ASPG_003 The Communication at school

Faculty of Education
Spring 2022
Extent and Intensity
8/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Lenka Ďulíková (lecturer)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. František Trapl, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Dana Jakubjanská, DiS.
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Timetable
Sat 26. 2. 14:00–17:50 učebna 36, Fri 4. 3. 9:00–12:50 učebna 24, Fri 18. 3. 15:00–18:50 učebna 24
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Ve vzdělávání asistentů pedagoga je podstatná psychofyzická příprava, která přispívá ke zvládnutí přirozené a účinné komunikace ve škole. Komunikační dovednosti asistenta pedagoga (strategie vedení rozhovoru, komunikační techniky, struktura rozhovoru) a schopnost rozpoznat potřeby žáků jsou podstatnou součástí kvalifikačních předpokladů práce asistenta pedagoga. Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky komunikace z hlediska nenásilné a respektující výchovy. Studenti si osvojují základní znalosti a dovednosti, které umožní vytvářet kvalitní vztahy vzhledem ke zvolené cílové skupině. Dále si studenti osvojí metodiku, jak poskytnout podporu žákům při výuce i přípravě na vyučování.
Learning outcomes (in Czech)
- Popsat pedagogickou komunikaci, složku verbální i neverbální a učit se analýze sociální komunikace s ohledem na kontext;
- vysvětlit čtyři kroky nenásilné komunikace a porozumět naslouchání jako předpoklad empatického vedení rozhovoru při výchově, učit se aplikovat je v modelových situacích;
- ovládat základní terminologii (např. NVC, emoce, komunikační bariéry, komunikace s žáky s ADHD, potřeby, sebereflexe apod.);
- vyhledat konkrétní situace z praxe a aplikovat na nich získané dovednosti; rozvíjet dovednost naslouchání, vytvářet empatický prostor a porozumět hlubšímu významu sdělení druhého;
- orientovat se v základních principech respektující a nenásilné výchovy, využít poznatky získané studiem odborné literatury v praxi.
Syllabus (in Czech)
  • Vymezení pedagogické komunikace. Principy pedagogické komunikace, bloky v komunikaci. Verbální komunikace a neverbální komunikace. Komunikační pravidla. Nenásilná komunikace – pozorování, potřeby, pocity prosby. Naslouchání a Respektovat a být respektován ve výchově. Sebereflexe v komunikaci.
Literature
    recommended literature
  • FLETCHER-WOOD, Harry. Responzivní výuka : kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Translated by Miroslava Kopicová. Vydání první. Praha: Euromedia Group. 170 stran. ISBN 9788024271521. 2021. info
  • ROSENBERG, Marshall B. Co řeknete, změní váš svět. Translated by Hana Antonínová. Vydání první. Praha: Portál. 142 stran. ISBN 9788026209126. 2015. info
    not specified
  • HAHN, Britta. Ale já chci tohle, mami : nenásilná komunikace pro rodiče. Translated by Kateřina Prešlová. Vydání první. Praha: Portál. 205 stran. ISBN 9788026212980. 2018. info
  • MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita. 210 stran. ISBN 8021010703. 1995. info
Teaching methods (in Czech)
přednášky, semináře, skupinové práce
Assessment methods (in Czech)
V rámci semináře budou studenti plnit průběžné úkoly, bude ohodnocena jejich samostatná práce. Úkoly specifikuje vyučující.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Autumn 2021, Autumn 2022, Spring 2023, Autumn 2023, Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2022/ASPG_003