PSY205 Jak (ne)komunikovat s lidmi (přístup C. Rogerse)

Fakulta sociálních studií
podzim 2005
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ladislav Nykl, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radana Farkašová (pomocník)
Garance
PhDr. Ladislav Nykl, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Radana Šrubařová
Rozvrh
Pá 14. 10. 9:00–17:00 U23, So 15. 10. 9:00–17:00 U23, Pá 11. 11. 9:00–17:00 U23
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Teoreticko-praktický seminář seznamuje s komunikací v rámci přístupu zaměřeného na člověka. Zakladatelem tohoto humanistického přístupu v psychoterapii a poradenství, jakož i v tzv. encountrových skupinách a při supervizi je nejpopulárnější americký psycholog C.R.Rogers. V průběhuhu kurzu má student možnost poznat tento přístup na základě cvičení a vlastních zkušeností ve skupině a porozumět tak práci s klienty, jakož i zlepšené komunikaci a vztahům v oblastech rodiny, zaměstnání, školství i jinde.
Osnova
  • 1. blok: Seznámení s přístupem zaměřeným na člověka jeho jedinečnost a historický vývoj. Základy komunikace příklady chybné kommunikace v rodině. Klíčové pojmy vztahu a komunikačního procesu (Rogersovské proměnné), akceptace (positiv regard), empatické porozumění, autenticita. Problémy těchto proměnných, podmínky procesu, cvičení aktivního naslouchání. Komunikace ve skupině, skupinový proces, jeho začátek a vývoj. 2. blok: Základní teoretické pojmy psychických procesů podle C.Rogers: funkce self v komunikačním procesu, inkongruence, introjekce, podmínky hodnocení, organizmická zkušenost, aktualizační tendence, fully functioning person. Řešení konfliktu ve skupině. Vypracování daného tématu v týmu a prezentace. Demonstrace poradenského rozhovoru. 3. blok: Skupinový proces. Prezentace písemné práce (10 minut). Aplikace směru v jiných odvětvích: komunikace ve školství, managementu, rodině, výchově, pedagogice. Spojitost přístupu zaměřeného na člověka s emocionální inteligencí. Ukázka práce C.Rogerse a R.Tausche na videu (v němčině a angličtině). Shrnutí zkušeností z výuky.
Literatura
  • NYKL, Ladislav. Pozvání do rogersovské psychologie - přístup zaměřený na člověka. Brno: Barrister & Principal, 2004, 140 s. ISBN 80-86598-69-1. info
  • ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. info
  • ROGERS, Carl Ransom. On becoming a person : a therapist's view of psychotherapy. Boston: Houghton Mifflin, 1961, 420 p. info
  • ROGERS, Carl R. Freedom to learn :a view of what education might become. Columbus, Ohio: Charles E. Merrill, 1969, x, 358 s. ISBN 0-675-09579-4. info
  • ROGERS, Carl Ransom. Der neue Mensch. Translated by Brigitte Stein. 6. Aufl. Stuttgart: Klett-Cotta, 1997, 209 s. ISBN 3608952306. info
  • ROGERS, Carl R. Stávame sa partnermi : manželstvo a jeho alternatívy. Modra: Persona, 2001, 192 s. ISBN 80-867980-5-7. info
  • ROGERS, Carl R. Die nicht-direktive Beratung :Counseling and Psychotherapy. München: Kindler, 1972. ISBN 3-463-02176-5. info
  • ROGERS, Carl R. Spôsob bytia. Modra: Inštitút Rozvoja Osobnosti, 1997, 265 s. ISBN 80-967832-0-3. info
  • ROGERS, Carl Ransom. Die klientenzentrierte Gesprächspsychotherapie. Edited by Nicholas Hobbs - Elaine Dorfman - Thomas Gordon, Translated by Erika N. 14. Aufl. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 2000, 473 s. ISBN 3596421756. info
  • ROGERS, Carl R. Entwicklung der Persönlichkeit :Psychotherapie aus der Sicht eines Therapeuten. Translated by Jacqueline Giere. Stuttgart: Ernst Klett Verlag, 1961, 409 s. ISBN 3-12-906880-5. info
  • ROGERS, Carl R. A way of being. Edited by Irvin D. Yalom. Boston: Houghton Mifflin company, 1995, xviii, 395. ISBN 0-395-75530-1. info
  • ROGERS, Carl R. O osobnej moci. Translated by Matúš Dobšovič. Modra: Persona, 1998, 231 s. ISBN 80-967980-1-4. info
  • ROGERS, Carl Ransom. Therapeut und Klient : Grundlagen der Gesprächspsychoterapie. Edited by Wolfgang M. Pfeiffer, Translated by Ute Seeßlen. 14. Aufl. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 1999, 234 s. ISBN 3596422507. info
  • ROGERS, Carl Ransom. Die nicht-direktive Beratung. Translated by Erika Nosbüsch. 9. Aufl. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 1999, 359 s. ISBN 3596421767. info
  • ROGERS, Carl R. Sposób bycia. Translated by Maciej Karpiński. Wyd. 1. Poznań: Dom wydawniczy Rebis, 2002, 405 s. ISBN 83-7120-950-9. info
Metody hodnocení
Podzimní semestr akad. r. 2005/6. Bloková výuka 3 x za semestr, celk. 30 vyuč. hodin. Učebna 23 Termíny: pátek a sobota (14.10., 15.10, 11.11) od 9.00 do 17.00 hod. Závěrečný pohovor: (termin bude upřesněn) skládá se z vlastního hodnocení (co jsem přispěl(a) ve skupině), zhodnocení písemných prací a závěrečného zhodnocení lektorem. Max. počet = 22. Kurz probíhá v rámci cvičení a částečně procesů encontrových skupin podle C.Rogerse. Podmínkou udělení je minim. 75 % účast, kurz předpokládá aktivní zapojení do skupinového procesu a orientovanost ve vybrané literatuře (stačí jedna kniha od C. Rogerse). Indikátorem úspěšného zakončení je písemná práce o obsahu asi 6 stran volně zvoleného tématů výuky a dané originální literatury od C. Rogerse nebo překladu. Každý účastník zavěsí svoji práci do IS-systemu a hodnotí též dvě jiné písemné práce. Práce mohou být vypracovány týmově (tým 2 až 3 studenti), práce pak obsahuje ca 10 až 12 stran.
Informace učitele
http://members.aon.at/nykl/
Doporučuji si před seminářem přečíst knihu "Carl Rogers on Encounter Groups", existuje také v němčině a ve slovenštině. Kniha je v knihovně, nelze ji ale do seznamu literatury přiřadit - jedná se o chybu v systému. Dr. Mgr. Ladislav Nykl, Ph.D.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2005/PSY205