VLSB051 Sebezkušenostní a rozvojová skupina

Lékařská fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 30. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Terézia Knejzlíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Strašák (přednášející)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (přednášející)
Vlasta Břicháčková (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Předpoklady
Výuka je v českém jazyce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu: student bude v rámci předmětu v roli frekventanta skupinové psychoterapie, kde pod vedením zkušených psychoterapeutů sám na sobě zakusí to, co obvykle zakoušejí pacienti v podobných skupinách. Cestou vlastní zkušenosti se seznámí se základními psychoterapeutickými přístupy a technikami, které se běžně používají při skupinové a individuální psychoterapii ve zdravotnických zařízeních. Nové zkušenosti z této oblasti budou ve skupinách teoreticky zasazeny do kontextu individuálního osobnostního seberozvoje studentů, ale také do oblasti zdravotnické praxe. Cílem je u studentů pomocí psychoterapeutických technik rozvíjet a podpořit takové schopnosti a dovednosti, které jsou nutnou podmínkou nejen pro udržení duševního zdraví, ale také základem pro dobrou medicínskou praxi v roli budoucího profesionála ve zdravotnictví.
Výstupy z učení
Cestou vlastní zkušenosti se seznámí se základními psychoterapeutickými přístupy a technikami, které se běžně používají při skupinové a individuální psychoterapii ve zdravotnických zařízeních.
Osnova
  • Funkce a cíle individuální a skupinové psychoterapie ve zdravotnickém kontextu. Psychoterapeutické směry a jejich integrace. Definice psychoterapie. Zákonitosti změny lidského chování a prožívání. Psychoterapeutický kontrakt, hranice vztahu, odpovědnost. Doba trvání krátkodobé a dlouhodobé psychoterapie. Princip prezence. Fenomenologická metoda. Dialog. Teorie pole. Paradoxní intence. Dereflexe. Procesy změny a fáze změny. Aplikace psychoterapie v různých zdravotnických kontextech a při různých obtížích.
Literatura
    doporučená literatura
  • VYBÍRAL, Zbyněk a Jan ROUBAL. Současná psychoterapie. 1. vyd. Praha: Portál, 2010, 744 s. 615.8 – Psychoterapie. ISBN 978-80-7367-682-7. info
  • PROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 8071697664. info
Výukové metody
Interaktivní cvičení a supervize.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení předmětu - Aktivní 100% účast ve výuce. Forma zkoušky - předmět je zakončen zápočtem, který bude udělen za účast ve výuce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020.