MNPV081p Psychologie výživy - přednáška

Lékařská fakulta
jaro 2022
Rozsah
1/0/0. 15. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (přednášející)
Ing. Veronika Išová (pomocník)
MVDr. Halina Matějová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Blanka Suchá
Dodavatelské pracoviště: Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
Pá 18. 2. 13:00–14:40 C15/309, Pá 25. 2. 13:00–14:40 C15/309, Pá 4. 3. 13:00–14:40 C15/309, Pá 11. 3. 13:00–14:40 C15/309, Pá 18. 3. 13:00–14:40 C15/309, Pá 25. 3. 13:00–14:40 C15/309, Pá 1. 4. 13:00–14:40 C15/309, Pá 8. 4. 13:00–14:40 C15/309, Pá 22. 4. 13:00–14:40 C15/309, Pá 29. 4. 13:00–14:40 C15/309, Pá 6. 5. 13:00–14:40 C15/309, Pá 13. 5. 13:00–14:40 C15/309, Pá 20. 5. 13:00–14:40 C15/309, Pá 27. 5. 13:00–14:40 C15/309
Předpoklady
MPDV071 Psychologie duš. vývoje
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- Integrovat psychologii do kontextu základního medicínského vzdělání budoucích profesionálů ve zdravotnictví
- Představit psychologii jako nezbytnou součást kompetentní medicínské praxe
- Poskytnout teoretický kontext/pole pro možnost integrace doposavad získaných informací o fungování těla s principy fungování psychiky
- Prezentovat komplexní výstupy psychologické vědy a klinické praxe na úrovni principů, které lze aplikovat v práci profesionála ve zdravotnictví, ku prospěchu jeho, pacientů, ale i celých zdravotnických týmů
- Seznámit studenty se základními psychologickými a psychoterapeutickými principy, jejichž pochopení je nezbytné nejen pro chápání psychosociálních souvislostí zdraví a nemoci ale také pro komunikaci s pacienty v těchto stavech
- Seznámit studenty s bio-psycho-sociálním modelem zdraví a nemoci
- Seznámit studenty s chápáním lidské bytosti jako psychofyziologické jednoty
- Přestavit základní východiska teorie pole, holistického přístupu a modelu „Spojení a zdraví“/autoregulace a alostáza
- Seznámit studenty se základními komunikačními algoritmy, které lze aplikovat v různých kontextech a situacích medicínské praxe
- Specifikovat možnosti aplikace psychologie v různých oborech medicíny
Výstupy z učení
- Student chápe proč je psychologie v medicíně důležitá a rozlišuje rozdílné přístupy k nemoci a zdraví
- Student rozumí vztahu emocí, motivace a zdraví
- Student chápe interakční přístup ke stresu a vztah stresu, zdraví a nemoci
- Student chápe rizika stresu při výkonu povolání lékaře/profesionála ve zdravotnictví, dokáže je identifikovat a zná zásady jejich managementu a prevence v procesu rozvoje syndromu vyhoření
- Student umí vysvětlit podíl různých psychologických faktorů na tělesných symptomech
- Chápe efekt placeba a noceba a jejich vliv na onemocnění a uzdravení
- Student rozumí důležitosti vztahu chování a zdraví, umí vysvětlit různé modely chování vůči zdraví a dovede tyto modely uplatnit v klinické praxi
- Student se seznámí s psychosociálními souvislostmi chronických a nevyléčitelných onemocnění
- Student se seznámí, jak vývojové změny v průběhu celého života ovlivňují komunikaci mezi lékařem a pacientem
- Student se seznámí se základními komunikačními dovednostmi potřebnými pro vedení klinického rozhovoru
- Student bude znát základní teoretická východiska psychoterapeutických směrů, které se používají v medicínském prostředí, bude chápat možnosti užití psychoterapeutických technik v klinické praxi
- Student bude rozumět vlivu psychických faktorů na fungování různých somatických systémů
- Student se seznámí s psychosomatickým paradigmatem v medicíně
- Student bude znát základní psychodiagnostické metody a bude chápat výstupy psychologického vyšetření
Osnova
  • - Psychologie a medicína, proč je psychologie důležitá pro medicínskou praxi
  • - Definice zdraví, porovnání bio-medicínského přístupu s přístupem bio-psycho-sociálním
  • - Motivace, emoce a zdraví
  • - Stress a zdraví
  • - Symptomy nemoci a nemoc
  • - Zdraví a chování
  • - Chronická nemoc, smrt a umírání
  • - Vývojová psychologie v medicínském kontextu
  • - Vedení klinického rozhovoru
  • - Psychoterapeutické směry, obecné psychoterapeutické intervence v praxi profesionála ve zdravotnictví
  • - Psychosomatické paradigma v medicíně, psychofyziologická integrace, „body-mind“ integrace
  • - Základní výkladové modely vzniku psychosomatických onemocnění
  • - Psychologické vyšetření
Literatura
    povinná literatura
  • AYERS, Susan a Richard DE VISSER. Psychologie v medicíně. Translated by Helena Hartlová. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, xiv, 552. ISBN 9788024752303. URL info
  • SOUKUP, Jan. Motivační rozhovory v praxi. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 150 stran. ISBN 9788026206071. info
  • MILLER, William R. a Stephen ROLLNICK. Motivační rozhovory : příprava lidí ke změně závislého chování. Edited by Petra Winnette. 1. vyd. v českém jazyce. Tišnov: Sdružení SCAN, 2003, xviii, 311. ISBN 8086620093. info
    neurčeno
  • ZACHAROVÁ, Eva. Zdravotnická psychologie : teorie a praktická cvičení. 2., aktualizované a doplně. Praha: Grada Publishing, 2017, 264 stran. ISBN 9788027101559. info
  • VENGLÁŘOVÁ, Martina. Sestry v nouzi : syndrom vyhoření, mobbing, bossing. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 184 s. ISBN 9788024731742. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Sestra a stres : příručka pro duševní pohodu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010, 119 s. ISBN 9788024731490. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vydání třetí. Praha: Portál, 2009, 279 stran. ISBN 9788073675684. URL info
Výukové metody
Teoretická příprava, sebe-zkušenostní cvičení, nácvik komunikačních dovedností.
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.