VLLP0633c Propedeutika III - cvičení

Lékařská fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/7/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MUDr. Vladimír Bartl, CSc. (cvičící)
Mgr. MUDr. Štěpánka Bibrová, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Lukáš Dadák, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Milan Dastych (cvičící)
doc. MUDr. Jiří Dolina, Ph.D. (cvičící)
prof. MUDr. Aleš Hep, CSc. (cvičící)
MUDr. Ondřej Hrdý (cvičící)
MUDr. Jan Hudec (cvičící)
MUDr. Jan Konečný, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Tomáš Korbička (cvičící)
MUDr. Marek Kovář (cvičící)
doc. MUDr. Radek Kroupa, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Darja Krusová, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Milan Majerník (cvičící)
MUDr. Jan Maláska, Ph.D., EDIC (cvičící)
doc. MUDr. Helena Němcová, CSc. (cvičící)
MUDr. Tomáš Novotný, Ph.D. (cvičící)
prof. MUDr. Ladislav Plánka, Ph.D. (cvičící)
MUDr. David Pospíšil (cvičící)
MUDr. Yvona Pospíšilová (cvičící)
Hana Půčková (cvičící)
MUDr. Ivan Řiháček, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Olga Smékalová (cvičící)
prof. MUDr. Miroslav Souček, CSc. (cvičící)
MUDr. Petr Suk (cvičící)
MUDr. Michal Šenkyřík (cvičící)
MUDr. Robert Vach (cvičící)
MUDr. Kamil Vrbica (cvičící)
doc. MUDr. Vladimír Zbořil, CSc. (cvičící)
MUDr. Jan Žák, Ph.D. (cvičící)
Hana Cahová (pomocník)
Lenka Dobrovolná (pomocník)
Zdeňka Dvořáková (pomocník)
Jitka Firešová (pomocník)
Eva Kašpárková (pomocník)
Barbora Krausová (pomocník)
Lucie Kučerová (pomocník)
Lea Müllerová (pomocník)
Hana Půčková (pomocník)
Alena Stodůlková (pomocník)
Eva Zahradníková (pomocník)
Hana Zemanová (pomocník)
Garance
MUDr. Jan Žák, Ph.D.
I. chirurgická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí u sv. Anny v Brně – Lékařská fakulta
Dodavatelské pracoviště: I. chirurgická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí u sv. Anny v Brně – Lékařská fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VLLP0633c/01: Po 9:30–12:25 I.IKAK N06034, Út 10:10–13:05 II.CHK N04001
VLLP0633c/02: Út 9:30–12:25 IHOK N14190, Čt 7:20–10:10 N07191
VLLP0633c/03: Út 10:05–13:00 I.IKAK N06034, Čt 10:10–13:00 II.CHK N04001
VLLP0633c/04: Út 10:05–13:00 IKII N04001, Čt 10:10–13:05 I.CHK N01002
VLLP0633c/05: St 8:00–10:50 N07191, Čt 9:30–12:25 IHOK N14190
VLLP0633c/06: St 8:00–10:55 II.CHK N04001, Čt 9:30–12:25 IHOK N14190
VLLP0633c/07: Čt 7:20–10:15 I.CHK N01002, Čt 10:30–13:25 IKII N04001
VLLP0633c/08: Út 10:10–13:00 KDCHOT N03005, Čt 9:30–12:25 IHOK N14190
VLLP0633c/09: Po 7:30–10:20 KDCHOT N03005, St 9:30–12:25 IHOK N14190
VLLP0633c/10: Po 7:30–10:25 I.CHK N01002, St 10:05–13:00 I.IKAK N06034
VLLP0633c/11: Po 10:30–13:20 II.CHK N04001, St 10:05–13:00 IKII N04001
VLLP0633c/12: Po 10:30–13:20 N07191, St 9:30–12:25 IHOK N14190
VLLP0633c/13: Po 9:30–12:25 IHOK N14190, Pá 10:10–13:00 N07191
VLLP0633c/14: Pá 8:00–10:55 II.CHK N04001, Pá 11:10–14:05 I.IKAK N06034
VLLP0633c/15: Po 9:30–12:25 IHOK N14190, Pá 10:10–13:05 I.CHK N01002
VLLP0633c/16: Pá 7:20–10:15 I.CHK N01002, Pá 10:30–13:25 IKII N04001
VLLP0633c/17: Út 7:30–10:20 KDCHOT N03005, Pá 9:30–12:25 IHOK N14190
VLLP0633c/18: Út 7:20–10:10 N07191, Pá 9:30–12:25 IHOK N14190
Předpoklady
VLLP0532c Propedeutika II - cvičení && ( VLAN0222p Anatomie II - přednáška || VSAN0333p Anatomie III - př. ) && ( VLHE0322p Histologie a embryologie II -p || VSHE0322p Histologie a embryologie II -p ) && VLBC0422p Biochemie II-předn. && VLFY0422p Fyziologie II - přednáška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit studenty základům vyšetřování pacientů v chirurgii a vnitřním lékařství.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu Propedeutika bude student schopen:
- Odebrat u nemocných kompletní anamnézu.
- Provést celkové objektivní fyzikální vyšetření nemocného.
- Bude umět základní interní, neurologické a chirurgické vyšetření pacienta a bude znát základní laboratorní a další diagnostické testy u jednotlivých onemocnění.
- Bude umět provést a zhodnotit EKG křivku, bude schopen rozeznat základní patologické EKG nálezy. Bude schopen popsat fyziologický nález na RTG hrudníku a břicha.
- poznat základní chirurgické nástroje a uvést jejich použití, zvládne obvazovou a imobilizační techniku, základní techniku šití, punkce, kanylace, preparace, cévkování.
Osnova
  • Student absolvuje týdně 7 hodin praktických cvičení rozděleno do 2 výukových celků á 3,5h. Jeden výukový blok je interní (obsahem je interní propedeutika) doplněný o 3 stáže na ARK a 1 stáž na urologii. Druhý je chirurgický (bývalá chirurgická propedeutika) doplněný o 1 stáž je na dětské chirurgii a 1 stáž na plastice.
  • Interna: Výuka probíhá po kroužcích na jednotlivých odděleních interních klinik:
  • 5. semestr 1) Celková anamnéza – prakticky u lůžka 2) Klinické vyšetření hlavy a krku 3) Klinické vyšetření srdce 4) Klinické vyšetření plic 5) Klinické vyšetření břicha 6) Klinické vyšetření končetin 7) Základní neurologické vyšetření 8) ARK/KARIM 9) Urologie - UROL 10– 15) Opakování a praktické procvičování, zápočty
  • 6. semestr vždy je doplněno o specializované vyšetřovací metody u jednotlivých problematik 1) Speciální anamnéza a fyzikální vyšetření u plicních onemocnění 2) Speciální anamnéza a fyzikální vyšetření u srdečních onemocnění 3) Popis ekg křivky 4) Speciální anamnéza a fyzikální vyšetření u onemocnění ledvin a močových cest 5) Speciální anamnéza a fyzikální vyšetření u nemocí GIT a jater 6) Speciální anamnéza a fyzikální vyšetření u endokrinních nemocí 7) Speciální anamnéza a fyzikální vyšetření u hematologických onemocnění 8) Speciální anamnéza a fyzikální vyšetření u nemocí periferních artérií a žil 9) Speciální anamnéza u revmatologických a imunologických onemocnění 10) Základní klinická a pomocná vyšetření laboratorní a zobrazovacích metod (rtg S a P a břicha, principy UZ, fibroskopických a některých dalších pomocných vyšetření) 11) ARK/KARIM 12) ARK/KARIM 13-15) Opakování a praktické procvičování, zápočty
  • Náplň stáží ARK/KARIM/KDAR - zajištění dýchacích cest, vstup do cévního řečiště (tj. periferní žíla); Anestezie; CPR - počátek ACLS (defibrilace, léky, základní algoritmus)
  • Chirurgická část: Zimní – 5. semestr 1. Nástroje, vybavení operačního sálu - přístroje. 2. Asepse, antisepse, dezinfekce, režim chir. Pracoviště 3. Anamnéza a vyšetření u NPB 4. Operace – typy, indikace, předop. Příprava, poop. Odezva, péče. 5. Anestezie místní a celková 6. Pooperační komplikace, šok, JIP 7. Infekce – ranné, močové, dýchací, břišní, atb, prevence, tetanus, vzteklina …. 8. Rány, hojení, ošetření, šití. 9. Anamnéza a vyšetření u úrazů 10. Imobilizační techniky - obvazy, sádry, ortézy 11. Dětská chirurgie – specifika - FDN 12.-15. Opakování, praktické procvičování, zápočty
  • Letní – 6. Semestr 1. Úrazová chirurgie – hromadná neštěstí, traumaplán, třídění pacientů, ošetření poraněného 2. Krvácení, stavění, ztráta krevní (poranění), hrazení ztrát, transfuze. 3. Zlomeniny – dělení, ošetření, hojení, 4. Poranění kloubů, šlach a svalů 5. Popáleniny, omrzliny, poleptání, 6. Plastika - kožní plastiky, transplantace, - PLASTIKA 7. Parenterální a enterální výživa, infuze, vnitřní prostředí. 8. Onkologie – základní termíny, klasifikace,… 9. Utonutí, oběšení, poranění el. Proudem 10. Transplantace 11. Rehabilitace 12.-15. Opakování, praktické procvičování, zápočt
Literatura
    povinná literatura
  • ŠPINAR, Jindřich a Ondřej LUDKA. Propedeutika a vyšetřovací metody vnitřních nemocí. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2013, 336 s. ISBN 978-80-247-4356-1. URL info
  • ZEMAN, Miroslav a Zdeněk KRŠKA. Chirurgická propedeutika. Třetí, přepracované a do. Praha: Grada Publishing, 2011, 512 stran. ISBN 9788024737706. info
Záložky
https://is.muni.cz/ln/tag/LF:VLLP0633c!
Výukové metody
Praktická výuka je (v rozsahu cca 50 % celkového objemu výuky) doplněna o komplexní spektrum metod simulační výuky na simulátorech s různou měrou věrnosti, trenažérech a virtuálních pacientech. Simulační výuka ústí v následný debriefing (zpětnou vazbou pro studenta). V popředí rovněž stojí problémově orientovaná výuka, kdy se student učí prostřednictvím řešení předloženého problému a také týmově orientovaná výuka, kdy studenti v menších skupinách společně diskutují a vybírají řešení daného problému. Důraz je také kladen na rozvoj měkkých dovedností, vč. tzv. „21st century skills“, tedy zejména na komunikaci, rozhodovací schopnosti, kritické myšlení, krizovou komunikaci a týmovou spolupráci.
Metody hodnocení
Tradiční metody hodnocení jsou doplněny o objektivní klinickou evaluaci, která ověřuje klinické znalosti a další dovednosti, jakými jsou např. komunikace, fyzikální vyšetření, provádění výkonů, interpretace výsledků atd. Tento způsob evaluace poskytuje studentům objektivní a konkrétní zpětnou vazbu.
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů

Zobrazit další předměty

Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.