ZLPP3X1 Základy ošetřovatelství

Lékařská fakulta
podzim 2020
Rozsah
0.3/0.7/0. 12. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dana Soldánová (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZLPP3X1/21: St 11. 11. 7:00–10:00 F01B1/313, St 18. 11. 6:00–10:00 viz studijní materiály/see study materials, St 25. 11. 6:00–10:00 viz studijní materiály/see study materials
ZLPP3X1/23: St 18. 11. 7:00–10:00 F01B1/313, St 25. 11. 6:00–10:00 viz studijní materiály/see study materials, St 2. 12. 6:00–10:00 viz studijní materiály/see study materials
Předpoklady
ZLAN0222c Anatomie II - pitvy && ZLAN0222s Anatomie II - seminář && ZLPO011p První pomoc -předn.
Studenti musí mít základní znalosti z anatomie a první pomoci tak, aby byli schopni reagovat pod vedením vyučující na náhlé změny zdravotního stavu pacientů v rámci jejich kompetencí dle platné legislativy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je úvodem do vědního oboru Ošetřovatelství pro posluchače oboru Zubního lékařství. Výuka je zaměřena na seznámení se základními informacemi z  oblasti ošetřovatelské péče (o mobilní - nezávislé pacienty, imobilní - závislé) všech věkových kategorií a období života. Zejména schopnost zvládnout základní ošetřovatelské činnosti v péči o pacienty v klinické praxi a uspokojit základní potřeby pacientů dle Maslowovy hierarchie.
Výstupy z učení
Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
- poskytnout základní ošetřovatelskou péči: - v oblasti kognitivních cílů budou schopni:
- definovat pojem ošetřovatelství, holismus a ošetřovatelská péče.
- definovat potřeby pacientů a proces jejich uspokojování - v oblasti psychomotorických cílů budou:
- schopni poskytnout základní ošetřovatelskou péči hospitalizovaným pacientům zejména při uspokojování biologických potřeb (hygiena, příjem stravy a krmení, vylučování a dýchání). - v oblasti afektivních cílů budou:
- chápat a akceptovat význam ošetřovatelské péče a roli všeobecné sestry v multidisciplinárním týmu.
Osnova
  • Předmět Základy ošetřovatelství je teoreticko-praktický předmět. Cílem předmětu je seznámit studující Lékařské fakulty (studenty Všeobecného lékařství) s oborem ošetřovatelství, s ošetřovatelskou péčí a možnostmi spolupráce lékař - všeobecná sestra.
  • Prostřednictvím předmětu získají studenti vědomosti a základní dovednosti pro realizaci a vyhodnocení základní ošetřovatelské péče a pro realizaci diagnosticko-terapeutických činností, které jsou v kompetenci všeobecné sestry nebo při kterých všeobecná sestra asistuje lékaři.
  • I. Část teoretická - 4 hod.
  • Ošetřovatelství - charakteristika, cíl, rysy
  • Ošetřovatelský proces a ošetřovatelská dokumentace
  • Komunikace - verbální, neverbální
  • Ošetřovací jednotka, náplň práce sestry
  • Práva pacientů, mlčenlivost
  • Lůžko - vybavení, polohy, úprava, pohybový režim, imobilizační syndrom - projevy, prevence
  • Zajištění potřeby hygienické péče
  • Zajištění potřeby stravování
  • Zajištění potřeby vyprazdňování
  • Výuka probíhá ve speciálně připravených učebnách,studenti procvičují základní ošetřovatelské intervence v podmínkách simulujících klinickou praxi (low fidelity manequins)
  • II. Část praktická - 8 hod.
  • Demonstrace a nácvik činností základní a odborné ošetřovatelské péče na klinických pracovištích podle aktuální situace (skladba pacientů a intervencí) pod vedením odborných vyučujících.
Literatura
    povinná literatura
  • POKORNÁ, Andrea, Alena KOMÍNKOVÁ, Andrea MENŠÍKOVÁ a Marta ŠENKYŘÍKOVÁ. Ošetřovatelské postupy založené na důkazech. 2., doplněné a přepracova. Brno: Masarykova univerzita. 128 stran. ISBN 9788021092976. 2019. info
  • VYTEJČKOVÁ, Renata, Petra SEDLÁŘOVÁ, Vlasta WIRTHOVÁ, Iva OTRADOVCOVÁ a Lucie KUBÁTOVÁ. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III : speciální část. 1. vydání. Praha: Grada Publishing. 303 stran. ISBN 9788024734217. 2015. info
  • POKORNÁ, Andrea, Alena KOMÍNKOVÁ a Nikola SIKOROVÁ. Ošetřovatelské postupy založené na důkazech. 2. díl. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 171 s. ISBN 978-80-210-7415-6. 2014. info
  • VYTEJČKOVÁ, Renata. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II : speciální část. 1. vyd. Praha: Grada. 272 s. ISBN 9788024734200. 2013. info
  • VYTEJČKOVÁ, Renata. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I : obecná část. 1. vyd. Praha: Grada. 228 s. ISBN 9788024734194. 2011. info
    doporučená literatura
  • DEBNATH, Rita. PROFESSIONAL SKILLS IN NURSING. 1st. ed. 218 pp. isbn 978-1-84787-396-5
  • BEHARKOVÁ, Natália a Dana SOLDÁNOVÁ. Základy ošetřovatelských postupů a intervencí (2. aktualizované a doplněné vydání). 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita. Elportál. ISBN 978-80-210-9313-3. 2019. URL URL URL URL info
  • POTTER, Patricia Ann, Anne Griffin PERRY, Patricia A. STOCKERT a Amy HALL. Essentials for nursing practice. 8th edition. St. Louis, Missouri: Elsevier-Mosby. xxii, 1225. ISBN 9780323112024. 2015. info
  • NANDA International, Inc. nursing diagnoses : definitions & classification 2015-2017. Edited by T. Heather Herdman - Shigemi Kamitsuru. Tenth edition. Chichester: Wiley Blackwell. xxviii, 48. ISBN 9781118914939. 2014. info
  • Nursing Interventions Classification (NIC). Edited by Gloria M. Bulechek. 6th ed. St. Louis: Elsevier. xxviii, 60. ISBN 9780323100113. 2013. info
  • Nursing Outcomes Classification (NOC) : measurement of health outcomes. Edited by Sue Moorhead. 5th ed. St. Louis: Elsevier. xix, 751. ISBN 9780323100106. 2013. info
  • Nursing older adults. Edited by Jan Reed - Charlotte L. Clarke - Ann Macfarlane. Maidenhead, Berkshire: Open University Press/McGraw-Hill. xvii, 297. ISBN 9780335240845. 2012. info
  • MCEWEN, Melanie a Evelyn M. WILLS. Theoretical basis for nursing. 3rd ed. Philadelphia: Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins. xix, 508. ISBN 9781605473239. 2011. info
  • SCHUMACHER, Lori a Cynthia C. CHERNECKY. Saunders nursing survival guide : critical care & emergency nursing. 2nd ed. St. Louis, Mo.: Elsevier Saunders. xviii, 377. ISBN 141606169X. 2010. info
  • TUČKOVÁ, Jiřina. Ošetřovatelské postupy v péči o kriticky nemocné děti. 1. vyd. Brno: IVPZ. 100 s. ISBN 8070132531. 1997. info
Výukové metody
přednáška, laboratorní cvičení v seminární místnosti a na klinickém pracovišti - povinná účast
Metody hodnocení
Zápočet (absolvování semináře a praktické výuky - záznam z praxe)
Informace učitele
Zápočet je udělen pouze v případě, že student absolvoval všechny části výuky (čtyřhodinový seminář a následně dvakrát klinickou praxi vždy po čtyřech hodinách výuky). Teoretický seminář je přípravou na klinickou výuku, která následuje. Záznam o praxi předá lektor z klinické praxe vyučující teoretické části výuky. Úprava studenta k výuce: - pro teoretickou část výuky musí mít studenti přezůvky či návleky (výuka probíhá v prostorách simulujících klinické pracoviště) - pro výuku na klinických pracovištích je nezbytné, aby studenti měli ochranný pracovní oděv (bílé tričko, bílé lékařské kalhoty, obuv vhodnou do klinického nemocničního prostředí, jmenovku /obdrží na studijním oddělení/ a malý zápisník). Podrobnější informace k rozpisu stáží a úpravě na klinickou praxi studenti obdrží v teoretické výuce.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024.