LN103Zk Podniková strategie a právo, řízení rizik

Právnická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Ladislav Janíček, Ph.D., MBA, LLM (přednášející)
prof. Ing. Karel Reis, CSc., MBA (přednášející), doc. Ing. Ladislav Janíček, Ph.D., MBA, LLM (zástupce)
Garance
doc. Ing. Ladislav Janíček, Ph.D., MBA, LLM
Centrum dalšího vzdělávání – Střediska komerčních aktivit – Právnická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jana Würzlerová
Dodavatelské pracoviště: Centrum dalšího vzdělávání – Střediska komerčních aktivit – Právnická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit účastníky komplexně s tématem řízení organizací se speciálním zaměřením na strategické řízení organizací - podniků v komerčním i institucí nekomerčním sektoru, strategické analýzy a souvisejících analytických metod a dále zejména řízením strategické změny a s ní souvisejícím řízením a zajištěním rizik.
Osnova
  • chování organizací a organizační rozvoj
  • předmět strategického řízení
  • klasifikace strategií. Generické a funkční strategie. Podnikatelská strategie
  • poslání, vize a strategické cíle organizace
  • strategická analýza a potenciál podnikatelských oblastí
  • analýza vnějšího, vnitřního a konkurenčního prostředí
  • analýza vnějších a vnitřních rizik a analýza změnových procesů a řízení jejich rizik
  • generické konkurenční strategie
  • funkční strategie
  • řízení procesu strategické změny (Lewinův model)
  • podniková strategie a strategické řízení v kontextu práva
Literatura
    doporučená literatura
  • KAY, J. A., Foundation of Corporate Success. Oxford: Oxford University Press, 1993.
  • PETERS, T.J. and WATERMAN, R.H., In Search of Excellence - Lessons from America's Best-run Companies, Harper & Row, 1982.
  • HANDY, CH. The Age of Unreason, Arrow, 1990.
  • JOYCE P. and WOODS, A., Strategic Management. London: Kogan Page, 2001.
  • TZU, SUN, The Art of War, Hodder and Stoughton, 1981.
  • MCGREGOR, Douglas, The Human Side of Enterprise, McGraw Hill, 1960.
  • ADLER, N. J., International Dimensions of Organisational Behaviour, 3rd international edition, International Thompson Publishing, 1997.
  • PASCALE, R. and ATHOS, A.G.., The Art Japanese Management, Simon & Schuster, 1981.
  • PETERS, T. J. and AUSTIN, N.K, A Passion for Excellence, Random House, 1985.
  • PORTER, Michael E, Competitive Advantage; Creating and Sustaining Superior Performance, The Free Press, 1985.
  • HANDY, CH. Gods of Management. The Changing Work of 0rganisations, Pan Books, 1988.
  • PORTER, Michael E, Competitive Strategy; Techniques for Analysing Industries and Competitors, The Free Press, 1980.
  • CLIFFORD, D. K. and CAVANAGH, R. E, The Winning Performance, Sidgewick and Jackson,1985.
  • CHAPMAN, CH., WARD, S.: Project Risk Management. John Wiley& Sons, Inc. 2007. Pp. 321.
  • LEVITT, T. Innovation in Marketing: New Perspectives for Profit and Growth, McGraw Hill, 1962.
  • JOHNSON, G. and SCHOLES, K.: Exploring Corporate Strategy: Text and Cases. 6th edition. London: FT Prentice Hall, 2002.
  • PINCHOT, G. Intrapreneuring, Harper & Row, 1985.
  • BARLETT C. and GHOSHAL S., Managing Across Borders, the Transnational Solution, Hutchinson Business Books.
  • PASCALA, R., Managing on the Edge. How Successful Companies Use Conflict to Stay ahead Penguin Books, 1991.
  • DRUCKER, P. F., Managing for the Future, Butterworth Heinemann, London, 1992.
  • SMEJKAL, Vladimír a Karel RAIS. Řízení rizik ve firmách a jiných organizacích. 4., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2013, 483 s. ISBN 9788024746449. URL info
  • KUBÍČKOVÁ, Lea. Řízení změn ve firmách a jiných organizacích. Edited by Karel Rais. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012, 133 s. ISBN 9788024745640. URL info
  • SOUČEK, Zdeněk. Firma 21. století : (předstihněme nejlepší!!!). 2. vyd. Praha: Professional Publishing, 2010, 258 s. ISBN 9788074310072. info
  • MAREK, Karel. Smluvní obchodní právo : kontrakty. 4., aktualiz. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 477 s. ISBN 9788021046191. info
  • KAPLAN, Robert S. a David P. NORTON. Balanced scorecard : strategický systém měření výkonnosti podniku. Translated by Marek Šusta. 5. vyd. Praha: Management Press, 2007, 267 s. ISBN 9788072611775. info
  • KEŘKOVSKÝ, Miloslav a Oldřich VYKYPĚL. Strategické řízení : teorie pro praxi. 2. vyd. Praha: C.H. Beck, 2006, xiv, 206. ISBN 8071794538. info
  • DOSTÁL, Petr, Karel RAIS a Zdeněk SOJKA. Pokročilé metody manažerského rozhodování : konkrétní příklady využití metod v praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 166 s. ISBN 8024713381. URL info
  • DEDOUCHOVÁ, Marcela. Strategie podniku. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 2001, xiv, 256. ISBN 8071796034. info
  • FOTR, Jiří. Podnikatelský plán a investiční rozhodování. 2. přepracované a doplněn. Praha: Grada, 1999, 214 s. ISBN 8071698121. info
Výukové metody
výuka probíhá formou přednášek, řízených diskuzí, konzultací, ale i zpracováním případových studií a řešení vzorových i reálných příkladů
Metody hodnocení
účast na přímé výuce a zpracování písemné práce
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.