PdF:ASPG_003 The Communication at school - Course Information
ASPG_003 The Communication at school
Faculty of EducationSpring 2022
- Extent and Intensity
- 8/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Taught in person. - Teacher(s)
- Mgr. Lenka Ďulíková (lecturer)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- Mgr. František Trapl, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Dana Jakubjanská, DiS.
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education - Timetable
- Sat 26. 2. 14:00–17:50 učebna 36, Fri 4. 3. 9:00–12:50 učebna 24, Fri 18. 3. 15:00–18:50 učebna 24
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Teaching assistant qualification (programme PdF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- Ve vzdělávání asistentů pedagoga je podstatná psychofyzická příprava, která přispívá ke zvládnutí přirozené a účinné komunikace ve škole. Komunikační dovednosti asistenta pedagoga (strategie vedení rozhovoru, komunikační techniky, struktura rozhovoru) a schopnost rozpoznat potřeby žáků jsou podstatnou součástí kvalifikačních předpokladů práce asistenta pedagoga. Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky komunikace z hlediska nenásilné a respektující výchovy. Studenti si osvojují základní znalosti a dovednosti, které umožní vytvářet kvalitní vztahy vzhledem ke zvolené cílové skupině. Dále si studenti osvojí metodiku, jak poskytnout podporu žákům při výuce i přípravě na vyučování.
- Learning outcomes (in Czech)
- - Popsat pedagogickou komunikaci, složku verbální i neverbální a učit se analýze sociální komunikace s ohledem na kontext;
- vysvětlit čtyři kroky nenásilné komunikace a porozumět naslouchání jako předpoklad empatického vedení rozhovoru při výchově, učit se aplikovat je v modelových situacích;
- ovládat základní terminologii (např. NVC, emoce, komunikační bariéry, komunikace s žáky s ADHD, potřeby, sebereflexe apod.);
- vyhledat konkrétní situace z praxe a aplikovat na nich získané dovednosti; rozvíjet dovednost naslouchání, vytvářet empatický prostor a porozumět hlubšímu významu sdělení druhého;
- orientovat se v základních principech respektující a nenásilné výchovy, využít poznatky získané studiem odborné literatury v praxi. - Syllabus (in Czech)
- Vymezení pedagogické komunikace. Principy pedagogické komunikace, bloky v komunikaci. Verbální komunikace a neverbální komunikace. Komunikační pravidla. Nenásilná komunikace – pozorování, potřeby, pocity prosby. Naslouchání a Respektovat a být respektován ve výchově. Sebereflexe v komunikaci.
- Literature
- recommended literature
- FLETCHER-WOOD, Harry. Responzivní výuka : kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Translated by Miroslava Kopicová. Vydání první. Praha: Euromedia Group. 170 stran. ISBN 9788024271521. 2021. info
- ROSENBERG, Marshall B. Co řeknete, změní váš svět. Translated by Hana Antonínová. Vydání první. Praha: Portál. 142 stran. ISBN 9788026209126. 2015. info
- not specified
- HAHN, Britta. Ale já chci tohle, mami : nenásilná komunikace pro rodiče. Translated by Kateřina Prešlová. Vydání první. Praha: Portál. 205 stran. ISBN 9788026212980. 2018. info
- MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita. 210 stran. ISBN 8021010703. 1995. info
- Teaching methods (in Czech)
- přednášky, semináře, skupinové práce
- Assessment methods (in Czech)
- V rámci semináře budou studenti plnit průběžné úkoly, bude ohodnocena jejich samostatná práce. Úkoly specifikuje vyučující.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
- Enrolment Statistics (Spring 2022, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2022/ASPG_003