PSY421 Modelování dynamických systémů

Fakulta sociálních studií
podzim 2006
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Marek Šusta, Ph.D., MBA (přednášející)
doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc. (přednášející)
Mgr. Hana Veselá (pomocník)
Garance
Marek Šusta, Ph.D., MBA
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Marek Šusta, Ph.D., MBA
Rozvrh
Po 2. 10. 14:00–17:40 PC26, Po 23. 10. 14:00–17:40 PC26, Po 30. 10. 14:00–17:40 PC26, Po 13. 11. 14:00–17:40 PC26, Po 27. 11. 14:00–17:40 PC26, Po 11. 12. 14:00–17:40 PC26
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Svět kolem nás tvoří dynamické procesy s často nepřehledným řetězením příčin a následků. Pokus o převedení reality do pochopitelné formy je v řadě případů nepřípustným zjednodušením s řadou nezamýšlených dlouhodobých konsekvencí. Cílem předmětu je znovuobjevení a rozvoj schopností vnímat a zkoumat nejrůznější systémy (člověk, rodina, podnik, stát, svět) s pomocí systémové dynamiky, její praktické aplikace systémového myšlení a moderního softwarového prostředí Powersim Studio.
Osnova
  • Výuka předmětu je založena na přístupu Learning by Doing, přednášená teorie je ihned studenty prakticky aplikována a ověřována na počítačích. 1. Základy systémové dynamiky a systémového myšlení kde, kdy a proč. Kreslení příčinných smyčkových diagramů. Symboly diagramu toků. 2. Doporučené postupy při uchopení problému, rozvoj modelu a úvod do nelinearity. Testování modelu. 3. Model populace, první praktická aplikace systémové dynamiky. 4. Systémové struktury. 5.-6. Modelování v psychologii. Model zvládání přepracovanosti. Kompletní výstavba modelu. Využití uživatelských rozhraní při sestavování modelů. 7. Lekce ze sociální psychologie modelování Stanfordského vězeňského experimentu. Pokročilá prezentace výsledků modelování. 8. Návštěva W. Shakespeara modelování Hamletova dilematu. Modelování emocí strach a úzkost. 9.-12. Samostatná práce na vlastním projektu pod dohledem vyučujících. Volitelné alternativy syllabu: 8. Lekce z psychopatologie dynamika poruch chování a afektivních poruch. 7. Lekce z hlubinné psychologie Jungův model individuace. 8. Lekce z vývojové psychologie vývoj sociálního chování. 9. Lekce z neuropsychiatrie modelování konverzních poruch. 10. Aplikovaná psychologie psychologie obchodování. 11. Aplikovaná psychologie modelování v učící se organizaci. 12. Samostatná práce na vlastním projektu.
Literatura
  • Sterman, John, Business Dynamics - Systems Thinking and Modelling for a Complex World, U.S.A.: The McGraw-Hill Companies, 2000, IBSN 0-07-231135-5
Metody hodnocení
Podmínky udělení zápočtu:
1. Zpracování vlastního simulačního modelu s libovolným námětem z hlavní specializace studenta a jeho prezentace na závěrečném semináři (max. 120 bodů) 2. Znalostní test (max. 50 bodů) 3. Zápočet bude udělen za získání minimálně 100 bodů (ze 170 možných)
Informace učitele
https://iris.fi.muni.cz/moodle
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, jaro 2006.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2006/PSY421