BIp032 Biological Experiments at Secondary School

Faculty of Education
Autumn 2018
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Supplier department: Department of Biology – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
BIp032/1: Tue 9:00–10:50 laboratoř 81, B. Brabcová
BIp032/2: Mon 9:00–10:50 laboratoř 82, L. Vodová
BIp032/3: Thu 9:00–10:50 laboratoř 81, L. Vodová
BIp032/4: Mon 13:00–14:50 laboratoř 81, L. Vodová
Prerequisites (in Czech)
Vzdělání v botanice a zoologii na úrovni vysokoškolského bakalářského studia.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
At the end of the course students should be able to:
plan and prepare a botanical and zoological experiments for the second stage of basic education;
realize botanical and zoological experiments for the second stage of basic education;
reflect attempts;
discuss the benefits of experiments in teaching
Syllabus
  • Botanical part:
  • 1. Observation of algae
  • 2. Recognizing of coniferous trees
  • 3. Identification of plants in the nature
  • 4. Comparison of plant and animal cells
  • 5. Examination of seeds and monospermous fruits
  • 6. Anorganic compounds inside plant cells
  • 7. Trichoms on plants
  • 8. Observation of morphology of different species of bryophytes
  • 9. Observation of lower multicellular fungi – moulds
  • 10. Observation of diatoms
  • 11. Microscopical observation leaf epidermis with stomata
  • 12. Microscopical observation of vascular systems of di- and monocotyledonous plant stems
  • 13. Microscopical observation of pollen
  • 14. Separating chlorophyll from other leaf pigments
  • 15. Observation of photosynthesis product
  • 16. Confirmation of plant respiration
  • Zoological part:
  • 1. Observation of protozoans – infusorians
  • 2. Reaction of Dugesia gonocephala to chemical stimulation
  • 3. Influence of phenol on Tubifex tubifex
  • 4. Observation of plankton
  • 5. Microscopical observation of morphology of small crustaceans
  • 6. Observation of arthropod morphology
  • 7. Fabrication of permanent microscopical preparations of insect body parts
  • 8. Keeping of caterpillars (event. other insect larvae) in insectarium and their observation
  • 9. Cockroach dissection
  • 10. Examination of fish scales
  • 11. Observation of bone cells inside a gill-cover bone
  • 12. Analysis of bird egg (chemical composition of incrustation, dissection)
  • 13. Identification of molluscous shells
  • 14. Morpholgy of fish
  • 15. Analysis of bird feathering.
Literature
  • KVASNIČKOVÁ, Danuše. Přírodopis pro 7. ročník základní školy (Variant.) : Poznáváme život : přírodopis s výrazným ekologickým zaměřením. 7 [Fortuna, 1995] : Přírodopis II : pro 7. ročník základní školy [Scientia, 1998]. info
  • HAVLÍK, Ivan. Přírodopis 6 : pracovní sešit pro 6. ročník (Variant.) [Havlík, 1998, Nová škola] : Pracovní sešit k učebnici přírodopisu pro 6. ročník [Havlík, 1998, Nová škola]. info
  • VLK, Robert a Soňa KUBEŠOVÁ. Přírodopis – Bezobratlí živočichové – učebnice, 2. díl. odpovědná redaktorka Zita Janáčková, ilustrace Hana Berková. 1. vyd. Brno: Nová škola, 2007. 96 s. Duhová řada. ISBN 80-7289-084-0.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: verze platná od 1. 9. 2016 [online]. (2016). Praha: MŠMT [cit. 2017-04-30]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
  • Altmann A., Lišková E.: Praktikum ze zoologie. SPN, Praha 1979.
  • Heinecke L. E. (2014): Kitchen Science Lab for Kids: 52 Family Friendly Experiments from Around the House (Hands-On Family). ISBN 978-1-59253-925-3
  • PELIKÁNOVÁ, Ivana, Petra ŠIMONOVÁ, Věra ČABRADOVÁ, František HASCH and Jaroslav SEJPKA. Přírodopis 6 : příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2014, 96 stran. ISBN 9788074890116. info
  • FRONĚK, Jiří. Přírodopis 6. Edited by Jaroslav Jurčák. 2., aktualiz. vyd. Olomouc: Prodos, 2004, 127 s. ISBN 8072301365. info
  • ŠVECOVÁ, Milada. Cvičení z didaktiky biologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2000, 88 s. ISBN 8024600005. info
  • ČERNÍK, Vladimír. Přírodopis pro 7. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1., přeprac. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1999, 127 s. ISBN 80-7235-069-2. info
  • LORBEER, George C. and Leslie Weldemar NELSON. Science activities for elementary students (Science activities for children). 11th revised edition. Dubuque: McGraw-Hill Education - Europe, 1999. ISBN 978-0-697-37789-0. info
  • LORBEER, George C. and Leslie W. NELSON. Biologické pokusy pro děti :náměty a návody pro zajímavé vyučování : rostliny, živočichové, lidské zdraví, ekologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 197 s. ISBN 80-7178-165-7. info
  • KOČÁREK, Eduard. Přírodopis pro 7. ročník základní školy. [Praha]: Jinan, 1998, 95 s. info
  • DOBRORUKA, Luděk J. Přírodopis pro 7. ročník základní školy. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998, 152 s. ISBN 80-7183-134-4. info
  • JURČÁK, Jaroslav. Přírodopis 6. Edited by Jiří Froněk, Illustrated by Inka Delevová. Olomouc: Prodos, 1997, 127 s. ISBN 80-85806-47-9. info
  • SROKOVÁ, Eva and Libuše ŽIŽKOVÁ. Přírodopis pro 7. ročník zvláštní školy :pracovní sešit. 1. vyd. Praha: Septima, 1994, 60 s. ISBN 80-85801-15-9. info
  • LIŠKOVÁ, Eva, Antonín ALTMANN, Alžbeta KORÁBOVÁ and František VILČEK. Přírodopis 6. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 189 s. info
  • MOLISCH, Hans and Richard BIEBL. Botanická pozorování a pokusy s rostlinami bez přístrojů. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 250 s. info
Teaching methods
The form of education: the lesson of laboratory exercises The teaching methods: observation, demonstration, experimentation, projection of static and dynamic images, interview, work with an atlas, work with determination key, work with worksheet
Assessment methods
Assessment methods: a written proposal for lesson of Natural History, demonstration of proposal Fulfilling requirements:
1) Detailed proposal of lesson submit by the teacher (see below)
2) Performance of selected experimentation (observation) lesson 3) Active participation in seminars - one absence is tolerated
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is also listed under the following terms Autumn 2019, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2018, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2018/BIp032