MGKO011 Komunikace v geriatrii

Lékařská fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Ing. Karel Hájek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Břicháčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kursu: porozumění a osvojení si základních principů interpersonální komunikace seniorské populace a pomáhajících profesí; osvojení si obecných základů komunikace, komunikačních technik, alternativních komunikačních dovedností a způsobů komunikace s nemocnými a rodinnými příslušníky, popřípadě pozůstalými, se zohledněním specifik gerontologické populace; porozumění informacím a osvojení si jednoduchých postupů vyplývajících ze zátěžových životních situací, s nimiž se zdravotnický pracovník setkává ve své praxi; na základě osvojených znalostí adekvátně řeší posluchači jednotlivé kasuistiky a nalézají komunikační klíče odpovídající dané situaci; na základě osvojených dovedností by měli být posluchači schopni adekvátně využívat jednotlivé komunikační techniky při komunikaci se seniory s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám seniorů a potřebám jejich rodinných příslušníků; na základě osvojených dovedností by měli být posluchači schopni adekvátně reagovat na problémové situace vznikají v souvislosti s péčí o seniory;
Osnova
  • Přehled tematických celků přednášek a seminářů: Problematika ageismu - předsudky - stereotypy - mýtus - diskriminace Zvláštnosti specifika komunikace s klienty vyššího věku - fyziologická omezení - psychosociální faktory změny - komunikační dovednosti - alternativní techniky komunikace se seniory (augmentativní komunikace, piktogramy, logopedická péče, kompenzace afázie, canisterapie, bazální stimulace, komunikace s nemocným s AD, SD) Techniky aktivního naslouchání - sběr dat - hodnocení kvality života seniorů - adaptace na stáří, poruchy adaptace - vyšetření mentálních funkcí v gerontologii Spirituální potřeby seniorů - psychologické souvislosti vztahů mezi generacemi - komplikace a sociální důsledky nemoci ve vyšším věku Techniky vyrovnávání se s náročnými životními situacemi - premorbidní osobnost - prožívání nemoci - autoplastický obraz nemoci - řešení konfliktů vyjednáváním - suicidiální tendence u seniorů Etika v gerontologii - psychologie infaustních stavů - postoje vůči smrti, tanatologie - euthanasie Prevence burn-out syndromu pomáhajících profesí v gerontologii - relaxační techniky - aromaterapie - psychoterapie
Výukové metody
Typ výuky - cvičení - 1 hodina.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení cvičení - s požadavky ke splnění kolokvia budou studentky seznámeny písemnou formou, bude zadáno vypracování písemné práce na téma /5 daných témat a 1 téma vlastní/ dle daných požadavků - struktura písemné práce, forma práce, úprava úvodní strany, rozsah a úprava práce. Obsahem práce mohou být osobní zkušenosti či osobní úvahy, příklady a citace z odborné literatury. Hodnotit se bude schopnost přehledně uchopit téma, vyjádřit vlastní názor, pracovat s literaturou. Obsahovou a odbornou kvalitu práce posoudí vyučující, ten rozhodne, zda písemná práce splňuje požadavky a vyčerpává zvolené téma v daném rozsahu. Forma zkoušky - předmět je zakončen zápočtem, po splnění požadavků viz výše.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011.