ZUR518 Média a národní identita

Fakulta sociálních studií
podzim 2001
Rozsah
1/1. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Václav Štětka, Ph.D. (přednášející), Drahomíra Soldánová (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
Požadavky: náplní kurzu bude četba (především anglických) textů a následná diskuse nad jejich obsahem. Aktivní participace spolu s vypracováním závěrečné eseje jsou podmínkou pro úspěšné absolvování kurzu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Obsah a cíl: Kurz si klade za cíl představit pozice a role masových médií v rámci transformujícího se prostředí národního státu. V první části bude věnována pozornost funkci masových médií jakožto nositelů národní ideje, tj. podílu médií na symbolické konstrukci národní identity a propagaci jednotné národní komunity (v období tzv. první a druhé moderny). V druhé části bude předmětem výkladu a diskusí protichůdná funkci, ve které média působí jako jeden z klíčových faktorů procesu globalizace (v současném období tzv. třetí moderny - R.Münch). Důležitou součást kurzu bude tvořit seznámení s poměry na globálním mediálním trhu, představení mezinárodních mediálních korporací a jejich konfrontace s národní mediální sférou (pronikání, fůze, regulace). Na závěr se kurz bude zabývat proměnami konceptů veřejné sféry a veřejnoprávních médií, definovaných od počátku z pozic nacionálního diskursu. Klíčové pojmy kurzu: modernita - národní stát - národní identita - symbolická konstrukce - mediální trh - veřejná sféra - globalizace - globální vesnice
Osnova
  • Program kurzu: 1. úvod - zápis, představení kurzu, požadavky 2. národní identita - explanace pojmu a kontextu; filozofické a sociologické koncepce národa; národní identita jako typ sociální identity; narativní pojetí historie a sociální (+ mediální) konstrukce reality 3. média a modernita - stručný přehled technogického vývoje médií; média ve starověku a středověku; podíl médií nového typu na modernizaci společnosti; "Guttenbergova galaxie" (Faulstich, Thompson, McLuhan, DeFleur) 4. média a nacionalismus - národ jako imaginární komunita (Anderson); teorie K.W.Deutsche; historický podíl médií na budování a šíření idejí nacionalismu (M.Hroch, A.Smith, E.Hobsbawm); horká a chladná média McLuhana 5. globalizace - explanace a diskuse nad pojmem; několik konceptů a hodnocení globalizace; dějiny kulturní globalizace a globální imploze (Held, McLuhan, Baudrillard, Chardin; Eco) 6. globální média - představení největších MNCs, globální mediální trh a poměry na něm, globální "skeptikové" vs. "těšitelé" (Chomsky, McChesney, Demers); kulturní (globální) imperialismus? (Srebreny-Mohammadi, Kunczik) 7. národní stát a identita v globálním mediálním věku - budoucnost konceptu národa v globálním věku (Albrow, Smith); nové prostory identity (Morley, Robins, Barker); národní vědomí a cyberspace; fakta a čísla o nadnárodní mediání produkci (srovnání zejm. USA, EU a jejích států); regulace a pokusy o kontrolu národních médií ze strany státu 8. symbolická prezentace národní identity v médiích - média jako nástroj státního public relations (Kunczik); sportovní přenosy a další symbolické rituály národní jednoty v médiích 9. národní identita ve filmu - příklady prezentace národní identity v různých filmech; srovnání současné národní a nadnárodní filmové produkce (Hjort, MacKenzie) 10. média a veřejná sféra - koncepce veřejnosti, jejích funkcí a proměn (Tocqeuville, Habermas, Postman, Sennet); média veřejné služby a jejich současná krize; case study - SRN (aktuální stav) 11. česká mediální scéna optikou globalizace - vývoj na trhu, podíl MCNs, národní mediální produkce; příklady prezentace národní identity 12. regionální média - alternativa vůči globálním a národním médiím? Globální vs. lokální; je možná koncepce veřejnosti mimo národní stát? 13. zápočtový týden
Metody hodnocení
zápočet
Informace učitele
Literatura: Anderson, B.: Imagined Communities. Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London and New York: Verso, 1991. Barker, Ch.: Television, Globalization and Cultural Identities. Open University Press, Buckingham, Philadelphia 1999. Berger, P. - Luckmann, T.: Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Brno: CDK, 1999. Delanty, G.: Citizenship in a Global Age. Society, Culture, Politics. Open University Press, Buckingham, Philadelphia 2000. Demers, D.: Global Media: Menace or Messiah?Hampton Press Inc., Cresskill, New Jersey 1999. Deutsch, K.W.: Nationalism and Social Communication. An Inquiry into the Foundations of Nationality. M.I.T. Press, Cambridge and London 1966. Habermas, J.: Strukturální přeměna veřejnosti. Zkoumání jedné kategorie občanské společnosti. Filosofia, Praha 2000. Hjort, M.; MacKenzie, S. (ed.): Cinema and Nation. Routledge, London and New York 2000. Morley, D. - Robins, K.: Spaces of Identity: Global Media, Electronic Landscapes and Cultural Boundaries. London and New York: Routledge, 1995. London: Routledge 1995. Kunczik, M.: Images of Nations and International Public Relations. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Mahwah, New Jersey 1997. McLuhan, M. - Powers, B.: The Global Village: Transformations in World Life and Media in the 21st Century. New York: Oxford University Press, 1992. Postman, Neil: Ubavíme se k smrti? Brno: Doplněk, 1999. Smith, A.D.: Nations and Nationalism in a Global Era. Cambridge: Polity Press, 1995.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003.