ZUR587 Dramaturgická analýza

Fakulta sociálních studií
podzim 2012
Rozsah
1/1. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Ježková (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 16:00–17:40 AVC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je cílen na osvojení základních dovedností dramaturgické analýzy, pochopení nezbytných teoretických konceptů a jejich aplikaci na konkrétní materiál. Dramaturgická analýza je pro potřeby předmětu vnímána jako specifická forma analýzy mediálního textu, vycházející z poznatků dramatiky, estetiky, filmových teorií i filosofie umění. Absolventi kurzu budou nejenom schopni samostatně analyzovat kompozici, motivy a nástroje skladby díla, ale i významy v nich uložené, popsat a analyzovat je na základě širšího estetického rozhledu. Kurz bude zaměřen převážně na analýzu audiovizuálních děl fikčních (seriály, filmy) i ne-fikčních (zpravodajství, publicistika, dokument). Vhodné i pro absolventy bakalářského kurzu ZUR383 Dramaturgické praktikum – Dramaturgická analýza hluboce rozvíjí schopnosti z bakalářského studia a doplňuje je zásadním teoretickým aparátem.
Osnova
  • 1. Úvodní hodina.
  • 2. Dramaturgie – historické a teoretické vymezení disciplíny.
  • 3. Praktická analýza I.
  • 4. Mimésis I. – dějiny pojmu, neoklasické vymezení jako imitatio, problematika realismu
  • 5. Mimésis II. – hlubší analýza pojmu (Platón, Aristotelés), časovost mimésis (Ricoeur), problematika mimésis v tzv. postmoderní situaci
  • 6. Praktická analýza II.
  • 7. Kompozice I. – klasická struktura díla (Freytag), dramatická situace, postava, žánr (Hollywood)
  • 8. Praktická analýza III.
  • 9. Kompozice II. – moderna a avantgarda, analytické postupy, zcizení (Brecht), struktura, poetismus, abstrakce
  • 10. Praktická analýza IV.
  • 11. Kompozice III. – postdramatika, mezi dílem a happeningem, performativita, liminarita (Fischer-Lichte, Lehmann)
  • 12. Význam a smysl – hermeneutika a poststrukturalismus (Gadamer vs Derrida)
Literatura
    povinná literatura
  • Jan Motal, „Základní problémy dramaturgie.“ In: Jan Motal et al., Nové trendy v médiích II: Rozhlas a televize. Brno: Masarykova univerzita 2012.
  • Bill Nichols, Engaging Cinema: An Introduction to Film Studies. New York: W. W. Norton 2010.
  • Stephen Halliwell, The Aesthetics of Mimesis: Ancient Texts and Modern Problems. Princeton – Oxford: Princeton University Press 2002.
    doporučená literatura
  • Platón, Ústava I, III a X.
  • Erika Fisher – Lichte, Ästhetik des Performativen. Frankfurt : Rowolt 2004
  • THOMPSON, Kristin a David BORDWELL. Dějiny filmu : přehled světové kinematografie. Translated by Helena Bendová. 2., opr. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2011, 827 s. ISBN 9788073312077. info
  • LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatické divadlo. 1. vyd. Bratislava: Divadelní ústav, 2007, 365 s. ISBN 9788088987819. info
Výukové metody
V seminárních rozpravách se na základě probírané látky analyzují konkrétní audiovizuální díla, studenti zpracovávají vybranou zadanou literaturu. Klíčová je aktivní účast ve společné diskusi, povinná docházka.
Metody hodnocení
Docházka (max. 20% absence), aktivita, zvládnutí průběžně zadané teoretické literatury, seminární práce (hloubková dramaturgická analýza zvoleného díla).
Informace učitele


Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.