Bi2BP_EKOL Ekologie pro základní vzdělávání

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (cvičící)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi2BP_EKOL/01: St 9:20–10:05 laboratoř 82, B. Rychnovský, R. Vlk
Bi2BP_EKOL/02: Čt 13:00–13:45 laboratoř 82, B. Rychnovský, R. Vlk
Bi2BP_EKOL/03: Čt 13:55–14:40 laboratoř 82, B. Rychnovský, R. Vlk
Předpoklady
Bi2BP_ZZBL Zákl. zoologie bezobratlých && Bi2BP_ZZBP Zákl. zoologie bezobratlých
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: prokázat praktické zvládnutí teoretických znalostí základů obecné ekologie - (1) ekologické faktory vodního prostředí (případně i podnebí a ekologické faktory ovzduší); (2) ekologické faktory půdy; ekologie populací (demekologie) - (3) denzita a (4) mortalita populace; (5) vlastnosti biocenóz (příp. i základy fytocenologie); (6) potravní vztahy (potravní řetězce, potravní pyramidy, analýza potravního spektra).
Na cvičeních jsou rozvíjena odpřednášená témata na různých příkladech z přírody (pod vedením cvičícího). Některé úlohy mají podobu laboratorní analýzy prováděné ve dvojicích (protokol), jiné jsou řešeny individuálně formou seminárních prací obsahujících i výpočty, tabulky, grafy a z nich vyvozené vlastní závěry.
Osnova
  • 1. Ekologické faktory vodního prostředí I – tekoucí vody
  • 2. Ekologické faktory vodního prostředí II – stojaté sladké vody
  • 3. Podnebí a ekologické faktory ovzduší
  • 4. Ekologické faktory půdy – analýza hrabanky
  • 5. Potravní vztahy, potravní řetězce, potravní pyramidy
  • 6. Struktura potravy - analýza potravního spektra na modelu ptačího predátora (rozbor vývržků sov např. kalouse ušatého či sýčka obecného)
  • 7. Komplexní autekologická studie na modelu vybraného rostlinného nebo živočišného druhu
  • 8. Ekologie populací (demekologie) I – metody stanovení hustoty populace na příkladu drobných savců
  • 9. Ekologie populací (demekologie) II – tabulka úmrtnosti a křivka prežívání vybraného druhu ptáka (lesního pěvce)
  • 10. Vlastnosti biocenóz I: kvantitativní znaky – hustota druhů, abundance, produkce – biomasa, dominance na příkladu ornitocenózy (např. lesa)
  • 11. Vlastnosti biocenóz II: strukturální znaky – frekvence, faunistická podobnost = druhová identita, diverzita, ekvitabilita na příkladu ornitocenózy (např. lesa)
  • 12. Základy populační ekologie rostlin a fytocenologie; problematika invazních rostlin.
Literatura
  • TOWNSEND, C. R., MICHAEL BEGON M. A JOHN L. HARPER, J.L. (2003). Essentials of ecology. 2nd ed. Malden: Blackwell Publishing, 530 pp.
  • BEGON, M., JOHN L. HARPER J.L. a COLIN R. TOWNSEND, C.R. (1997). Ekologie: jedinci, populace a společenstva. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 949 s.
  • LAŠTŮVKA, Zdeněk a Pavla KREJČOVÁ. Ekologie. 1. vyd. Brno: Konvoj, 2000, 184 s. ISBN 8085615932. info
  • Cvičení z ekologie živočichů. Edited by Bohumil Losos. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 229 s. ISBN 8021005181. info
  • SLAVÍKOVÁ, Jiřina. Ekologie rostlin. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 366 s. info
  • LOSOS, Bohumil. Ekologie živočichů. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 316 s. info
Výukové metody
laboratorní cvičení - analýza vzorků resp. stanovení ekologických charakteristik
Metody hodnocení
K získání zápočtu je třeba (kromě docházky a aktivní účasti na cvičeních) dodat 6 protokolů resp. seminárních prací: 1. vodní prostředí, 2. hustota populace, 3. mortalita populace, 4. vlastnosti zoocenóz, 5. analýza vývržků sov a 6. analýza hrabanky.
Informace učitele
Předpokladem pro zapsání předmětu by rozhodně mělo být úspěšné absolvování předmětů ZOBP, ZOZP, BHNP a ZZBP a také současné zapsání předmětů ZBVP, ZZSP a CTBZ!
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019.