SPP460 Sociální práce s klientem v existenciálním přístupu

Fakulta sociálních studií
jaro 2010
Rozsah
1/1. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Dipl.-Theol. Univ. Stanislava Ševčíková, Ph.D., MBA (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 8:00–9:40 U53
Předpoklady
SPP103 Teorie a metody SPSP || SPP205 Logoterapie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je prohloubení znalostí z předmětu Logoterapie a existenciální analýza a nástin práce s klientem v závažných existenciálních situacích. Tyto situace si studenti osvojí skrze media (film, divadlo) a následně budou tato sdělení reflektovat a pokoušet se nalézt, jak s klientem pracovat. Naleznou také svůj vlastní postoj k těmto mezním situacím. Po absolvování kurzu by studenti měli porozumět a získat náhled na význam mezních existenciálních témat u sebe i u svých klientů a být připraveni na práci s těmito cílovými skupinami.
Osnova
  • 1. Úvod do tématu, motivace očekávání 2. Mezní situace: Rakovina a smrt, film Vtip režiséra M. Nicholse 3. Reflexe filmu, úvahy o sociální práci s klienty v terminálním stadiu rakoviny 4. Mezní situace: Adolescence (Emo, Skindeads, Anarchisté) 5. Mezní situace: Stáří a naše představy o něm (Tina Turner) 6. Mezní situace: Sexuální disfunkce, pedofilie 7. Romové a jejich přístup k životu. Možnosti nalezení pozitivného přístupu. Film Cikáni jdou do nebe 8. Diskuse nad filmem a příprava na kvalifikovanou intervenci 9. Mezní situace: Psychické choroby 10. Mezní situace: Smrt dítěte 11. "Hrdina" všedního dne - odkrývání neobyčejnosti v obyčejném 12. "Normální klient" a existencialita 13. Výběr cílové skupiny dle studentů kurzu. 14. Závěr, zpětná vazba
Literatura
  • Existential perspectives on human issues : a handbook for therapeutic practice. Edited by Emmy Van Deurzen - Claire Arnold-Baker. New York: Palgrave Macmillan, 2005, xxi, 326. ISBN 0333987004. info
  • COOPER, Mick. Existential therapies. London ;: Sage Publications, 2003, x, 169. ISBN 0761973206. info
  • VAN DEURZEN, Emmy. Existential counselling & psychotherapy in practice. 2nd ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2002, xiv, 224. ISBN 0761962247. info
  • COHN, Hans W. Existential thought & therapeutic practice : an introduction to existential psychotherapy. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 1997, vi, 135. ISBN 0761951091. info
  • The existential self in society. Edited by Joseph A. Kotarba - Andrea Fontana. Chicago: University of Chicago Press, 1984, xii, 241. ISBN 0226451410. info
  • BUGENTAL, James F. T. The search for existential identity. 1st ed. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1976, xix, 330. ISBN 0875892736. info
Výukové metody
Studenti jsou vyučováni formou přednášek, promítání filmů s existenciální tematikou a následnou diskusí, hraním rolí ve výuce a studiem doporučené literatury.
Metody hodnocení
Studenti budou hodnocení: 80% prezencí na seminářích, aktivní účastí na nich a záverečnou reflexí.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.