BSOD0141 Odborná ošetřovatelská praxe I

Lékařská fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/166/0. celkem 166. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Dana Dolanová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Alena Komínková (cvičící)
doc. PhDr. Miroslava Kyasová, PhD., MBA (cvičící)
Mgr. Hana Pinkavová (cvičící)
prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Simona Saibertová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Straková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Olga Suková (cvičící)
Garance
Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Miroslava Kyasová, PhD., MBA
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
St 18. 9. až Pá 20. 12. St 6:00–12:00 F01B1/317, Čt 19. 9. až Pá 20. 12. Čt 6:00–12:00 F01B1/317
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem ošetřovatelské praxe je: - osvojení a upevnění odborných činností realizací ošetřovatelského procesu u stanovené skupiny nemocných v přirozených podmínkách zdravotnické praxe; - realizace individuální ošetřovatelské péče na základě poznání biopsychosociálních potřeb a problémů klienta, stanovení ošetřovatelských diagnóza, cílů a plánů činností a hodnocení ošetřovatelských intervencí; - formování profesionálních vlastností sestry; - upevňování komunikativních dovedností; - studentka se seznámí s charakterem ošetřovací jednotky, se zdravotnickými pracovníky, s vybavením ošetřovací jednotky, se zdravotnickou dokumentací, s uložením pomůcek. Konkrétní cíle výuky - po úspěšném absolvování výuky by studenti měli být schopni: - popsat a definovat specifika ošetřovatelského procesu na geriatrickém oddělení - popsat proces péče na klinickém pracovišti - vyjmenovat a zopakovat proces indentifikace potřeb nemocných - fromulovat základní ošetřovatelské problémy pacientů -zhodnotiti efektivitu ošetřovatelské péče a ošetřovatelských intervencí v péči o nemocné -využívat ošetřovatelskou a zdravotnickou dokumentaci a zaznamenávat změny stavu nemocných dle kompetencí studentů
Osnova
  • Odborná ošetřovatelská praxe v prvním semestru vychází z koncepčního modelu hlavních determinant zdraví Světové zdravotnické organizace, je orientována jednak na oblast podpory zdraví a prevence vzniku onemocnění - primární péči a jednak na nácvik a osvojení ošetřovatelských, diagnostických a terapeutických činností. Studenti se seznámí se strukturou služeb primární péče a jednotlivými druhy zařízení v rámci primární péče. Naučí se zhodnotit prostředí (materiální a společenské), ve kterém lidé žijí, rizika pro jejich zdraví, seznámí se s druhy onemocnění, která se v daném prostředí vyskytují, s potřebou preventivních opatření a metodami zdravotní výchovy individuální i skupinové. Pracoviště: Zdravotní ústavy, ordinace praktických lékařů pro dospělé, ordinace praktických lékařů pro děti a dosrost, domovy důchodců. Klinika interní, geriatrie a praktického lékařství – oddělení A, B a C
Literatura
    povinná literatura
  • MIKŠOVÁ, Zdeňka, Marie FROŇKOVÁ a Marie ZAJÍČKOVÁ. Kapitoly z ošetřovatelské péče. Aktualizované a doplněné. Praha: Grada. 171 stran. ISBN 8024714434. 2006. info
  • MIKŠOVÁ, Zdeňka. Kapitoly z ošetřovatelské péče. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada. 248 s. ISBN 8024714426. 2006. info
  • KRIŠKOVÁ, Anna. Ošetrovateľské techniky : metodika sesterských činností : učebnica pre lekárske fakulty. 2., preprac. a dopl. vyd. Martin: Osveta. 779 s. ISBN 8080632022. 2006. info
  • MAREČKOVÁ, J. a L. PŘIKRYLOVÁ. Standardní terminologie a klasifikační systémy ošetřovatelství. Sestra. 7-8. ISSN 1212-723X. 2003. info
  • DOENGES, Marilynn E. a Mary Frances MOORHOUSE. Kapesní průvodce zdravotní sestry. Translated by Ivana Suchardová. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada. 565 s. ISBN 8024702428. 2001. info
  • KRIŠKOVÁ, Anna. Ošetrovateľské techniky. Martin: Osveta. 804 s. ISBN 8080630879. 2001. info
    neurčeno
  • MAREČKOVÁ, J. a D. JAROŠOVÁ. NANDA domény v posouzení a diagnostické fázi ošetřovatelského procesu. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2005. info
Výukové metody
- klinické stáže - skupinové semináře - seminární práce - ošetřovatelská anamnéze dle modelu Marjory Gordon u nemocných na interním (geriatrickém či kardiologickém) oddělení
Metody hodnocení
Praktická výuka je zakončena zkouškou v klinickém prostředí nemocničního zařízení. Zkouška je podmíněna: - 100 % účastí ve výuce - vypracováním 2 kazuistik podle modelu Gordonové – pouze 1. fázi oše. procesu - anamnézu - kasuistiky budou trvale založeny v deníku odborné ošetřovatelské praxe a budou kdykoli k nahlédnutí - před zkouškou student/ka předloží 1 kazuistiku podle modelu Gordonové(kopii nechá založeny v deníku) - student/ka je povinna se připravovat na hodiny praxe po teoretické a praktické stránce podle pokynů vyučujících podrobnější informace jsou uveden v logbooku pro odbornou praxi
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.