BIp019 Anatomie a fyziologie člověka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
1/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Martina Jančová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Martina Jančová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Martina Jančová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 12:00–12:50 učebna 4
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BIp019/01: Út 15:00–16:50 laboratoř 82, M. Jančová
BIp019/02: St 14:00–15:50 laboratoř 82, M. Jančová
BIp019/03: Po 10:00–11:50 laboratoř 82, M. Jančová
BIp019/04: Čt 10:00–11:50 laboratoř 82, M. Jančová
Předpoklady
BIp016 Anatomie a fyziologie člověka 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvíjet a upevňovat teoretické znalosti o anatomii a fyziologii lidského těla, které posluchač získal na přednáškách a samostudiem. Kromě diskusí o získaných teoretických poznatcích je důležitým cílem praktických cvičení zvýšit interakci učitel – student a maximálně motivovat studenta jednak k samostatnému přemýšlení o plnění konkrétních zadaných úkolů a jednak k osvojení znalostí a dovedností z oblasti fyziologie lidského těla a první pomoci. Důležité je i vytvoření základního kladného postoje k problematice prevence vzniku některých vad a onemocnění (stres, cerebrovaskulární choroby, kožní a neurologická onemocnění apod.). Cíle: Po ukončení předmětu bude student schopen: - popsat a vysvětlit stavbu a funkci lidského těla - provádět jednoduchá vyšetření zdatnosti organismu - provádět jednoduchá vyšetření rovnovážného ústrojí - poskytnout účinnou první pomoc - pozná nejčastější poruchy struktury a funkce jednotlivých soustav - získané znalosti dokáže student využívat v pedagogické práci - chápe specifické potřeby dětského organismu
Výstupy z učení
Student: - používá správnou odbornou antropologickou terminologii a je schopen vybrat pojmy a fyziologické procesy odpovídající úrovni žáků ZŠ - předvede jednoduchá vyšetření funkcí jednotlivých orgánů a vlivu alkoholu na dětský organismus - aplikuje účinnou první pomoc podle nejnovějších doporučení Evropské resuscitační komise - definuje nejčastější poruchy struktury a funkce jednotlivých soustav, identifikuje specifické potřeby dětského organismu a dokáže je využít v pedagogické práci.
Osnova
  • 1.Endokrinní systém a jeho regulace lidského organismu. Dynamická homeostáza lidského organismu. Tři hlavní soustavy regulující lidský organismus, obecná charakteristika vzájemné koordinace těchto soustav. Pojmy: endokrinní, neuroendokrínie. 2. Hypotalamo - hypofyzární systém, charakteristika. Adenohypofýza a neurohypofýza, struktura, funkce, nejčastější poruchy. 3. Glandula thyreoidea, gll.parathyreoid., gll.suprarenales - nejčastější poruchy, biologická podstata stresu, stresory dítěte školního věku. Stresované dítě a škola. 4. Žlázy pohlavní a jejich hormony, puberta, menstruační cyklus. Školní problémy pubescentů vyplývající z momentů integrace nových regulačních okruhů do soustavy regulačních okruhů uplatňujících se již v prepubertě. 5. Pankreas. Diabetes mellitus juvenilis - žák diabetik ve třídě. 6. Pojem tkáňové hormony, přehled, význam. Regulace tlaku krevního, vodního a minerálního metabolizmu. 7. Kožní soustava, její funkce a poruchy. 8. Mízní systém, jeho funkce. Imunita a nejčastější poruchy imunity: biologická podstata alergií a anafylaxe. Nejčastější imunodeficientní stavy, chronický únavový syndrom. Školní problémy dítěte s defektem v imunitním systému. 9. Nervová soustava - obecná struktura a funkce, neuron, synapse, mediátory. Reflexy, r.oblouk, automatismy a instinkty. 1. a 2.signální soustava. Mícha, nejčastější poruchy pohybového aparátu. 10. Vegetativní nervová soustava, neurovegetativní dystonie. Limbický systém. 11. Střídání bdění a útlumu v jednotlivých oblastech CNS.EEG. Spánek, fáze spánku a poruchy spánku u školáka. Abstraktní myšlení, paměť, proces učení. 12. Žák s RMO, epilepsie - biologická podstata, specifika školního věku.
Literatura
    povinná literatura
  • Truhlář A (Ed). (2015). Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2015: Souhrn doporučení. Urgentní medicína, roč. 18, mimořádné vydání.
  • ROBERTSOVÁ A. (2012). Kompletní lidské tělo. Jedinečný obrazový průvodce. A Dorling Kindersley Limited, Euromedia Group, k.s.
  • JÍLEK, Petr. Imunologie : stručně, jasně, přehledně. Čtvrté vydání, V Grada P. Praha: Grada Publishing. 96 stran. ISBN 9788024748221. 2014. info
  • MERKUNOVÁ, Alena a Miroslav OREL. Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory. Praha: Grada Publishing. 302 s. ISBN 978-80-247-1521-6. 2008. info
    neurčeno
  • GRIM, Miloš a Rastislav DRUGA. Základy anatomie, 2, 3 a 4b. Praha: Galén
  • RIZZO, Donald C. Fundamentals of anatomy and physiology. Fourth edition. Boston, MA: Cengage Learning. xxv, 532. ISBN 9781285174150. 2016. info
  • GRIM, Miloš a Rastislav DRUGA. Základy anatomie. 2., přeprac. vyd. Praha: Galén. 221 s. ISBN 9788072629381. 2014. info
  • VOKURKA, Martin a Jan HUGO. Praktický slovník medicíny. 9. vyd. Praha: Maxdorf. xv, 518. ISBN 9788073451592. 2008. info
  • KOPECKÝ, Miroslav a Martina CICHÁ. Somatologie pro učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 263 s. ISBN 8024410729. 2005. info
  • HOŘEJŠÍ, Václav a Jiřina BARTŮŇKOVÁ. Základy imunologie. 3. vyd. Praha: Triton. 279 s. ISBN 8072546864. 2005. info
  • ROKYTA, Richard, Dana MAREŠOVÁ a Zuzana TURKOVÁ. Učebnice somatologie I. a II. Vyd. 2. Praha: Eurolex Bohemia. 264 s. ISBN 8086432491. 2003. info
  • ROKYTA, Richard, Dana MAREŠOVÁ a Zuzana TURKOVÁ. Učebnice somatologie I. a II. Vyd. 2. Praha: Eurolex Bohemia. 264 s. ISBN 8086432491. 2003. info
  • DYLEVSKÝ, Ivan. Somatologie :[učebnice pro zdravotnické školy a bakalářské studium]. Vyd. 2., přeprac. a dopl. Olomouc: Epava. 480 s. ISBN 80-86297-05-5. 2000. info
  • DYLEVSKÝ, Ivan. Somatologie :[učebnice pro zdravotnické školy a bakalářské studium]. Vyd. 2., přeprac. a dopl. Olomouc: Epava. 480 s. ISBN 80-86297-05-5. 2000. info
  • SCHREIBER, Michal. Funkční somatologie. Vyd. 1. Jinočany: H & H. 467 s. ISBN 80-86022-28-5. 1998. info
  • SCHREIBER, Michal. Funkční somatologie. Vyd. 1. Jinočany: H & H. 467 s. ISBN 80-86022-28-5. 1998. info
  • BYSTROŇ, Jaromír. Alergie :průvodce alergickými nemocemi pro lékaře i pacienty. 1. vyd. Ostrava: Mirago. 228 s. ISBN 80-85922-46-0. 1997. info
  • HAVELKOVÁ, Marie. Analýza příčin drogové závislosti-I. Základní informace pro preventivní práci učitelů. In Podpora a ochrana zdraví dítě te. Praha: Čes. lékařská společnost JEP. s. 190-195. 25/1. ISBN 80-85783-14-2. 1997. info
  • HAVELKOVÁ, Marie. Analýza příčin drogové závislosti-II. Nové poznatky z molekulární genetiky. In Podpora a ochrana zdraví dítěte. Praha: Čes. lékařská společnost JEP. s. 116-209. 25/1. ISBN 80-85783-14-2. 1997. info
  • Somatologie. Edited by Ivan Dylevský - Stanislav Trojan. 2. vyd. Praha: Avicenum. 311 s., ba. ISBN 80-201-0063-6. 1990. info
  • Somatologie. Edited by Ivan Dylevský - Stanislav Trojan. 2. vyd. Praha: Avicenum. 271 s., ba. ISBN 80-201-0026-1. 1990. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek, které jsou doplněny vhodnými výukovými videi a prezentacemi. Výuka probíhá formou praktických cvičení, jejichž součástí je práce s laboratorními protokoly a praktické úkoly.
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování předmětu je nutná pravidelná docházka (max. 1 absence) a odevzdání správně vyplněných protokolů z praktických cvičení v termínech stanovených v Odevzávarně v ISu v průběhu semestru. Úspěšné vykonání poznávacího testu (min. 11 bodů ze 14). Závěrečným hodnocením je písemná zkouška (online test) o 20 otázkách. Ke splnění je nutných 66 %.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.