MNNE091c Nutriční epidemiologie - cvičení

Lékařská fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MUDr. Edita Dolejšia (cvičící)
doc. MUDr. Jindřich Fiala, CSc. (cvičící)
Mgr. Jana Fialová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martin Forejt, Ph.D. (cvičící)
prof. MUDr. Drahoslava Hrubá, CSc. (cvičící)
MUDr. Šárka Kunzová, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Danuše Lefnerová, Ph.D. (cvičící)
MVDr. Halina Matějová (cvičící)
MUDr. Veronika Mičulková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Aleš Peřina, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Zdeněk Pluháček (cvičící)
MUDr. Pavel Řimák (cvičící)
doc. MUDr. Jan Šimůnek, CSc. (cvičící)
RNDr. Jiří Totušek, CSc. (cvičící)
MVDr. Halina Matějová (pomocník)
Garance
doc. MUDr. Jindřich Fiala, CSc.
Ústav preventivního lékařství – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: MVDr. Halina Matějová
Dodavatelské pracoviště: Ústav preventivního lékařství – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
Čt 14:00–15:40 A21/108
Předpoklady
MNEM081p Epidemiol. metodologie - př. && MNBS081p Biostatistika - př.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Nutriční epidemiologie se zaměřuje na vztah mezi výživou a výskytem nemocí. Základním východiskem je dobré zvládnutí obecných principů epidemiologických studií, což dále rozvíjejí již specifické metodické přístupy pro hodnocení nejrůznějších parametrů stravy a výživy. Konkrétním výsledkem využití adekvátních metodických přístupů je potom vyhodnocení vztahu výživy k riziku k nejvýznamnějších konkrétních skupin nemocí, jako jsou kardiovaskulární, rakovina, diabetes, osteoporóza a další, a schopnost vymezit příslušné rizikové i protektivní faktory odpovídající aktuálnímu stavu poznání. V rámci zvládnutí předmětu se předpokládá znalost veškerých podstatných teoretických principů a poznatků, ale rovněž praktické zvládnutí metodiky týkající se individuálního hodnocení výživy, zejména ve smyslu anamnestických metod hodnocení charakteristiky stravy, ale i metod hodnocení výživového stavu.
Osnova
  • 1)Úvod do nutriční epidemiologie: co je nutriční epidemiologie a čím se zabývá, historický vývoj a poznatky, současná nutriční epidemiologie - přehled o rozsahu, zaměření a metodice oboru, hlavní aktuální směry a cíle. Typické nutričně-epidemiologické problémy v historii a nyní. 2) Základní složky výživy (strava, potraviny, živiny, další součásti různého původu), zdroje variability ve výživě. Komplexnost výživových faktorů, faktory rizikové a protektivní. 3)Klíčové rysy epidemiologických studií: typy jejich uspořádání (design), způsoby hodnocení expozice, analýza a interpretace dat, faktory kvality a validity. 4)Komplexní přehled možných způsobů získávání údajů týkajících se výživy člověka – Nutriční hodnocení skupinová, individuální, zaměřená na skladbu stravy, na důsledky antropometrické, laboratorní, klinické. Přehled možných způsobů získávání dat o výskytu nemocí. 5)Metody hodnocení stravy – dietary assessment. Metody retrospektivní: frekvenční metody, recall, výživové zvyklosti, preference, výživová anamnéza, kombinované a stručné metody. Metody prospektivní Jedno- či více-denní záznam. Reálně využitelný nutriční software a jeho praktické použití. 6)Antropometrické metody a indikátory nutričního stavu 7)Význam energie v nutriční epidemiologii. Příjem a výdej, energetický metabolismus. Význam pohybové aktivity. Metody hodnocení. 8)Biochemické indikátory nutričního stavu 9)Alkohol 10)Výživa a kardiovaskulární nemoci 11)Výživa a a rakovina 12)Nutriční epidemiologie a výživová doporučení
Literatura
  • WILLETT, Walter. Nutritional epidemiology. 2nd ed. New York: Oxford University Press, 1998, xiv, 514. ISBN 0195122976. info
Výukové metody
cvičení
Metody hodnocení
zápočet
Informace učitele
Podmínky pro ukončení předmětu: Základní podmínkou k ukončení předmětu je absolvování povinné výuky -seminářů/cvičení. Bez absolvování povinné výuky není možno v žádném případě zápočet udělit, a student nemůže být ani připuštěn k případné zkoušce - kolokviu. Omluvená absence zůstává neabsolvovanou výukou. Zápočet je udělován na základě absolvování povinné výuky. Je-li předmět ukončován kolokviem či zkouškou, je zadán písemný test obsahující 20 otázek, s nabídkou několika odpovědí, vždy pouze 1 je správná. V případě kolokvia je pro hodnocení prospěl/a třeba mít správně nadpoloviční většinu, v případě zkoušky je třeba mít správně alespoň těsnou nadpoloviční většinu pro hodnocení E (11 bodů), další známkování je odstupňováno následovně: 12-13 bodů: D, 14-15 bodů: C, 16-17bodů: B, 18-20 bodů: A.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2013/MNNE091c