PSY258 Obecná psychologie - metakognice

Fakulta sociálních studií
jaro 2012
Rozsah
1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Miroslav Filip, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michaela Porubanová (přednášející)
Mgr. Milan Růžička (přednášející)
Mgr. Miroslav Šipula (přednášející)
Mgr. Michal Vavrečka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dana Brhelová, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Miroslav Šipula
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každou sudou středu 14:00–15:40 U23
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY258/SA: každou sudou středu 16:00–17:40 U33
PSY258/SB: každou lichou středu 16:00–17:40 U33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz navazuje na kurzy PSY105 Obecná psychologie I - Psychologie kognitivních procesů a PSY106 Obecná psychologie II. - Psychologie emocí a motivace.

Cílem je prohloubit znalosti ve vybraných tématech obecné psychologie, zejména těch, která umožní studentům integrovat poznatky obou předcházejících předmětů a rozvíjet schopnost reflexe vlastního poznávání světa z různých hledisek: z hlediska role smyslů, myšlení, řeči, emocí a zprostředkující role paměti. Těžiště kursu je v rozvíjení témat z kognitivní psychologie, každé téma však bude prezentováno jako integrující oblast kognitivních a emočních (motivačních) procesů.

Kurz je koncipován jako soubor přednášek a interaktivních hodin (dále seminářů), které jsou v každém z témat zastoupeny ve stejném poměru. Vyučující kladou podobný důraz jak na poznatky – znalosti tak dovednosti a vlastní zkušenost ve vztahu k tématu. Způsob prezentace a použité úkoly mají podněcovat studenty ke kritickým úvahám nad tématy.

Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
1. Samostatně charakterizovat procesy uvedené v osnově kurzu
2. Pochopit a detailně popsat součinnost kognitivních a emočních procesů v rámci osobnosti
3. Analyzovat vybrané kognitivní procesy na příkladech z reálného života
4. V reálných příkladech analyzovat chyby, k nimž dochází v průběhu kognitivních procesů a identifikovat jejich příčiny.
Osnova
  • 1. Mentální reprezentace
  • Mgr. Miroslav Šipula
  • 2. Inteligence
  • Mgr. Milan Růžička
  • 3. Přirozené a umělé myšlení
  • Mgr. Michal Vavrečka, Ph.D.
  • 4. Kognitivní teorie procesu odpovědi na otázku
  • Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D.
  • 5.Usuzování a rozhodování v běžném životě: současné teorie a přístupy
  • Mgr. Michaela Porubanová
  • 6. Psychosémantika
  • Mgr. Miroslav Filip, Ph.D.
Literatura
  • EYSENCK, Michael W. a Mark T. KEANE. Kognitivní psychologie. Translated by Miroslav Filip. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 748 s. ISBN 9788020015594. info
  • SEDLÁKOVÁ, Miluše. Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie : mentální reprezentace a mentální modely. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 252 s. ISBN 8024703750. info
  • SCHACTER, Daniel L. Sedm hříchů paměti : jak si pamatujeme a zapomínáme. Translated by František Koukolík. Vyd. 1. Praha: Paseka, 2003, 270 s. ISBN 8071855553. info
  • MAŘÍK, Vladimír, Olga ŠTĚPÁNKOVÁ a Jiří LAŽANSKÝ. Umělá inteligence. 1. vyd. Praha: Academia, 2003, 475 s. ISBN 8020010440. info
  • STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 636 s. ISBN 80-7178-376-5. info
  • THAGARD, Paul. Úvod do kognitivní vědy :mysl a myšlení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 231 s. ISBN 80-7178-445-1. info
  • TOURANGEAU, Roger a Kenneth A. RASINSKI. The psychology of survey response. Edited by Lance J. Rips. New York: Cambridge University Press, 2000, xiii, 401. ISBN 0521576296. URL info
  • RUISEL, Imrich. Základy psychologie inteligence. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 183 s. ISBN 80-7178-425-7. info
  • MAŘÍK, Vladimír, Olga ŠTĚPÁNKOVÁ a Jiří LAŽANSKÝ. Umělá inteligence. Vyd. 1. Praha: Academia, 1993, 264 s. ISBN 8020005021. info
Výukové metody
1. Přednášky
2. Cvičení (s povinnou účastí)
3. Vypracování dvou analýz chyb v reálných příkladech kognitivních procesů.
4. Povinné domácí úkoly (2x)
6. E-learning (systém ELF: http://elf.phil.muni.cz/elf/), on-line konzultace a nácvik testů
Metody hodnocení
Student získá hodnocení na základě bodování:

1. Účasti na cvičeních (9 b.)
2. Písemné práce - analýza chyb (2x 10 b.)
3. Dobrovolného průběžného testu (3 b.)
4. Závěrečného písemného testu (36 b.)
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/1423/jaro2012/PSY258 /
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.