BZKN041c Komunikace v neodkladné péči - cvičení

Lékařská fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/1/0. 0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Hana Jahnová (cvičící)
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Břicháčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
Čt 24. 3. až Čt 26. 5. Čt 12:40–14:20 GPK N03031
Předpoklady
BZKO011p Komunikace - před. && BZSP021c Zdr. a soc. psychologie - cv.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Jeho hlavním cílem je formovat vztah záchranáře k povolání, rozvíjet jeho odborné kompetence v zátěžových profesních situacích. Studenti se naučí poznat sami sebe a pracovat s ostatními v nejrůznějších zátěžových, modelových situacích, které toto povolání přináší. Výuka je doplněna aktivním nácvikem relaxačních technik.
Osnova
  • 1. Osobnost zdravotnického záchranáře (osobnostní charakteristiky záchranáře – motivace k povolání; ego obranné mechanismy; zásady duševní hygieny záchranáře; syndrom vyhoření (burn out syndrom) - hlavní příznaky, projevy, jeho léčba a prevence; vlastní metody prevence po stránce fyzické, psychické, sociální a duchovní) 2. Pacient v přednemocniční neodkladné péči (PNP) (pacient, premorbidní osobnost; psychika pacienta v PNP – autoplastický obraz nemoci; postoj k nemoci – agravace, simulace, disimulace, bagatelizace, repudiace, nozofilní postoj; Münchausenův syndrom; psychotrauma) 3. Pacient v přednemocniční neodkladné péči (PNP) – hromadné chování(termín hromadné chování, mimořádná událost – 5 znaků zátěže při hromadných neštěstích; psychologická první pomoc; panika, davová psychóza, 6 fází katastrofy v komunitě) 4. Situační aspekty v přednemocniční neodkladné péči (PNP) (úzkost, strach a bolest jako psychologické fenomény v profesi zdravotnického záchranáře; stres – eustres, distres, akutní reakce na stres, mýty v podceňování prožitého traumatu, flustrace, deprivace, konflikt, mobbing, bossing) 5. Krizová intervence a psychologická první pomoc(krize, typy krizí, krizová intervence, základní charakteristiky psychologické první pomoci – metoda 6P; extrémní řešení krize – suicidium, nedokonaná sebevražda – typy, dokonaná sebevražda – typy, presuicidální mentalita; možnosti řešení) 6. Komunikace v přednemocniční neodkladné péči (PNP) – druhy komunikace(komunikace mezi dispečinkem a volajícím; komunikace mezi záchranářem a pacientem – naslouchání,respekt, empatie a zájem, pravidlo 4P; komunikace s rodinný příslušníky; komunikace se svědkem události - „bystander fenomén“, „rozptýlená zodpovědnost"). 7. Komunikace v přednemocniční neodkladné péči (PNP) – pravidla pro komunikaci se specifickým pacientem (pravidla pro komunikaci s agresivním pacientem, s dětským pacientem, s pacientem se zdravotním postižením – zrakovým, sluchovým, kombinovaným; s geriatrickým pacientem) 8. Nácvik relaxačních metod a technik
Literatura
    povinná literatura
  • BAŠTECKÁ, Bohumila. Psychosociální krizová spolupráce. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 317 s. ISBN 9788024741956. URL info
  • ANDRŠOVÁ, Alena. Psychologie a komunikace pro záchranáře. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2012, 120 stran. ISBN 9788024741192. info
  • BAŠTECKÁ, Bohumila. Terénní krizová práce : psychosociální intervenční týmy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 299 s. ISBN 802470708X. info
    doporučená literatura
  • BAŠTECKÁ, Bohumila, Veronika ČERMÁKOVÁ a Milan KINKOR. Týmová supervize : teorie a praxe. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 325 stran. ISBN 9788026209409. info
  • KOHOUTEK, Tomáš, Tomáš URBÁNEK, Ivo ČERMÁK a Bohumila BAŠTECKÁ. Povodně a pomoc z perspektivy zasažených. In Kohoutek, T., Čermák, I. (editoři). Psychologie katastrofické události. 1. vyd. Praha: Academia, 2009, s. 110-191. ISBN 978-80-200-1816-8. info
  • KOHOUTEK, Tomáš, Tomáš URBÁNEK, Ivo ČERMÁK, Dalibor ŠPOK a Bohumila BAŠTECKÁ. Výzkum domácností postižených povodněmi v roce 2002: dopady události na psychiku obětí a otázky poskytování pomoci. In Víme o sobě? sborník z konference Psychosociální pomoc v situacích mimořádných událostí. 2004, s. ?-?, ? info
  • KNOPPOVÁ, Daniela, Radvan BAHBOUH a Bohumila BAŠTECKÁ. Telefonická krizová intervence : linka důvěry. Praha: Nadace psychosociální pomoci REMEDIUM, 1997, 303 s. info
Výukové metody
Typ výuky-přednáška 1 hodina, cvičení 1 hodina. Výukové metody: předpokládá se aktivní zapojení, individuální práce, práce ve dvojicích, ve skupinách; aktivní nácvik relaxačních metod a technik; účast 85% ve výuce.
Metody hodnocení
Podmínkou ukončení předmětu je vypracování písemné seminární práce dle zadaných podmínek, výběr z 5 témat (4 daná témata a 1 vlastní; témata se vztahují k učební látce a úspěšné absolvování písemného testu, který se skládá z 20 otázek hodnocených 20 body. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout min. 14 bodů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.