BTPY041p Psychologie a specifika dětské psychologie

Lékařská fakulta
jaro 2017
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jana Severová, CSc. (přednášející)
Vlasta Břicháčková (pomocník)
Anna Petruželková (pomocník)
Garance
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
Po 20. 2. až Pá 31. 3. Út 9:20–11:00 B11/114, Po 10. 4. až Pá 26. 5. Út 9:20–11:00 B11/114; a Út 4. 4. 9:20–11:00 B09/324
Předpoklady
BOET031p Zdravotnická etika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem přednášek je seznámení studentů se základní definicí, pojmy a typy psychologie. Dále se zaměřuje na sociálně psychologické charakteristiky, významné v oblasti obchodu a poskytování služeb, jako sociální vnímání, komunikace, edukace klienta, základy pedagogiky a osobnost zdravotníka a pacienta. Třetím okruhem jsou skupinové jevy, atmosféra a vedení skupiny. Posledním oddílem jsou základy psychologie obchodní činnosti, zaměřené zejména na vztah obsluhy a zákazníka.
Osnova
  • Definice oboru, dělení psychologických věd a předmět psychologie. Metody psychologického zkoumání. Poznávací procesy a motivace lidského chování, jejich charakteristiky a změny pod vlivem sociálních faktorů. Osobnost pacienta a osobnost zdravotnického pracovníka, prvky vlivu zdravotnického prostředí na pacienty a zdravotníky. Sociální komunikace a specifika komunikace ve zdravotnictví.Edukace klientů. Vhodné a nevhodné styly, chyby a omyly v komunikaci zdravotníka a pacienta. Základy pedagogiky. Asertivita a její praktické využití v jednání a komunikaci ve zdravotnictví. Sociální skupina, její typy a struktura.. Atmosféra ve skupině a její utváření psychologickými prostředky. Vedení skupiny, typy vedoucího pracovníka a jeho předpoklady Psychologie obchodu - definice, předmět. Trh a typy spotřebního chování. Typologie spotřebitele a typy osobnosti prodávajících a nároky profese na něj kladené. Psychologie prodejního procesu - postup při prodeji, metody přesvědčování. Výrobce zboží a jeho vazba na trh. Psychologie propagace a reklamy - cíle, způsob vlivu a různé formy reklamních prostředků. Psychologie zboží a módy. Psychologie tvorby cen.
Literatura
  • NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009, 498 s. ISBN 9788020016799. info
  • PLHÁKOVÁ, Alena. Dějiny psychologie. Vydání 1. Praha: Grada, 2006, 328 stran. ISBN 802470871X. info
  • ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006, 603 s. ISBN 8024710498. info
  • PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004, 472 s. ISBN 80-200-1387-3. info
  • ŠVANCARA, Josef. Emoce, motivace, volní procesy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 142 s. Psychologie. ISBN 80-86633-11-X. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
kolokvium
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.