MPKD081 Komunikační dovednosti

Lékařská fakulta
jaro 2010
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PaedDr. Danuše Filipinská (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh
Po 9:45–11:25 učebna 60
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Komunikativní dovednosti Doc. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (8. semestr - 2 hodiny týdně) Tato disciplína ve formě cvičení představuje elementární komunikativní průpravu, orientovanou na vyučovací proces. Těžiště výuky spočívá v praktických komunikativních vystoupeních jednotlivých studentů, tzv. mikrovýstupech, v jejichž rámci je vyžadována znalost principů PK a jejich dodržování. Studenti mají zvládnout elementární teorii PK a především si osvojit základní komunikativní dovednosti, které budou prohlubovány v rámci pedagogických praxí. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět základním pojmům studované disciplíny - vysvětlit vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu - použít informace oboru k rozšíření vlastního náhledu na studovanou problematiku
Osnova
  • Základní okruhy:
  • Pedagogická interakce a pedagogická komunikace
  • Obsah a cíl PK
  • Komunikační pravidla
  • Principy PK
  • Základní formy PK
  • Jednota obsahu a formy
  • Verbální komunikace a její aspekty
  • Neverbální komunikace a její formy
  • Monologické formy
  • Dialogické formy
  • Otázka, typy
  • Technika kladení otázek
  • LITERATURA:
  • Kolektiv. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno : MU, 1998.
  • MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha : SPN, 1989.
  • MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : CDVU MU, 1995.
  • NAVRÁTIL, S., KLIMEŠ, K., FLEISCHMANN, O. Komunikace v pedagogických situacích. Ústí nad Labem : PedF UJEP, 1992.
  • SVATOŠ, T. Pedagogická cvičení ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové : PedF VŠP, 1995.
  • SVATOŠ, T., KOTKOVÁ, V. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové : GAUDEAMUS, 1998.
  • VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura STROM, 1998.
Literatura
  • 1. Navrátil, S., Klimeš, K., Fleischmann, O. Komunikace v pedagogických situacích. Ústí nad Labem: PedF UJEP, 1992.
  • Svatoš, T., Kotková, V. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové: GAUDEAMUS, 1998.
Výukové metody
- teoretická příprava formou semináře s důrazem na diskusi problému a samostatným zpracováním seminární práce
Metody hodnocení
Kolokvium - student si u kolokvia vylosuje tři otázky, k úspěšnému ukončení předmětu je nutné správně zodpovědět dvě otázky ze tří
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2010/MPKD081