BAAP031c Zdravotnická psychologie - cvičení

Lékařská fakulta
podzim 2014
Rozsah
celkem 7. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Hana Jahnová (cvičící)
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Břicháčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kursu: Uvedení a porozumění problematice oboru zdravotnická a sociální psychologie;
Vymezení a osvojení si základních psychologických pojmů – bio – psycho- eko-sociální model v nemoci a ve zdraví;
Porozumění a aplikování nejdůležitějších psychohygienických a sociálních dovedností;
Osvojení si a nacvičování relaxační metody Autogenní trénink;
Získání dovedností k psychologickému vedení klientky před prováděním, při a po závažném léčebném výkonu;
Osnova
  • Vymezení základních pojmů zdravotnické psychologie;
  • Zdraví a nemoc;
  • Vztah klientka – porodní asistentka.
  • Základní psychologická péče o ambulantně vedené klientky a o klientky hospitalizované;
  • Psychosomatický přístup a bio-psycho-eko-sociální přístup;
  • Bolest, úzkost a strach;
  • Truchlení a deprese;
  • Duševní krize, krizová intervence, burn-out syndrom;
  • Specifika psychologického přístupu napříč lékařskými obory – gynekologie a porodnictví, neonatologie;
Literatura
    povinná literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
  • ZACHAROVÁ, Eva, Miroslava HERMANOVÁ a Jaroslava ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie : teorie a praktická cvičení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 229 s. ISBN 9788024720685. info
  • VYMĚTAL, Jan. Lékařská psychologie. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 397 s. ISBN 80-7178-740-X. info
    neurčeno
  • BOUČEK, Jaroslav. Lékařská psychologie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, 141 s. ISBN 8024415011. info
Výukové metody
Přednáška, cvičení, ústní prezentace vlastní osoby (základní anamnestické údaje, vzdělání, rodina, profesní zaměření a cíle, koníčky). Předpokládá se aktivní zapojení, práce ve dvojicích, skupinkách.
Metody hodnocení
Požadavky ukončení přednášky, forma zakončení kolokvium. S požadavky ke splnění budou studentky seznámeny písemnou formou, bude zadáno vypracování seminární práce na téma (5 daných témat a 1 téma vlastní) dle daných požadavků. Obsah práce mohou tvořit osobní úvahy a zkušenosti podložené citací a příklady z odborné literatury. Hodnotit se bude přehledně uchopit téma, vyjádřit vlastní názor, pracovat s literaturou. Obsahovou a odbornou kvalitu práce zhodnotí vyučující, ten rozhodne, zda seminární práce splňuje požadavky a vyčerpává zvolené téma. Kolokvium má formu písemného testu, výsledek testu je bodově hodnocen v rozsahu 0-25 bodů, minimální počet bodů je 20. Celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledkem za seminární práci a výkonem při kolokviu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015.