BI2MP_PKAP Pedagogická a klinická antropologie

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Martina Jančová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Martina Jančová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 12:30–13:15 učebna 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Absolvováním tohoto předmětu student -- pochopí a bude schopen vysvětlit zákonitosti procesů fylogeneze organizmů, včetně člověka -- dokáže názorně vysvětlit průběh jednotlivých fází lidské ontogeneze -- porozumí a v diskusi dokáže přiblížit zákony vývoje a růstu člověka -- bude schopen žáky ve třídě upozorňovat na mechanizmy poškozující lidské zdraví (mutageny, teratogeny, karcinogeny) -- je schopen vysvětlit problematiku adaptability a variability lidských struktur biologických (fyzických, behaviorálních a sociokulturních) v minulosti i v přítomnosti.
Osnova
  • 1. Pojmy fylogeneze/ontogeneze, základní zákonitosti uplatňující se ve vývoji Homo sapiens recens (dále jen H.s.) a v ontogenezi jednotlivce. Biogenetický zákon Ernesta Haeckela. Průřez fylogenezí H.s. – I. 2. Fylogeneze H.s. – II., mechanizmy uplatňující se ve vzniku a vývoji druhů. 3. Fáze ontogeneze H.s. – přehled, stručné charakteristiky. Plemena, Rasy, rasismus. 4. Období prenatální (gametogeneze, blastogeneze, organogeneze, oplození, preembryo, embryo). 5. Embryopatie. Mutageny, teratogeny, karcinogeny. 6. Období prenatální (fetus, fetopatie). 7. Období perinatální. Porod. 8. Novorozenec – charakteristika n. zralý, nezralý, donošený, nedonošený. 9. Období kojenecké, o. batolete. 10. Mladší školní věk. 11. Starší školní věk. 12. Puberta. Adolescence
Literatura
  • KOPECKÝ, Miroslav a Martina CICHÁ. Somatologie pro učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 263 s. ISBN 8024410729. 2005. info
  • NETTER, Frank H. Anatomický atlas člověka. Edited by Arthur F. Dalley, Translated by Libor Páč - Petr Dubový. 1. vyd. Praha: Avicenum. 525, 33. ISBN 8024705176. 2003. info
  • JELÍNEK, Jan. Biologie a fyziologie člověka a úvod do studia obecné genetiky. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc. 223 s., [1. ISBN 80-7182-138-1. 2003. info
  • KITTNAR, Otomar. Fyziologické regulace ve schématech. 1. vyd. Praha: Grada. 228 s. ISBN 8071697826. 2000. info
  • ROKYTA, Richard. Fyziologie :pro bakalářská studia v medicíně, přírodovědných a tělovýchovných oborech. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství. 359 s. ISBN 80-85866-45-5. 2000. info
  • HOŘEJŠÍ, Václav a Jiřina BARTŮŇKOVÁ. Základy imunologie. Vyd. 1. V Praze: Triton. 219 s. ISBN 80-85875-73-X. 1998. info
  • BYSTROŇ, Jaromír. Alergie :průvodce alergickými nemocemi pro lékaře i pacienty. 1. vyd. Ostrava: Mirago. 228 s. ISBN 80-85922-46-0. 1997. info
  • HAVELKOVÁ, Marie. Analýza příčin drogové závislosti-I. Základní informace pro preventivní práci učitelů. In Podpora a ochrana zdraví dítě te. Praha: Čes. lékařská společnost JEP. s. 190-195. 25/1. ISBN 80-85783-14-2. 1997. info
  • DYLEVSKÝ, Ivan. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava. 429 s. ISBN 80-901667-0-9. 1995. info
  • Praktický slovník medicíny :4000 lékařských termínů se srozumitelným výkladem. Edited by Martin Vokurka. Praha: Maxdorf. 360 s. ISBN 80-85800-06-3. 1994. info
  • Nárys fyziologie člověka. Edited by Stanislav Trojan. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum. 102 s., vy. ISBN 80-7066-565-3. 1992. info
  • TROJAN, Stanislav. Fyziologie : učebnice pro lékařské fakulty. 1. část. 1. vyd. Praha: Avicenum. 565 s., vy. 1987. info
Výukové metody
Cyklus teoretických přednášek. Slovní přednášky jsou doplněné vybranými ukázkami z odborných videoprogramů Téma každé přednášky i s doporučenou literaturou bude zadáno s týdenním předstihem. V závěru každé přednášky proběhne její rekapitulace formou diskuse o nových pojmech a souvislostech, které byly studentům v průběhu příslušné přednášky prezentovány a vysvětlovány.
Metody hodnocení
Závěr celého kurzu tvoří kolokvium: student odpovídá a vysvětluje teoretickou otázku kterou si vylosuje z celkem 19 otázek v databázi.
Informace učitele
Ke kolokviu může pouze student, který má udělený zápočet z praktických cvičení Pedagogické a klinické antropologie.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.