VPL503 Teorie sociálního státu

Fakulta sociálních studií
podzim 2014
Rozsah
2/0/0. 10 kr. 3 původní kredity. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Libor Musil, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Tomáš Sirovátka, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 32 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/32, pouze zareg.: 0/32
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu bude student schopen 1. vybrat relevantní teorii faktorů vzniku nebo změny sociálního státu („welfare state“) a 2. aplikovat ji při výkladu vývoje vybraného programu (české) sociální politiky.
Osnova
  • Předmět je věnován následujícím tématům:
  • 1. Nabídkové a poptávkové teorie vzniku sociálního státu.
  • 2. Teorie industrialismu.
  • 3. Teorie mobilizace dělnické třídy.
  • 4. Teorie zájmových a rizikových skupin.
  • 5. Neo-marxismus.
  • 6. Teorie zaměřené na stát.
  • 7. Teorie a typologie sociálního státu.
  • 8. Hypotézy o vzniku sociálního státu.
Literatura
  • STEPHENS, J.O.: Transition from Capitelism to Socialism. Humanity Press, New Jersey 1980.
  • WILENSKY, H.L., LUEBBERT, G.M., HAHN, S.R., JAMIESON, A.M.: Comparative Social Policy, Theories, Methods, Findings. US, Berkeley 1985.
  • ESPING-ANDERSEN, G.: Power and Distributional Regimes. Politics & Society, vol.14, No 2, 1985, pp. 223 – 256
  • De SWAAN, A.: In Care or the State. Polity Press, Cambridge 1988.
  • Vývoj sociálního státu v Evropě :čítanka z historie moderní evropské sociální politiky. Edited by Libor Musil, Translated by Jana Ogrocká. Vyd. 1. Brno: Doplněk, 1996, 256 s. ISBN 80-85765-62-4. info
  • New perspectives on the welfare state in Europe. Edited by Catherine Jones. 1. ed. London: Routledge, 1993, 246 s. ISBN 0415070422. info
  • PIVEN, Frances Fox a Richard A. CLOWARD. Regulating the poor : the functions of public welfare. 2nd. ed. New York: Vintage Books, 1993, xix, 524 p. ISBN 0-679-74516-512. info
  • PAMPEL, Fred C. a John B. WILLIAMSON. Age, class, politics, and the welfare state. 1st ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1992, xvi, 199. ISBN 0521437911. info
  • The comparative history of public policy. Edited by Francis G. Castles. 1st ed. Cambridge: Polity Press, 1992, x, 340 s. ISBN 0-7456-1069-2. info
  • BALDWIN, Peter. The politics of social solidarity : class bases of the european welfare state 1875-1975. 1st ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1990, xiii, 353. ISBN 0521428939. info
  • The Development of welfare states in Europe and America. Edited by Peter Flora - Arnold J. Heidenheimer. New Brunswick: Transaction Books, 1984, 417 s. ISBN 0878559205. info
  • MISHRA, Ramesh. Welfare state in crisis : social thought and social change. 1. ed. New York: Harvester Wheatsheaf, 1984, 208 s. ISBN 0-7108-0247-1. info
  • TITMUSS, Richard Morris. Essays on "The welfare state". 2nd ed. London: Unwin university books, 1966, 262 s. info
Výukové metody
Cíle předmětu budou dosaženy pomocí následujících metod výuky: 1. přednášky, 2. referát vybrané teorie vzniku nebo změny programů sociálního státu, 2. vypracování esejů na téma: „Výklad změny vybraného programu sociální politiky z hlediska vybrané teorie“ a „Relevance otázek typologie sociálního státu z hlediska porozumění sociálnímu státu vybrané země“, 3. prezentace první verze obou esejů.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Předpokladem absolvování je vypracování dvou esejů a přednesení referátu (viz výše Metody výuky). Esej na téma „Výklad změny vybraného programu sociální politiky z hlediska vybrané teorie“ je hodnocen z hlediska schopnosti studenta vymezit a operacionalizovat faktory změny programu sociální politiky v souladu s vybranou teorií a použít tuto operacionalizaci při popisu a vysvětlení změny vybraného programu české sociální politiky. Esej na téma „Relevance otázek typologie sociálního státu z hlediska porozumění sociálnímu státu vybrané země“ je posuzován podle schopnosti studenta identifikovat ty prvky sociálního státu vybrané země, které nejsou předmětem pozornosti typologie režimů sociálního státu Espinga-Andersena. Referát je hodnocen z hlediska schopnosti studenta identifikovat a strukturovaně popsat faktory a pojmy, s jejichž pomocí interpretuje vybraná teorie vznik nebo změnu programu sociálního státu. Za každý z esejů a za referát může student získat maximálně 30 bodů. Celkově může student získat nejvýše 90 bodů. Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je získání 60 bodů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015.