POL577 Branding v politice

Fakulta sociálních studií
jaro 2018
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Otto Eibl, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miloš Gregor, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Lubomír Kopeček, Ph.D.
Oddělení politologie – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Pospíšilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 11:30–13:00 U41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je věnován problematice brandingu se zaměřením na branding v politické oblasti a je rozdělen do tří tematicky propojených bloků. V prvním bloku budou studenti seznámeni s s tím, co značka vlastně je. Druhý blok je věnován aplikaci poznatků z prvního bloku na politický prostor. Konečně třetí blok představuje řada případových studií, ve kterých bude podrobně analyzována značka vybraných aktérů.
Výstupy z učení
Studenti budou schopni porozumět a vysvětlit, co vlastně je značka, jak vzniká, jak funguje na trhu a jak ovlivňuje zákazníky/voliče. Na základě nabytých znalostí budou studenti moci analyzovat, jak jsou strategie brandingu využívány k propagaci nejen komerčních subjektů, ale zejména subjektů nekomerčních - jako jsou politické strany, neziskové organizace nebo třeba města či regiony.
Osnova
  • 1. Značka - co představuje a jak přistupovat k analýze 2. Prvky značky, hodnota značky 3. Osobnost značky, storytelling, archetypy I 4. Osobnost značky, storytelling, archetypy II 5. Značka v politice I 6. Značka v politice II 7. Značka v politice III 8. Seminář: Případové studie z oblasti politiky 9. Seminář: Případové studie z oblasti brandingu měst či států 10. Seminář: Případové studie: Značka EU
Literatura
    povinná literatura
  • Milewicz, Ch., Milewitz, M. (2014): The Branding of Candidates and Parties: The U.S. News Media and the Legitimization of a New Political Term. Journal of Political Marketing 13 (4): 233-263.
  • Značka Česká republika. Návrh komunikační strategie. Prezentace ze semináře Značka ČR v PS PČR (21. 5. 2012).
  • Nielsen, Sigge Winther. 2011. "Three Faces of Political Marketing Strategy." Journal of Public Affairs 12 (4). John Wiley & Sons, Ltd: 293-302. doi:10.1002/pa.434.
  • Moilanen, T., Rainisto, S. (2009): How to Brand Nations, Cities and Destinations: Chapter 1 - Theoretical Framework for Developing a Place Brand, s. 3-29.
  • Smith, G. - French, A. (2009): The political brand: A consumer perspective. Markething Theory 9(2): 209-226.
  • Schweiger, G., Adami, M. (1999): The Nonverbal Image of Politicians and Political Parties. In: Newman, B.: The Handbook of Political Marketing, Thousand Oaks: Sage Publishing, s. 347 - 365
  • Anholt, S. (2007). Brand Europe - Where next? In: Place Branding and Public Diplomacy, vol. 3, s. 115-119.
  • Aaker, J. L. (1997): Dimensions of Brand Personality. In: Journal of Marketing Research, vol. 34, s. 347 - 356.
  • Studie city identity a verbálních priorit města Brna. s. 21-54.
  • Van Ham, P. (2005). Branding European Power. In: Place Branding, vol. 1, no. 2, 122-126.
  • Needham, C. (2005). Brand Leaders: Clinton, Blair ant the Limitations of the Permanent Campaign. Political Studies 53: 343-361
  • Keller, K. L. (1993): Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Brand Equity. In: Journal of Marketing, vol. 57, s. 1 - 22
  • " Sonies, S. (2011): Consumer Branding in Politics: A Comparison of Presidents Ronald Reagan and Barack Obama, text dostupný on-line (http://www.american.edu/soc/communication/upload/Sarah-Sonies.pdf), s. 27 - 38.
  • Nielsen, Sigge Winther. 2015. "Measuring Political Brands: an Art and a Science of Mapping the Mind." Journal of Political Marketing 15 (1). Routledge: 70-95. doi:10.1080/15377857.2014.959682.
  • Needham, C. (2006): Brands and Political Loyalty. In: Brand Management, vol. 13, No. III, s. 178 - 187
  • Agirdag, O.; Phalet, K.; Van Houtte, M. (2015). European identity as a unifying category: National vs. European identification among native and immigrant pupils. In: European Union Politics, s. 1-19.
  • " White, J., De Chernatony, L. (2002): New Labour: A Study of the Creation, Development and Demise of a Political Brand. In: Journal of Political Marketing, vol. 1, No. II - III, s. 45 - 52.
  • Smith, G., Speed, R. (2011): Cultural branding and political marketing: An exploratory analysis, Journal of Marketing Management, 27:13-14, 1304-1321, DOI: 10.1080/0267257X.2011.628449
  • Sinclair, J. 2011. "Branding and Culture". In J. Wasko, G. Murdock, H. Sousa (eds.) The Handbook of Economy of Communications. Willey-Blackwell. s. 206-225.
  • Smith, G. (2009): Conceptualizing and Testing Brand Personality in British Politics. In: Journal of Political Marketing, vol. 8, s. 209 - 232.
  • Reeves, P., De Charnatony, L., Carrigan, M. (2006): Building a Political Brand: Ideology or Voter-Driven Strategy. In: Brand Management, vol. 13, No. VI, s. 418 - 428
  • Zavattaro, S. M. (2010): Brand Obama - The Implications of a Branded President. Administrative Theory & Praxis 32(1): 123-128.
  • Schneider, H. (2004): Branding in Politics - Manifestations, Relevance and Identity-Oriented Management. In: Journal of Political Marketing, vol. 3, No. III, s. 41 - 67.
  • Nielsen, Sigge Winther. 2017. "On Political Brands: a Systematic Review of the Literature." Journal of Political Marketing 16 (2). Routledge: 118-46. doi:10.1080/15377857.2014.959694.
  • Scammell, M. (2007): Political Brands and Consumer Citizens: The Rebranding of Tony Blair. In. The ANNALS of AAPSS, s. 176 - 192.
  • Nielsen, Sigge Winther. 2015. "Measuring Political Brands: an Art and a Science of Mapping the Mind." Journal of Political Marketing 15 (1). Routledge: 70-95. doi:10.1080/15377857.2014.959682.
  • MARK, Margaret a Carol PEARSON. Hrdina nebo psanec. Translated by Jiří Fadrný. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2012, 352 s. ISBN 9788026500278. info
  • DE CHERNATONY, Leslie. Značka : od vize k vyšším ziskům. Translated by Eva Nevrlá. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009, xiii, 315. ISBN 9788025120071. info
Výukové metody
přednáška, seminář
Metody hodnocení
Aktivní participace na seminářích, seminární práce, 2 písemné přípravy, písemný závěrečný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.