A2BK_ZJAZ Úvod do studia jazyka pro učitele

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/.5. 6 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
A2BK_ZJAZ/Kombi01: Pá 20. 9. 12:00–12:50 učebna 10, Pá 4. 10. 12:00–12:50 učebna 10, Pá 18. 10. 12:00–12:50 učebna 10, Pá 8. 11. 12:00–12:50 učebna 10, Pá 22. 11. 12:00–12:50 učebna 10, Pá 6. 12. 12:00–12:50 učebna 10, M. Adam
A2BK_ZJAZ/Kombi02: Pá 27. 9. 12:00–12:50 učebna 10, Pá 11. 10. 12:00–12:50 učebna 10, Pá 25. 10. 12:00–12:50 učebna 10, Pá 15. 11. 12:00–12:50 učebna 10, Pá 29. 11. 12:00–12:50 učebna 10, Pá 13. 12. 12:00–12:50 učebna 10, M. Adam
A2BK_ZJAZ/Prez01: Po 16:00–16:50 učebna 35, M. Adam
Předpoklady
Basic linguistic knowledge from the secondary school
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Having completed the course, the students should have a general insight into the main areas of general linguistics. At the end of the course students should understand the basis of linguistics and be able to start studying particular branches of linguistics in detail. They will especially be acquainted with basic linguistic terminology and essential streams of linguistics and their representatives. Throughout the semester students are encouraged to link theory in the classroom to practice at schools via practical tasks.
Výstupy z učení
Student:
- is oriented in the area of basic general linguistic concepts
- has a knowledge of significant linguistics schools, their representatives and concepts
- masters essentials of the historical development of English
- understands English-Czech linguistic contexts
- can bring theoretical linguistically oriented knowledge into future pedagogical practice
Osnova
  • Philology; the Study of language
  • Classification of languages; Czech study of English
  • Beginnings of the English Studies
  • Historical development of English
  • Regional dialects of English
  • Dictionaries and Grammars
  • Origin of language
  • History of diachronic linguistics
  • History of synchronic linguistics
  • Structuralism
Literatura
    povinná literatura
  • HLADKÝ, Josef a Jan CHOVANEC. Úvod do studia anglického jazyka. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 83 s. ISBN 80-210-2120-9. info
    doporučená literatura
  • YULE, George. The study of language [Yule, 1996]. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1996, xiii, 294. ISBN 0-521-56851-X. info
  • FROMKIN, Victoria a Robert RODMAN. An introduction to language. 4th ed. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1988, xiv, 474 s. ISBN 0-03-006532-1. info
Výukové metody
Theoretical input presented by the teacher, followed by a discussion and practical ilustrations or examples. Teaching methods: classroom discussions, lectures, students' presentations, home assignments, home projects, observations.
Metody hodnocení
Credit test at the end (structured tasks - gap filling, multiple choice, open questions, matching). Tests passmark: 70%.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=941
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020.