BZOP0251x Odborná praxe v NP a složkách IZS I

Lékařská fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/160/0. 160 celkem. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Liana Greiffeneggová (cvičící)
Garance
Mgr. Liana Greiffeneggová
Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Kateřina Kaderková, MBA
Dodavatelské pracoviště: Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
St 18. 2. až St 13. 5. St 6:00–14:30 Katedra porodní asistence, Pá 20. 2. až Pá 24. 4. Pá 6:00–10:45 Katedra porodní asistence, Pá 1. 5. až Pá 15. 5. Pá 6:00–14:30 Katedra porodní asistence, Čt 14. 5. Čt 6:00–14:30 Katedra porodní asistence
Předpoklady
BZPO011c Ošetř. postupy - cvičení
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je praktického charakteru. Jeho cílem je postupná adaptace studentů na nemocniční prostředí a prostředí zdravotnické záchranné služby. Umožňuje aplikaci teoretických poznatků v podmínkách klinických pracovišť a pracovišť přednemocniční i nemocniční neodkladné péče. Seznamuje se základní ošetřovatelskou péčí na standardních typech oddělení, včetně složky ambulantní, i péčí specializovanou, charakteristickou pro přednemocniční a nemocniční neodkladnou péči. Studenti pracují pod vedením školitelů klinické praxe na akreditovaných pracovištích. Pracoviště mají logickou návaznost ve směru od péče standardní k vysoce specializované. Studenti budou schopni identifikace individuálních bio-psycho-socio-spirituálních potřeb klientů s použitím diagnostického algoritmu, navrhnout, prakticky realizovat a vyhodnotit účinnost plánu péče v součinnosti multidisciplinárního týmu, aplikovat teoretické znalosti do praxe.
Osnova
  • Praktická výuka je zaměřená na instruktivní vědomosti, dovednosti, návyky a pracovní stereotypy/algoritmy ošetřování nemocných na odděleních standardní a neodkladné péče:
  • postupné získávání pracovních stereotypů a jejich upevňování,
  • samostatná práce s dokumentací pacienta, monitorování jeho potřeb,
  • sestavování a realizace ošetřovatelského plánu v přirozených podmínkách, průběžné hodnocení realizovaných ošetřovatelských činností, změny v intervencích, vedoucí k úpravě zdravotního stavu pacienta,
  • respektování zvláštností ošetřovatelské péče u jednotlivých věkových kategorií,
  • předávání informací členům zdravotnického týmu,
  • organizace práce u výjezdové složky RLP-RZP-LZS a praktická aplikace teoretických znalostí a dovedností při práci u záchranné služby,
  • přebírání a předávání pacientů, první vyšetření a ošetření v rámci praxe u záchranné služby,
  • zná postupy při práci s laboratorním biologickým materiálem,
  • je obeznámen s organizací a způsobem práce na dispečinku ZZS, s komunikací s volajícími, s algoritmy činnosti a součinností s dalšími tísňovými službami,
  • zná vybavení a obsluhu zařízení sanitního vozu,
  • zapojuje se do práce v týmu osádky vozidla záchranné služby,
  • je aktivním členem týmů na akutním příjmu na ARO,
  • zvládá obsluhu zdravotnické techniky potřebnou k monitorování stavu pacienta/klienta,
  • respektuje práva pacientů a dodržuje zásady etiky,
  • prakticky zvládá základy chování v aseptickém prostředí operačního sálu, práce sestry anesteziologického úseku, komunikace s pacienty, zvládání náhlých změn stavu, polohování, bezpečnost pacienta, transport zpět na oddělení,
  • zná postup při příjmu rodičky na porodní sál, přípravě k porodu, psychoterapeutický přístup, komunikaci s rodičkou a příbuznými, způsob vedení spontánního porodu, ošetření novorozence, resuscitaci novorozence, zajištěný transport novorozenců,
  • je schopen orientačního hodnocení stavu novorozence, hlavních rizik, základní ošetřovatelských postupů, zajištění transportu novorozence.
  • Absolvování odborné praxe, plnění předem stanovených cílů a praktické provádění výkonů studenti zaznamenávají do Deníku odborné a individuální praxe. Pracoviště 2. semestru: Standardní oddělení interní a chirurgická
  • Operační středisko zdravotnické záchranné služby
  • Jednotky hemodialyzační
  • Pracoviště intervenční kardiologie
  • Dětské oddělení standardního typu
  • Spinální jednotka
Literatura
  • DOBIÁŠ, Viliam. Klinická propedeutika v urgentní medicíně. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, 208 s. ISBN 9788024745718. info
  • LIMMER, Daniel J. a Michael F. O'KEEFE. Emergency care. 12th ed. Boston: Brady, 2012, xxxix, 128. ISBN 9780132543804. info
  • CLASSEN, Meinhard. Diferenciální diagnóza ve schématech. 2. české vyd. Praha: Grada, 2011, 104 s. ISBN 9788024735962. info
  • ZEMAN, Miroslav a Zdeněk KRŠKA. Chirurgická propedeutika. Třetí, přepracované a do. Praha: Grada Publishing, 2011, 512 stran. ISBN 9788024737706. info
  • ŠAMÁNKOVÁ, Marie. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 134 s. ISBN 9788024732237. info
  • STEFFEN, Hans-Michael, Reinhard GRIEBENOV, Ingo MEUTHEN, Matthias SCHRAPPE a Dieter ZIEGENHAGEN. Diferenciální diagnostika ve vnitřním lékařství. Translated by Petr Sedláček. 1. české vydání. Praha: Grada, 2010, xxii, 391. ISBN 9788024727806. info
  • HEHLMANN, Annemarie. Hlavní symptomy v medicíně : praktická příručka pro lékaře a studenty. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, xiv, 450. ISBN 9788024726120. info
  • BULÍKOVÁ, Táňa. Od symptómu k diagnóze v záchrannej službe : kazuistiky. Martin: Osveta, 2010, 138 s. ISBN 9788080633349. info
  • KAPOUNOVÁ, Gabriela. Ošetřovatelství v intenzivní péči. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 350 s. ISBN 9788024718309. info
  • FENDRYCHOVÁ, Jaroslava a Michal KLIMOVIČ. Péče o kriticky nemocné dítě. 1. vyd. Brno: NCONZO, 2005, 414 s. ISBN 8070134275. info
Výukové metody
Studenti pracují pod vedením školitelů (mentorů), dle pokynů vyučující zpracovávají seminární práci se zaměřením na ošetřovatelský proces u pacienta v intenzívní péči.
Metody hodnocení
Student je hodnocen na školním formuláři školiteli na jednotlivých pracovištích.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.