POL256 Základy politického marketingu

Fakulta sociálních studií
podzim 2018
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Otto Eibl, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miloš Gregor, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Andrea Lukáčová (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Lubomír Kopeček, Ph.D.
Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Pospíšilová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení politologie – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 12:00–13:40 P24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti budou seznámeni se základními marketingovými technikami a jejich aplikací v různých prostředích (politika, ekonomická sféra a sociální oblast). Současně se dozví o struktuře a specifikách politických trhů. V průběhu kurzu bude pozornost věnována i historickým kampaním ve vybraných zemích tak, aby došlo k pochopení společenských změn, které jsme v průběhu 20. zaznamenali, ve vztahu k metodám a technikám, které strany používají k oslovení voličů. Závěr kurzu pak bude patřit diskusi o současných trendech a fenoménech kampaní.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a popsat zásadní rysy hlavních historických etap vedení kampaní;
- kriticky zhodnotit podobu kampaně, její obsah a zacílení;
- analyzovat vybrané aspekty předvolební komunikace;
- analyzovat prostředí (trh), na kterém volby probíhají.
Osnova
  • - Úvodní hodina - Marketing - stručné uvedení do problematiky - Kampaně v historické perspektivě I - Kampaně v historické perspektivě II - Politický marketing - definice a pojmy I - Politický marketing - definice a pojmy II - Politický trh a aktéři (průběžný test) - Politický vs. sociální vs. ekonomický marketing - Čtecí týden - Mediální účinky a efekty - Nová média - Seminář - Úspěšná kampaň - Závěrečné písemné přezkoušení
Literatura
  • SAVIGNY, Heather. The problem of political marketing. New York: Continuum, 2008, 147 p. ISBN 9780826428561. info
  • EIBL, Otto a Anna MATUŠKOVÁ. Introduction of the Election Cycle Model: The Case of the Czech Republic 2006-2007. Středoevropská politická studia. Brno: MPU, 2007, roč. 9, 2-3, s. 114-138. ISSN 1212-7817. URL info
  • MATUŠKOVÁ, Anna. Poland. The Victory of "Social Oriented" over "Liberal Oriented" Poland. In ŠARADÍN, Pavel a Eva BRADOVÁ. Visegrad votes. Parliamentary Elections 2005 - 2006. 1. vyd. Olomouc: Palacký University, 2007, s. 59-88, 29 s. verze 1. ISBN 978-80-244-1625-0. info
  • MATUŠKOVÁ, Anna. Politický marketing a české politické strany. In DANČÁK, Břetislav a Vít HLOUŠEK. Parlamentní volby 2006 a česká politika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, IIPS, 2006, s. 203-212, 13 s. Ediční řada Sborníky. ISBN 80-210-4161-7. info
  • EIBL, Otto. Předvolební průzkumy a jejich možný dopad na chování aktérů politické soutěže. In ČALOUD, Dalibor, Tomáš FOLTÝN, Vlastimil HAVLÍK a Anna MATUŠKOVÁ. Volby do Poslanecké sněmovny v roce 2006. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2006, s. 89-107. ISPO FSS MU, Svazek č. 5. ISBN 80-7325-108-6. info
  • ČALOUD, Dalibor a Anna MATUŠKOVÁ. Volby do Poslanecké sněmovny v roce 2006. In ČALOUD, Dalibor, Tomáš FOLTÝN, Vlastimil HAVLÍK a Anna MATUŠKOVÁ. Volby do Poslanecké sněmovny v roce 2006. Brno: CDK, 2006, s. 164-170. Ediční řada ISPO FSS MU. ISBN 80-7325-108-6. info
  • MATUŠKOVÁ, Anna. Volební kampaň 2006: nástup politického marketingu do České republiky. In FOLTÝN, Tomáš, Dalibor ČALOUD, Vlastimil HAVLÍK a Anna MATUŠKOVÁ. Volby do Poslanecké sněmovny v roce 2006. 1. vyd. Brno: CDK, 2006, s. 26-41. Ediční řada ISPO FSS MU. ISBN 80-7325-108-6. info
  • LEBEDOVÁ, Eva. Od lokálních mítinků k politickému marketingu : teorie a vývoj politické komunikace a volebních kampaní. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, Mezinárodní politologický ústav, 2005, 106 s. ISBN 8021038004. info
  • O'SHAUGHNESSY, Nicholas J. Politics and propaganda : weapons of mass seduction. Manchester: Manchester University Press, 2004, vii, 264. ISBN 0719068533. info
  • The idea of political marketing. Edited by Nicholas J. O'Shaughnessy - Stephan C. M. Henneberg. 1st pub. Westport: Praeger, 2002, xx, 258. ISBN 0275975959. info
  • Handbook of political marketing. Edited by Bruce I. Newman. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 1999, xxiv, 792. ISBN 076191109X. info
Výukové metody
teoretická příprava, workshopy, aktivní zapojení se do diskuse na probíranou látkou, využívání vizuálních pomůcek (volební spoty, plakáty atd.)
Metody hodnocení
Pro ukončení kurzu je nutné v řádném termínu odevzdat seminární práci, zúčastnit se semináře a absolvovat průběžné i řádné písemné přezkoušení.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2018/POL256