PSYn4130 Praxe a stáže (pedagogická a školní psychologie)

Fakulta sociálních studií
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Dana Seryjová Juhová (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Dana Seryjová Juhová
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
! PSY413 Praxe a stáže (děti, mládež) && ( PSY411 Pedagogická a školní psych I || PSYn4110 Pedagogická a školní psych I ) && ( PSY534 Etika v práci psychologa || PSYn5340 Etika v práci psychologa )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem praxe je seznámení studentů s charakterem a organizačními a sociálně právními aspekty provozu vybraného pracoviště. Při práci s dětskými klienty studenti rovněž získají praktické zkušenosti z poradenského a psychodiagnostického procesu.
Výstupy z učení
Studující budou po absolvování předmětu schopni:
- propojit své zkušenosti z praxe s teoretickými poznatky ze studia - reflektovat praktické limity, s nimiž se při výkonu profese psychologové setkávají a způsoby, jimiž se s nimi vypořádávají
- reflektovat své prožitky a diskutovat je v kariérně-orientované diskuzi,
Osnova
  • Konkrétní náplň praxe je dána aktuálně řešenými případy na jednotlivých poradenských pracovištích.
Literatura
  • BRAUN, Richard, Dana MARKOVÁ a Jana NOVÁČKOVÁ. Praktikum školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 214 s. ISBN 9788026201762. info
  • CRITTENDEN, Patricia McKinsey. Danger, development and adaptation : seminal papers on the dynamic-maturational model of attachment and adaptation. Edited by Andrea Landini - Clark Baim - Martha Hart - Sophie Landa - Rodolfo De. Hook, Hampshire: Waterside press, 2015, 584 stran. ISBN 9781909976276. info
  • DELANEY, Marie. Attachment for teachers : the essential guide for trainee teachers and NQTs : building confidence and skils for working with the challenging effects of attachment difficulties on behaviour and learning. First published. [London?]: Worth Publishing, 2017, x, 182. ISBN 9781903269374. info
  • GEDDES, Heather. Attachment in the classroom : the links between children's early experience, emotional well-being and performance in school. First published. London: Worth Publishing, 2006, vii, 152. ISBN 9781903269084. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
Výukové metody
Předmět je realizován formou praxe ve školském poradenském zařízení (tzn. pedagogicko-psychologické poradně, nebo speciálně pedagogickém centru), na školním poradenském pracovišti (tzn. ve škole), ve středisku výchovné péče, či diagnostickém ústavu. Po domluvě je možné praxi absolvovat i na jiném vhodném pracovišti. Praxi na vybraném pracovišti musí vždy zaštiťovat psycholog.
Metody hodnocení
K udělení zápočtu je nutné odevzdat následující dva dokumenty do odevzdávárny předmětu: 1) potvrzení o absolvování praxe 2) zprávu o průběhu praxe (podrobnější informace k jejímu zpracování budou uvedeny ve studijních materiálech a budou blíže vysvětleny na úvodním setkání). Dokumenty budou ke stažení ve studijních materiálech předmětu na začátku semestru. Dále je nutné zúčastnit se závěrečného setkání, na kterém proběhne zhodnocení praxe studenty. Termíny závěrečných setkání si studenti domlouvají individuálně s vedoucím předmětu.
Informace učitele
Předmět je určen pro studenty magisterského programu psychologie. Studenti si vybírají pracoviště podle svého zájmu. Studenti si mohou praxi zajistit sami, nebo si vybírají z nabídky smluvených pracovišť. V případě, že si praxi zajišťují sami, musí o tom dopředu informovat garanta předmětu. Standardní rozsah praxe je pět dní.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, jaro 2025.