VSLP7X1a Lékařská psychologie a psychosomatika - cvičení

Lékařská fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Hana Jahnová (cvičící)
MUDr. Šárka Kárová, Ph.D. (cvičící)
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Irena Komárková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Hana Neudertová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ivana Rosi (cvičící)
PhDr. Jana Severová, CSc. (cvičící)
Mgr. Lucie Strachotová (cvičící)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (cvičící)
Vlasta Břicháčková (pomocník)
Garance
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Lékařská fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VSLP7X1a/09: Po 20. 3. až Pá 24. 3. každý pracovní den 7:30–12:20 F01B1/509
VSLP7X1a/10: Po 6. 3. až Pá 10. 3. každý pracovní den 7:30–12:20 F01B1/509
VSLP7X1a/11: Po 20. 2. až Pá 24. 2. každý pracovní den 7:30–12:20 F01B1/509
VSLP7X1a/12: Po 29. 5. až Pá 2. 6. každý pracovní den 7:30–12:20 F01B1/509
VSLP7X1a/15: Po 17. 4. až Pá 21. 4. každý pracovní den 7:30–12:20 F01B1/509
VSLP7X1a/16: Po 3. 4. až Pá 7. 4. každý pracovní den 7:30–12:20 F01B1/509
VSLP7X1a/30: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VSLP7X1a/31: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VSLP7X1a/32: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VSLP7X1a/33: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VSLP7X1a/34: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Předpoklady
VSNV041p Neurovědy - přednáška && VSPF0622c Patol. fyziologie II - cvičení && ( VLCP0622c Chir.propedeutika II - cvič. || STCP0622c Chir.propedeutika II - c ) && VSIP0622c Interní propedeutika II -cvič. && VLFA0621c Farmakologie I - cvičení
Výuka je v českém jazyce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- Pomoci studentům identifikovat vlastní zdroje motivace pro výkon profese zdravotníka
- Prostřednictvím sebezkušenostních cvičení pomoci studentům rozlišovat různé roviny pomáhající profese (zdravotník jako sociální role, člověk, pacient)
- Pomoci studentům identifikovat zdroje vlastní sebe-podpory
- Pomoci studentům osvojit si základní metody zvládání stresu
- Propojovat teoretické pozadí lékařské psychologie s osobní rovinou ve smyslu obecných lidských existenciálních témat (odpovědnost, vůle ke smyslu, smysl života, naděje, pokora, vděčnost)
- Nacvičovat základní komunikační dovednosti v různých medicínských kontextech a situacích pod přímou supervizí klinického psychologa a psychoterapeuta
- Seznámit studenty se základními psychoterapeutickými technikami v rámci individuální i skupinové psychoterapie (demonstrace, krátká sebezkušenostní cvičení) - Nácvik základních relaxačních technik
Výstupy z učení
- Student rozumí možným motivům v pozadí výkonu povolání zdravotníka
- Rozumí konceptu sebe-podpora a je schopen identifikovat vlastní zdroje sebe-podpory
- Student si osvojí základní techniky pro redukci stresu
- Student se seznámí se základními tématy existenciální psychoterapie
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při sdělování nepříznivých zpráv
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s dětmi v různých fázích vývoje
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty s chronickým onemocněním
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty, kteří prožívají silné emoce
- Student s naučí identifikovat fenomén přenosu a protipřenosu
- Student se naučí zásady sběru anamnézy u psychosomatických pacientů
- Student se naučí zásady vedení klinického rozhovoru
Osnova
  • - Motivace k výkonu povolání zdravotníka
  • - Vnější a vnitřní sebe-podpora
  • - Autogenní tréning
  • - Na všímavosti založený program pro redukci stresu
  • - Existenciální témata v medicíně
  • - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s dětmi
  • - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty s chronickým onemocněním
  • - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty, kteří prožívají silné emoce
  • - Základní komunikační dovednosti při sdělování špatných zpráv
  • - Vedení klinického rozhovoru
  • - Sběr anamnestických údajů u pacientů s psychosomatickým onemocněním
  • - Přenos a protipřenos
  • - Ego obranné mechanismy
  • - Supervize v medicíně
  • - Týmová supervize
Literatura
    povinná literatura
  • AYERS, Susan a Richard DE VISSER. Psychologie v medicíně. Online. Translated by Helena Hartlová. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. xiv, 552. ISBN 9788024752303. [citováno 2024-04-23] URL info
  • TRESS, Wolfgang, Johannes KRUSSE a Jürgen OTT. Základní psychosomatická péče. Online. Translated by Lubor Špís. Vydání první. Praha: Portál, 2008. 394 stran. ISBN 9788073673093. [citováno 2024-04-23] info
    doporučená literatura
  • VYMĚTAL, Jan. Lékařská psychologie. Online. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. 397 s. ISBN 80-7178-740-X. [citováno 2024-04-23] info
  • HONZÁK, Radkin. Komunikační pasti v medicíně : praktický manuál komunikace lékaře s pacientem. Online. 2. dopl. vyd. Praha: Galén, 1999. 165 s. ISBN 8072620320. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Interaktivní cvičení a supervize.
Metody hodnocení
Podmínkou udělení zápočtu je absolvování povinné výuky v plném rozsahu.
Informace učitele
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období. Výuka probíhá blokově.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018.