MNKO1022c Komunikace a edukace ve výživě II - cvičení

Lékařská fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/2/0. 30. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kamila Jančeková, Ph.D. (cvičící)
MVDr. Halina Matějová (cvičící)
Mgr. Veronika Suchodolová (cvičící)
Garance
Mgr. Veronika Suchodolová
Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
Po 13:00–16:20 A21/108
Předpoklady
MNKO0921c Komunikace I -cv.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět studenty seznamuje s problematikou komunikace ve výživě tak, aby si osvojili základní dovednosti správného šíření informací o výživě pro jednotlivce či populační skupinu. Důraz je kladen na specifika komunikace a edukace jednotlivých skupin - dětí, dospělých, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. Součástí předmětu je teoretický základ publikační činnosti nejen pro odbornou, ale i pro laickou veřejnost a nácvik předávání informací o výživě v různých médiích.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka: -ovládá základní principy sociálního marketinku -provede kritickou analýzu výzkumných i popularizačních článků -dokáže pracovat s reklamou, výživovými mýty, hoaxovými zprávami v souvislostech s vědecky podloženými informacemi -vytvoří popularizační i odborný článek -zvolí vhodné formy komunikace ve zdravotnickém zařízení -navrhne vhodné formy edukace dle cíle, cílové skupiny a podmínek
Osnova
  • 1.Základy sociálního marketinku. 2.Reklama versus výživová doporučení, účinná výživová edukace. 3.Práce s mýty o výživě, hoaxovými zprávami, kritické čtení. 4.Popularizace vědy, nutriční terapeut v médiích, odpovědi na otázky pro laiky, odborníky. 5.Nutriční terapeut na trhu práce, sebeprezentace. 6.Kodex nutričního terapeuta. Možnosti edukace v poradnách, problematika názorového střetu, specifika pojetí výživy a výživových doporučeních. 7.Role nutričního terapeuta ve zdravotnických zařízeních I - komunikace ve zdravotnickém týmu. 8.Role nutričního terapeuta ve zdravotnických zařízeních II - komunikace s pacientem u lůžka, s klientem v poradně. 9.Projekty podpory zdraví regionální, celorepublikové či mezinárodní úrovně (z pohledu edukace a komunikace), příprava metodiky z oblasti správné výživy. 10.Tvorba odborných i populárních článku a sdělení o výživě.
Literatura
  • FIALOVÁ, Jana. Stravovací návyky dětí a školní prostředí : implementace preventivních programů Světové zdravotnické organizace v České republice. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal. 136 s. ISBN 9788087474556. 2012. info
  • JANÁČKOVÁ, Laura. Praktická komunikace pro každý den. Vyd. 1. Praha: Grada. 111 s. ISBN 9788024724799. 2009. URL info
  • LINHARTOVÁ, Věra. Praktická komunikace v medicíně. Praha: Grada. 152 s. ISBN 978-80-247-1784. 2007. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál. 311 s. ISBN 8073670593. 2006. info
  • MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví pro učitele. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. 250 s. ISBN 8070447680. 2006. info
  • VYSEKALOVÁ, Jitka a Jiří MIKEŠ. Reklama : jak dělat reklamu. Praha: Grada. 122 s. ISBN 8024705575. 2003. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita. 210 stran. ISBN 8021010703. 1995. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Zdravá mateřská škola. 1. vyd. Praha: Portál. 141 s. ISBN 80-7178-048-0. 1995. info
Výukové metody
cvičení
Metody hodnocení
Zápočet po absolvování cvičení. K získání zápočtu je nutná účast na 90% vyučovacích hodin, aktivní účast na výuce i diskusi. Zápočet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.