Bi2BP_DPRB Determin. praktika - bezobratlí

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi2BP_DPRB/V: Po 14:20–16:00 laboratoř 81, R. Vlk
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni: 1. prokázat prohloubení základních taxonomických znalostí; 2. prokázat prohloubení znalostí fylogenetických vztahů; 3. prokázat základní znalosti o bionomii, ekologii a rozšíření vybraných skupin bezobratlých živočichů; ve cvičeních studenti: 4. pochopí, jak velké množství zástupců vybrané skupiny živočichů mají; 5. zvládnou determinaci nejdůležitějších zástupců naší fauny až do úrovně druhu, přičemž se 6. důvěrně seznámí s morfologií jejich těl a s determinačními znaky.
Vědní, činnostní a axiologický potenciál: důraz je kladen na znalost těch skupin bezobratlých živočichů, se kterými se budoucí učitel a jeho žáci budou setkávat při zajišťování výuky přírodopisu na základní škole a v nižších ročnících gymnázia; student, budoucí učitel, musí být vybaven takovým množstvím znalostí a dovedností, které v praxi zajistí jeho prestiž a autoritu před žáky.
Činnostní potenciál představuje v zoologii ty dovednosti, které umožní učiteli orientovat se v přírodě, najít živočichy v jejich přírodním prostředí, determinovat je pomocí obrázkových atlasů (příp. i odborného klíče), umět je žákům ukázat s důrazem na morfologické determinační znaky; učitel musí být příkladem, který budou žáci následovat, musí živočichy nejen co nejlépe determinovat, ale také vysvětlit jejich nezastupitelné místo v biocenóze.
Zvláštní důraz je z pochopitelných důvodů kladen na hmyz a na chráněné a ohrožené druhy.
Osnova
  • 1. Ulity plžů (mořští, sladkovodní, suchozemští)
  • 2. Lastury mlžů (mořští, sladkovodní)
  • 3. Trvalé mikroskopické preparáty drobných členovců
  • 4. Pavoukovci (zejména determinace našich druhů pavouků a sekáčů)
  • 5. Korýši (zejména determinace našich druhů lupenonožců, stejnonožců, různonožců a desetinožců)
  • 6. Vážky a šídla
  • 7. Kobylky a saranče
  • 8. Švábi a strašilky
  • 9. Ploštice (kněžice, vroubenky apod.)
  • 10. Střevlíkovití brouci
  • 11. Listorozí brouci (roháči, chrobáci, vrubounovití)
  • 12. Tesaříkovití brouci
  • 13. Mandelinkovití a nosatcovití brouci
  • 14. Motýli (noční i denní)
  • 15. Houbovci a mechovky
Literatura
  • KUNST M., ZPĚVÁK J.: Atlas bezobratlých, SPN, Praha, l978. 80 s.
  • HUDEC, Karel. Příroda České republiky : průvodce faunou. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 439 s. ISBN 9788020015693. info
  • Velká kniha živočichů :hmyz - ryby - obojživelníci - plazi - ptáci - savci. 3. vyd. Bratislava: Príroda, 2001, 344 s.: 15. ISBN 80-07-00863-2. info
  • ANDĚRA, Miloš. Velká kniha živočichů :hmyz, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci : [1582 barevných ilustrací]. Edited by Ladislav Korbel, Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 2. Bratislava: Príroda, 1997, 344 s. ISBN 80-07-00991-4. info
  • BUCHAR, Jan. Klíč k určování bezobratlých. 1. vyd. Praha: Scientia, 1995, 285 s. ISBN 80-85827-81-6. info
Výukové metody
Laboratorní cvičení - převládá samostatná práce studentů. Pod dohledem cvičícího se sami (většinou ve dvojicích) pokoušejí determinovat předložený biologický materiál pomocí určovacích klíčů, které dostnou k dispozici.
Metody hodnocení
Podmínkou zápočtu jsou aktivní účast na cvičeních a kompletní protokoly, případně vypracování zadaných samostatných prací (většinou PPT-prezentace).
Informace učitele
Seznam odborné určovací literatury: DANIEL M., ČERNÝ V. (red.), Klíč zvířeny ČSR, díl IV. ČSAV, Praha, 1971, 603 s. DOSKOČIL J. (red.), Klíč zvířeny ČSR, díl V. Academia, Praha, 1977, 373 s. HRABĚ S. (red.), Klíč zvířeny ČSR, díl I. Nakladatelství ČSAV, Praha, 1954. 539s KRATOCHVÍL J. (red.), Klíč zvířeny ČSR, díl II. NČSAV, Praha, 1957, 746 s. KRATOCHVÍL J. (red.), Klíč zvířeny ČSR, díl III. ČSAV, Praha, 1959, 869 s.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015.