BZOV011p Obecná a vývojová psychologie - přednáška

Lékařská fakulta
podzim 2015
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Hana Jahnová (přednášející)
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D. (přednášející)
Vlasta Břicháčková (pomocník)
Garance
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
St 10:30–12:10 343
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou:Obecná psychologie: porozumění a vysvětlení základní terminologie-adekvátní použití informací o psychických procesech, stavech a vlastnostech jedince, osvojení si základních metod psychologie. Vývojová psychologie: porozumění a osvojení si teoreticko-metodologických koncepcí vývojové psychologie, hlubší porozumění a osvojení si důležitých metod, pojmů a teorií.
Osnova
  • Psychologie jako věda o člověku, psychologické vědní disciplíny. Základní metody v psychologii. Základní terminologie- psychika, vědomí, nevědomí, prožíbání, chování, psychické procesy, psychické stavy a vlastnosti. Myšlení a řeč Paměť Pozornost Emoce a city Volné jednání: Vývojová psychologie: základní pojmy- fylogeneze, antropogeneze, ontogeneze, aktuální geneze, vývojová změna, vývojové stadium, vývojová krize, činitelé duševního vývoje, kritická senzitivní období. Vývojová terorie- psychodynamická, psychosexuální, psychosociální stupně vývoje, kognitivní teorie vývoje, teorie připoutání (attachment), subjektivní pohoda (well-being). Charakteristika období z hlediska kognitivního, emocionálního a sociálního vývoje-prenatální, novorozenecké, kojenecké a batolící, předškolní a mladší školní věk, adolescence-časná, střední, pozdní, dospělost, stárnutí a stáří.
Literatura
    doporučená literatura
  • LANGMAIER, Josef a Dana Krejčířová. Vývojová psychologie.2.aktualiz. vyd..Praha:Grada,2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9
  • PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1.Praha: Academia,2004.472 s. ISBN 80-200-1387-3.
  • ŠVANCARA,Josef. Emoce, moticvace,volní procesy. 1.vyd.Brno:Masarykova univerzita,2003.142 s. Psychologie. ISNB 80-86633-11-X
    neurčeno
  • VˇAGNEROVÁ,Marie. Vývojová psychologie.Vyd.1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakl. Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 8024609568.
Výukové metody
Typ výuky-přednáška
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení, forma ukončení-kolokvium-80% účast ve výuce. Předpojkládá se aktivní zapojení, práce ve dvojicích, skupinkách. S požadavky ke splnění zkoušky budou studentky seznámeny písemnou formou, bude zadáno vypracování seminární práce na téma (5 daných témat a 1 téma vlastní) dle danýc požadavků. Obsah práce budou tvořit osobní úvahy a zkušenosti podložené citací a příklady z odborné literatury. Hodnotit se bude přehledně uchopit téma, vyjádřit vlastní názor, pracovat s literaturou. Obsahovou a odbornou kvalitu práce zhodnotí vyučující, ten rozhodne, zda seminární práce splňuje požadavky a vyčerpává zvolené téma. Kolokvium má formu písemného testu, výsledek testu je bodově hodnocen v rozsahu 0-25 bodů. min. počet je 20. Celkové hodnocení v předmětu je dáno výsledkem za seminární práci a výkonem při testu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.