PSYn4070 Dětská poradenská psychologie

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
! PSY407 Poradenská psychologie I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s nejobvyklejšími tématy dětského poradenství. Kurz se zaměřuje na potíže dítěte v širším kontextu (vývojové stadium dítěte, jeho potřeby, životní situace apod.) a na poradenský proces.
Výstupy z učení
Po ukončení kurzu by studenti měli být schopni:
rozumět dopadům, jaké nejčastější problémy v dětství mají na jednotlivé oblasti života dítěte (např. jak ADHD dítěte ovlivňuje jeho chování, rodinný život, školní výkon, vztahy s vrstevníky, self-esteem a životní spokojenost)
poskytnout základní poradenství rodičům a učitelům dětí s nejčastějšími potížemi (ADHD, ADD, PAS, úzkostnost, problémové chování, agresivita)
vytvořit individualizovaný plán péče o děti s různými typy potíží s respektem k jejich potřebám, životnímu kontextu a vývojovému stadiu
Osnova
  • Legislativa spojená s poradenstvím pro děti a mládež
  • Zásady a postupy práce s dětmi
  • Zásady a postupy práce s dospělými - rodiči a učiteli apod.
  • Školní zralost/připravenost, adaptace na školu
  • Úzkostnost, problémové chování, agresivita, smyslové hypersenzitivity
  • Rozvod, konflikty v rodině
  • ADHD, ADD
  • PAS
  • Týrání a zanedbávání, insitucionální péče, náhradní rodinná péče
Literatura
    povinná literatura
  • aktuální výzkumné studie pokrývající témata předmětu
    doporučená literatura
  • FONAGY, Peter, György GERGELY, Elliot L. JURIST a Mary TARGET. Affect regulation, mentalization, and the development of the self. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018, xiii, 577. ISBN 9781855753563. info
  • Handbook of psychodynamic approaches to psychopathology. Edited by Patrick Luyten - Linda C. Mayes - Peter Fonagy - Mary Target - Sidney. New York: The Guilford press, 2015, xiii, 578. ISBN 9781462522026. info
  • FONAGY, Peter, David COTTRELL, Jeannette PHILLIPS, Dickon BEVINGTON, Danya GLASER a Elizabeth ALLISON. What works for whom? : a critical review of treatments for children and adolescents. Second edition. New York: The Guilford press, 2015, xvi, 639. ISBN 9781462525928. info
  • POWELL, Bert, Glen COOPER, Kent HOFFMAN a Bob MARVIN. The circle of security intervention : enhancing attachment in early parent-child ralationships. Edited by Charles Zeanah. New York: The Guilford Press, 2014, xxviii, 39. ISBN 9781462527830. info
  • Handbook of mentalizing in mental health practice. Edited by Anthony Bateman - Peter Fonagy. 1st ed. Washington, DC: American Psychiatric Pub., 2012, xxiii, 593. ISBN 9781585629718. info
Výukové metody
přednášky, kazuistiky, skupinové diskuze, samostatné studium
Metody hodnocení
zápočet: prezentace kazuistiky a přijatý individualizovaný plán péče založený na prezentované kazuistice
závěrečná zkouška: písemný test
závěrečná známka je založena na součtu bodů získaných za individualizovaný plán péče a bodů za písemný test
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024.