PSY109 Aplikovaná sociální psychologie

Fakulta sociálních studií
jaro 2015
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Lukas Blinka, PhD. (přednášející)
doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Anna Ševčíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kamila Dufková (pomocník)
Mgr. Viera Kratkoczka (pomocník)
Mgr. Ondřej Ostrovský (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Lukas Blinka, PhD.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Lukas Blinka, PhD.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každou lichou středu 13:30–15:00 P22
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY109/A: každou sudou středu 13:30–15:00 U23
PSY109/B: každou sudou středu 17:00–18:30 U23
Předpoklady
PSY107 Sociální psychologie I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět PSY109 Aplikovaná sociální psychologie je jednosemestrový předmět, který patří mezi základní předměty sociální psychologie v bakalářském studiu. Je zaměřen na problematiku mezilidské komunikace, a to ať v podobě přímé interakce tak i v podobě interakcí zprostředkované skrze média. Dalšími oblastmi jsou problematika prosociálního chování a problematika sexuálního chování. Předmět zahrnuje dvouhodinovou přednášku a dvouhodinový seminář. Je určen studentům bakalářského studia jednooborové psychologie Fakulty sociálních studií. Cílem předmětu je seznámení studentů s teoriemi vybraných oblastí sociální psychologie a možnostmi aplikace těchto teorií v běžném životě nebo psychologické praxi. Studenti by se měli naučit vnímat nejrůznější oblasti lidského života „sociálně psychologickýma očima“, tj. za využití sociálně psychologických konstruktů a teorií.
Osnova
  • Předmět tvoří 6 přednáškových bloků, na které navazují semináře. Přednášky i semináře se konají jednou za 14 dní.
  • 1. Média a jejich vliv, náchylnost k mediálním účinkům
  • 2. Mezilidská komunikace a vztahy mezi lidmi aneb kdo, co, kde, proč a jak
  • 3. Prosociální chování u dobrovolníků, v organizacích a v běžném životě
  • 4. Komunikační dovednosti při pomáhání druhým (dovednosti v profesionálním prosociálním chování)
  • 5. impression management (řízení dojmu) a sebeprezentace
  • 6. Sexuální chování v perspektivě sociální psychologie
  • Povinná literatura
  • Giles, D. (2012) Psychologie médií. Praha: Grada 9-80
  • Valkenburg, P.M. & Peter, J. (2013). The differential susceptibility to media effects model. Journal of Communication, 63, 221-243
  • Slater, M. D. (2007). Reinforcing spirals: The mutual influence of media selectivity and media effects and their impact on individual behavior and social identity. Communication Theory, 17(3), 281-303.
  • Plaňava, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací – přístupy, dovednosti, poruchy. Praha, Grada. 9 – 88
  • Vybíral, Z. (2005). Psychologie komunikace, 2. vydání. Praha, Portál. 25 – 64, 225 – 243
  • Clary, E.G., Snyder, M. (1991). A functional analysis of altruism and prosocial behavior: The case of volunteerism. In Clark, M. (Ed.), Review of personality and social psychology: Vol. 12 (pp. 119–148). Newbury Park, CA: Sage. 127 – 131
  • Clary, E.G., Snyder, M. (1999). The motivations to volunteer: Theoretical and practical Considerations. Current directions in psychological science, 8, 156 – 159.
  • Dovidio, J.F., Piliavin, J.A., Schroeder, D.A., Penner, L.A. (2006). The social psychology of prosocial behavior. Mahwah, Lawrence Erlbaum Associates. 68 – 85,145 –158,165 – 170
  • Feldman, R.S. (2001). Social psychology (3. vydání). New Jersey: Prentice Hall. 282
  • Vybíral, Z. (2005). Psychologie komunikace, 2. vydání. Praha, Portál. 227 – 233, 255 – 256, 259 – 270
  • Úlehla, I. (1999). Umění pomáhat. Praha, SLON 57 – 60
  • Vybíral, Z. (2006). Psychologie jinak. Praha, Academia. 171 – 187
  • Andersen, T. (1991). The Reflecting Team. Dialogues and Dialogues about the Dialogues; NY: W.W. Norton & Company. Chapter 2 – Basic Concepts. 15 – 41
  • Goffman, E. (1999): Všichni hrajeme divadlo. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon
  • Simon, W., & Gagnon, J. (1986). Sexual scripts: Permanence and change. Archives Of Sexual Behavior, 15(2), 97-120.
  • Owens, E. (2006). Conversational space and participant shame in interviewing. Qualitative Inquiry, 12(6), 1160-1179.
  • Duck, S., & Dragon, W. (2005). Understanding Research in Personal Relationships : A Text with Readings. London: SAGE Publications Ltd.
Literatura
  • MILLER, Rowland S., Daniel PERLMAN a Sharon S. BREHM. Intimate relationships. 4th ed. Boston: McGraw-Hill Higher Education, 2007, xvii, 480. ISBN 0072938013. URL info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie jinak (Současná kritická psychologie). Praha: Academia, 2006, 233 s. Psychologie. ISBN 80-200-1367-9. info
  • BREHM, Sharon S., Saul M. KASSIN a Steven FEIN. Social psychology : custom version for Psychology of business at Seton Hall University. Boston: Houghton Mifflin Company, 2006, 6th ed. ISBN 0618626506. info
  • PLAŇAVA, Ivo. Průvodce mezilidskou komunikací: přístupy-dovednosti-poruchy. Praha: Grada, 2005, 146 s. Psyché. ISBN 80-247-0858-2. info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005, 320 s. Studium. ISBN 80-7178-998-4. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Skupinová psychoterapie v praxi. 3., dopl. vyd. Praha: Galén, 2005, 297 s. ISBN 8072623478. info
  • ARONSON, Elliot a Robin M. AKERT. Social psychology. Edited by Timothy D. Wilson. 5th ed. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2005, xxxvii, 65. ISBN 0131327933. info
  • Applied social psychology. Edited by Marilynn B. Brewer - Miles Hewstone. Malden, MA: Blackwell Pub., 2004, x, 357. ISBN 1405110678. info
  • VÝROST, Josef a Ivan SLAMĚNÍK. Aplikovaná sociální psychologie II. první. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0042-5. info
  • KOMÁRKOVÁ, Růžena, Ivan SLAMĚNÍK a Josef VÝROST. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4. info
  • Close relationships : a sourcebook. Edited by Clyde Hendrick - Susan Hendrick. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2000, xxiii, 476. ISBN 0761916067. URL info
Výukové metody
Předmět tvoří 6 - 7 přednáškových bloků, na které navazují semináře. Přednášky i semináře se konají jednou za 14 dní.
V průběhu semestru studenti pracují na několika úkolech. Jejich 100% realizace a odevzdání v určených termínech je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. Úkoly jsou zadávány na seminářích a doplňovány informacemi ve studijních materiálech k předmětu v IS MU.
Metody hodnocení
ÚKOL 1: Komunikace v pomáhajících profesí
V rámci toho úkolu mohou studenti volit ze dvou níže uvedených možností.
Možnost č. 1: Student si najde v internetové poradně (kde lze nalézt archív otázek a odpovědí; soupis rovněž viz Hrušková, 2007) jeden z dotazů a odpověď na něj. V komentáři rozebere přednosti odpovědi a slabá místa odpovědi a navrhne odpověď vlastní, v níž se pokusí uplatnit komunikační dovednosti důležité pro pomáhání druhým.
Možnost č. 2: Součástí tohoto úkolu je analýza dovedností a chyb v rozhovoru v pomáhající profesi. Může jít o analýzu z převzaté ukázky z terapeutovy (poradcovy apod.) práce s druhým člověkem. Ukázka může být převzata z odborné literatury. Analýza je pokusem (ve smyslu náčrtu) o kvalitativní analýzu ukázky. Analyzovaný rozhovor bude v příloze úkolu.
ÚKOL 2: Najdu sociální psychologii?
Obsahem toho úkolu je nalezení sociálně psychologických konstruktů a teorií ve filmu 12 Angry men. Úkolem studenta je najít v ději filmu události, které je možné pojmenovat sociálně psychologickými konstrukty a teoriemi. Cílem práce je potrénování schopnosti vnímat události běžného života sociálně psychologickým pohledem. Výstupem práce bude dokument obsahující sociálně psychologické konstrukty nebo teorie, které budou propojeny s dějem filmu. Děj filmu bude sloužit jako argument pro zdůvodnění správného využití sociálně psychologického konstruktu nebo teorie. Text budou tvořit jednotlivé sociálně psychologické konstrukty a k nim vždy přináležející odstavec se zdůvodněním. Nejedná se tedy o souvislý text s nějakou návazností. V rámci zdůvodnění je vhodné pracovat nejen s dějem filmu (v podobě konkrétních příkladů), ale také s odbornými zdroji. Ty je vhodné využít také k definování konstruktů.
Zkouška
Předmět je zakončen zkouškou, která má písemnou podobu. Výsledek zkoušky je bodově hodnocen v rozsahu 0 - 30 bodů. Minimální počet bodů je 15.
Celkové hodnocení předmětu
Celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledky za písemné úkoly (45%) a výkonem při zkoušce (65%).
Informace učitele


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.