MIED021p Edukace v práci sestry v intenzivní péči - přednáška

Lékařská fakulta
jaro 2022
Rozsah
2/0/0. 30. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Natália Beharková, Ph.D. (přednášející)
Gabriela Rozínková (pomocník)
Garance
PhDr. Natália Beharková, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Natália Beharková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Po 14. 2. 7:00–9:30 F01B1/309, Po 21. 2. 7:00–9:30 F01B1/309, Po 28. 2. 7:00–9:30 F01B1/309, Po 7. 3. 7:00–9:30 F01B1/309, Po 14. 3. 7:00–9:30 F01B1/309, Po 21. 3. 7:00–9:30 F01B1/309, Po 28. 3. 7:00–9:30 F01B1/309, Po 4. 4. 7:00–9:30 F01B1/309, Po 11. 4. 7:00–9:30 F01B1/309
Předpoklady
MIDI011p Didaktika interakce v int.-př && MIDI011s Didaktika interakce v int.-sem || MIDI011c Didaktika interakce v int.-sem
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- identifikovat role edukátora; - identifikovat potřeby edukantů v edukačním procesu; - realizovat edukaci v rámci poskytované ošetřovatelské péče v intenzivní péči. Předmět poskytne poznatky z oboru pedagogiky a andragogiky tak, aby byl student schopen se orientovat v teoretických znalostech z pedagogiky a mohl tyto poznatky využít v rámci své edukační činnosti u klientů, rodiny a spolupracovníků.
Student bude aktivně zapojen do edukačního procesu a bude mít možnost procvičit své znalosti a dovednosti v rámci modelových situací. Při výuce budou využívány mezioborové vztahy.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - používat zásady vzdělávání dospělých při své práci; - orientovat se v problematice edukace pacientů na pracovištích intenzivní péče; - identifikovat potřeby edukantů; - identifikovat bariéry v edukačním procesu; - respektovat specifické zvláštnosti edukantů s ohledem na diagnózu, fázi nemoci, věk, handicap apod.; - navrhovat a vypracovávat plány edukace pacienta, příp. rodinných příslušníků a jiných osob; - připravovat edukační materiály.
Osnova
  • Edukace pacientů a jiných osob. Specifika edukace dětí, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. Osobnost edukátora. Proces edukace – zhodnocení a posouzení edukanta, vyhodnocení edukačních potřeb. Projektování edukace, edukační cíle, didaktické zásady, didaktické formy, edukační metody, učební pomůcky a didaktická technika. Sestavování edukačních plánů s přihlédnutím na specifika intenzivní péče. Realizace a hodnocení edukačního procesu v podmínkách intenzivní medicíny. Dokumentace v edukačním procesu. Edukační materiály. Zdravotní gramotnost, adherence.
Literatura
    povinná literatura
  • GURKOVÁ, Elena. Nemocný a chronické onemocnění : edukace, motivace a opora pacienta. 1. vydání. Praha: Grada Publishing. 191 stran. ISBN 9788027104611. 2017. info
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů : geragogika a gerontodidaktika. Vydání 1. Praha: Grada. 232 stran. ISBN 9788024754468. 2015. URL info
  • JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publisching, a. s. 80 s. ISBN 978-80-247-2171-2. 2010. info
    doporučená literatura
  • SVĚRÁKOVÁ, Marcela. Edukační činnost sestry : úvod do problematiky. První vydání. Praha: Galén. 63 stran. ISBN 9788072628452. 2012. info
  • KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Translated by Dagmar Pilařová. Vyd. 1. Praha: Portál. 246 s. ISBN 9788073676841. 2010. info
    neurčeno
  • MAGERČIAKOVÁ, M. Edukácia v ošetrovateľstve 1. 1. vyd. Ružomberok: Fakulta Zdravotnictva Katolickém univerzity, 2007. 105 s. ISBN 978-80-8084-221-5
  • NEMCOVÁ, Jana a Edita HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9
  • TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. 1. vydání. Praha: Grada Publishing. 134 stran. ISBN 9788027100644. 2016. info
  • PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. 1. vydání. Praha: Grada. 247 stran. ISBN 9788024729688. 2010. info
  • BENEŠ, Milan. Andragogika. Vyd. 1. Praha: Grada. 135 s. ISBN 9788024725802. 2008. URL info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 5. aktualiz. vyd. Praha: Portál. 322 s. ISBN 978-80-7367-416-8. 2008. info
  • DOSTÁL, Jiří. Učební pomůcky a zásada názornosti. Olomouc: Votobia. ISBN 978-80-7220-310-9. 2008. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Androdidaktika. Vyd. 2. přeprac. Praha: ASPI. 146 s. ISBN 8073570459. 2004. info
  • PETŘKOVÁ, Anna a Rozália ČORNANIČOVÁ. Gerontagogika : úvod do teorie a praxe edukace seniorů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. 92 s. ISBN 8024408791. 2004. info
Výukové metody
přednáška, diskuze, modelové situace
Metody hodnocení
Podmínky ukončení předmětu: • aktivní účast studentů ve výuce; • prezentace videa zaměřeného na edukaci z oblasti intenzivní medicíny včetně zpracování informačního materiálu • předmět je ukončen zkouškou.
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.