PSY434 PCA - přístup zaměřený na člověka podle Carla Rogerse

Fakulta sociálních studií
jaro 2019
Rozsah
1/1/1. interaktivní skupina. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jan Holeyšovský (přednášející), prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D. (zástupce)
prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/18
Jiné omezení: Min. 8 studentů pro otevření kurzu.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po skončení kurzu by studenti měli rozumět základním procesům růstu osobnosti v poradenství, psychoterapii a ve všech mezilidských vztazích. Mentorem přístupu zaměřeného na člověka je nejznámější americký psycholog Carl R. Rogers. Studenti budou moci shodnotit tento jedinečný a v psychologii esenciální přístup na základě vlastních zkušeností v interaktivním procesu ve skupině.
Výstupy z učení
Student je dobře seznámen se současnou praxí v tomto psychoterapeutickém přístupu.
Osnova
  • 1. blok: Seznámení s přístupem zaměřeným na člověka - vývoj a základní předpoklady. Klíčové pojmy: akceptace, empatické porozumění, autenticita. Průběh terapeutického sezení. Podmínky terapeutického procesu v terapii individuální i skupinové. Skupinový proces, jeho začátek a vývoj. Aktivní naslouchání – cvičení v malých skupinach. 2. blok: Přístup zaměřený na člověka v terapii, poradenství a encountrové skupině. Řešení konfliktu ve skupině. Demonstrace terapeutického rozhovoru. Terapeutický proces - proces uzdravení a osobního růstu. Skupinový proces. Shrnutí osobních a skupinových zážitků ve vztahu k procesu a vlastním změnám. 3. blok: Interaktivní skupinový proces. Role vedoucího skupiny, direktivnost - nedirektivnost. Video "Die Kraft des Guten" s C. R. Rogersem a video s R. Tauschem. Je aktivní účast pro vlastní vývoj nutná? Jaký dopad má, když se jedinec nezúčastní? Rozhodnutí klienta k terapii a osobnímu růstu. Skupinová práce. Shrnutí osobní a skupinových zážitků ve vztahu k procesu i změnám mimo skupinu. Poznámka: všechny bloky probíhají převážně jako encountrové skupiny podle C. Rogers. Jednotlivé body programu jsou non-direktivní součástí skupinového procesu.
Literatura
  • NYKL, Ladislav. Pozvání do rogersovské psychologie - přístup zaměřený na člověka. Brno: Barrister & Principal, 2004, 140 s. ISBN 80-86598-69-1. info
  • ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. info
  • ROGERS, Carl Ransom. On becoming a person : a therapist's view of psychotherapy. Boston: Houghton Mifflin, 1961, 420 p. info
  • ROGERS, Carl R. Freedom to learn :a view of what education might become. Columbus, Ohio: Charles E. Merrill, 1969, x, 358 s. ISBN 0-675-09579-4. info
  • ROGERS, Carl R. O osobnej moci. Translated by Matúš Dobšovič. Modra: Persona, 1998, 231 s. ISBN 80-967980-1-4. info
  • ROGERS, Carl R. Spôsob bytia. Modra: Inštitút Rozvoja Osobnosti, 1997, 265 s. ISBN 80-967832-0-3. info
  • ROGERS, Carl R. Entwicklung der Persönlichkeit :Psychotherapie aus der Sicht eines Therapeuten. Translated by Jacqueline Giere. Stuttgart: Ernst Klett Verlag, 1961, 409 s. ISBN 3-12-906880-5. info
  • ROGERS, Carl R. Die nicht-direktive Beratung :Counseling and Psychotherapy. München: Kindler, 1972. ISBN 3-463-02176-5. info
  • ROGERS, Carl R. Stávame sa partnermi : manželstvo a jeho alternatívy. Modra: Persona, 2001, 192 s. ISBN 80-867980-5-7. info
Výukové metody
Dva celodenní bloky sestávajících se ze seminářů, skupinová práce.
Metody hodnocení
80 % aktivní účast, kurz předpokládá aktivní zapojení do skupinového procesu (introspekci a exploraci) a orientovanost ve vybrané literatuře. Indikátorem úspěšného zakončení je písemná práce o obsahu asi 6 stran z rámce tématů výuky vztažené aspoň na jednu knihu z dané literatury. Každý účastník zavěsí svoji práci do IS-systemu a hodnotí dvě jiné písemné práce. Písemné práce mohou být vypracovány týmově (tým 2-3 studenti), práce pak obsahuje vcelku ca 12 stran. Písemné práce odpadají pro účastníky dřívějších seminářů a studenty, kteří se zůčastnili na vytvoření e-learningových podkladů. Kniha "On encounter groups" od C. Rogers je jedna ze základních. Existuje v originálu a je skvěký německý překlad, kniha je přeožena též do slovenštiny a je v knihovně fakulty.
Informace učitele
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
základní podklady jsou přístupné na způsob e-learningu v IS-systemu.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2019/PSY434