s. ISBN 8085824604. info
Výukové metody
Přednášky, nácvik specifických komunikačních dovedností v interaktivních hrách – s využitím videotréninku. Besedy s hosty; analýza televizních dokumentů (kazuistika).
Metody hodnocení
V průběhu semestru je vyžadována domácí práce a příprava. Je také požadována (nejméně 80procentní)účast. Obsah setkávání reflektuje student tvorbou několika seminárních prací (např. úvodní úvaha na téma: Moje zkušenost se stigmatem, stigmatizací), poznámky k setkáním s hosty apod, závěrečný test.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, jaro 2008, jaro 2009.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2010/SPP135