aBFMT0252 Metodika tělesné výchovy II

Lékařská fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/2/0. 30. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
prof. MUDr. Petr Dobšák, CSc. (cvičící)
Mgr. Silvie Zendulková (cvičící)
Garance
prof. MUDr. Petr Dobšák, CSc.
Katedra fyzioterapie a rehabilitace – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Leona Dunklerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyzioterapie a rehabilitace – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Pá 5. 3. 8:00–9:40 Katedra fyzioterapie a RHB, Pá 12. 3. 8:00–9:40 Katedra fyzioterapie a RHB, Pá 19. 3. 8:00–9:40 Katedra fyzioterapie a RHB, Pá 26. 3. 8:00–9:40 Katedra fyzioterapie a RHB, Pá 9. 4. 8:00–9:40 Katedra fyzioterapie a RHB, Pá 16. 4. 8:00–9:40 Katedra fyzioterapie a RHB, Pá 23. 4. 8:00–9:40 Katedra fyzioterapie a RHB, Pá 30. 4. 8:00–9:40 Katedra fyzioterapie a RHB, Pá 7. 5. 8:00–9:40 Katedra fyzioterapie a RHB, Pá 14. 5. 8:00–9:40 Katedra fyzioterapie a RHB, Pá 21. 5. 8:00–9:40 Katedra fyzioterapie a RHB, Pá 28. 5. 8:00–9:40 Katedra fyzioterapie a RHB, Pá 4. 6. 8:00–9:40 Katedra fyzioterapie a RHB, Pá 11. 6. 8:00–9:40 Katedra fyzioterapie a RHB
Předpoklady
aBFMT0151c Metodika těl. výchovy I -cvič. && aBFMT0151p Metodika těl. výchovy I -před.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The main aim of this subject – practise, is to familiarize with basic methodology of motor abilities and skills development with the inclusion of testing. Succesful graduate student will be able to use his theoretical knowledge of basic laws of the process of education in practise adequately. He will be able to structure exercise units correctly, to prepare himself for the exercise unit and also to evaluate the results of educational process in an objective way. The student will prove his ability to understand and use adequate terminology of physical exercises in practise.
Výstupy z učení
Student is able to apply after finishing the subject:
- practical procedures in physical education
- the basic methodology of developing physical abilities and skills, including their testing
- the structure of the physical education unit
correctly - objectively evaluate its results
- understanding and adequate use of nomenclature of physical exercises
Osnova
  • Introduction to practical education, conditions for credit obtainment, safety instructions for classes of Methodology of physical education. Selected methods for development and testing of balance I, II. Selected methods for development and testing of physical endurance I-IV. Selected techniques of senzorimotor stimulation in physical education. Pedagogic psychomotorics I, II. Methodics of physical exercises with the use of overballs. Methodics of physical exercises with the use of gymballs. Methodics of physical exercises with the use of medicineballs. Methodics of physical exercises for the compensation of unilateral physical exertion of sport and non-sport character.
Literatura
  • VILÍMOVÁ, V.: Didaktika tělesné výchovy. Brno: Paido, 2002. 103 s. (ISBN 80-7315-033-6)
  • RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2002. 171 s.
  • APPELT, K. et al: Názvosloví pro cvičitele. Praha: Olympia, 1989. 247 s. (ISBN 80-7033-011-2)
  • DOVALIL, J. et al. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2005, 2. vyd., 336 stran. (ISBN 80-7033-928-4)
  • NOVÁČEK, V., MUŽÍK, V., KOPŘIVOVÁ, J.: Vybrané kapitoly z teorie a didaktiky tělesné výchovy. Brno: Masarykova Univerzita, 2001 (ISBN 80-210-2642-1)
  • APPELT, K., LIBRA, M.: Gymnastické názvosloví. Praha: Karolinum, 1998. 1. vyd. 88 s. (ISBN 80-7184-714-3)
  • HURYCHOVÁ, A., VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. Brno: MU, 1997. 71 s. (ISBN 80-210-1525-X)
Výukové metody
exercise
Metody hodnocení
theoretical and practical exam
Vyučovací jazyk
Angličtina
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022.