ZUR336 Praktikum - základy práce na tiskovém a PR oddělení

Fakulta sociálních studií
jaro 2013
Rozsah
0/4. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Přednostní právo zápisu mají studenti oborové specializace "žurnalistika", a to i v případě, že se přihlásí později než studenti jiných specializací a oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 25 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je nejen porozumět fungování konkrétního oddělení, ale především vyzkoušet si vlastní schopnosti a předpoklady profese tiskového mluvčího a pracovníka PR oddělení v praxi. Studenti si v kurzu osvojí každodenní práci tiskových nebo PR oddělení. Podle zaměření organizace či instituce se pro ně stanou běžné například tiskové konference, ale i práce v terénu. V průběhu praxe se studenti „osamostatní“, tedy nejen plní zadané úkoly, ale na porady oddělení přicházejí rovněž s vlastními nápady. V teoretické rovině studenti nabudou patřičné vědomosti o formě a obsahu tiskových zpráv a PR materiálů, ale i o fungování firem, státní správy, místní samosprávy a dalších složek veřejného života nejméně na okresní úrovni. Na konci praxe studenti bez problémů zvládnou kompletní tvorbu tiskových zpráv, PR materiálů či podobných výstupů příslušných oddělení: od nápadu, přes získání zdrojů a vlastní výrobu materiálu až po jeho případnou konečnou úpravu a umístění do konkrétního média.
Osnova
  • Studenti se zúčastní úvodního semináře, na němž se stanoví další podrobnosti. Po dobu semestru pak navštěvují tiskové nebo PR oddělení, na němž se předem dohodnou s vedoucím kurzu (tuto praxi si zpravidla zajišťují studenti sami); praxe trvá celkově minimálně 120 hodin, tj. 15 dnů po 8 pracovních hodinách – případné zdůvodněné výjimky může povolit vyučující (jako část, případně celou praxi lze započíst i vybrané aktivity organizované ve spolupráci s katedrou – například tvorbu Bulletinu Ignis Brunensis v době festivalu Brno – město uprostřed Evropy a podobně. Studenti se také zúčastní semináře v průběhu praxe a závěrečného semináře.
Literatura
  • BAJČAN, Roman. Techniky public relations, aneb, Jak pracovat s médii. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2003, 147 s. ISBN 8072610961. info
  • BÁRTA, Vladimír a Hilda BÁRTOVÁ. Výzkum trhu a chování spotřebitele. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1993, 72 s. ISBN 8070791489. info
  • BARTOŠEK, Jaroslav. Kultura manažerské komunikace. 3. nezměněnné vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2003, 108 s. ISBN 8073181134. info
  • CAYWOOD, Clarke L. Public relations : řízená komunikace podniku s veřejností. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2003, xxxvii, 60. ISBN 8072268864. info
  • JACKSON, Patrick a Allen H. CENTER. Public relations practices : managerial case studies and problems. 6th ed. Upper Saddle River: Prentice-Hall, 2003, xiv, 418. ISBN 0136138039. info
  • FORET, Miroslav. Komunikace s veřejností. Vydání první. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994, 206 stran. ISBN 8021010347. info
  • FORET, Miroslav. Marketingová komunikace. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1997, 147 s. ISBN 80-210-1461-X. info
  • Handbook of public relations. Edited by Robert L. Heath - Gabriel Vasquez. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2001, xiv, 802. ISBN 1412909546. info
  • KANITZ, Anja von. Umění úspěšné komunikace : jak uspět v každém rozhovoru. Translated by Petr Kunst. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 108 s. ISBN 8024712229. info
  • SEIB, Philip a Kathy FITZPATRICK. Public relations ethics. Fort Worth: Harcourt Brace College publishers, 1995, viii, 175. ISBN 0-15-501943-0. info
  • SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketing a reklama. Vyd. 1. Ve Zlíně: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2003, 170 s. ISBN 8073181401. info
  • SVOBODA, Václav. Public relations : moderně a účinně. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 240 s. ISBN 8024705648. info
  • SVOBODA, Václav. Základy public relations. Vyd. 2. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2005, 152 s. ISBN 807318043X. info
  • TELLIS, Gerard J. Reklama a podpora prodeje. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 602 s. ISBN 8071699977. info
  • VĚRČÁK, Vladimír, Jana GIRGAŠOVÁ a Renata LIŠKAŘOVÁ. Media relations není manipulace. Vyd. 1. Praha: Ekopress, 2004, 136 s. ISBN 8086119432. info
Metody hodnocení
Zápočet získají ti uchazeči, kteří aktivně absolvují úvodní seminář, aktivně absolvují vlastní praxi, aktivně absolvují seminář v průběhu praxe a podle potřeby konzultují své působení na tiskových a PR odděleních s vedoucím kurzu; na průběžném semináři odprezentují esej o dosavadních zkušenostech z praxe. Dalším předpokladem je aktivní účast na závěrečném semináři; prezentace eseje o celkových zkušenostech z praxe a předložení minimálně dostatečného hodnocení garanta praxe a minimálně dostatečně kvalitních konkrétních materiálů zpracovaných při praxi.
Informace učitele
V době výuky kurzu budou ve studijních materiálech v IS zveřejňovány všechny důležité doplňující informace a podklady související s kurzem (jeho začátkem, průběhem a ukončením).

During the course, all the important additional information and documents associated with the course (its beginning, organisation and completion) are to be published in the study materials folder in the the Information System (IS).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.