Bi2BP_NPL1 Neživá příroda 1

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/0/2. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Jindřich Štelcl, CSc. (cvičící)
Mgr. MgA. Michal Maruška (pomocník)
Garance
doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi2BP_NPL1/01: Po 11:35–13:15 laboratoř 83, J. Matyášek
Bi2BP_NPL1/02: Po 14:20–16:00 laboratoř 83, J. Matyášek
Bi2BP_NPL1/03: Út 8:50–10:30 laboratoř 83, J. Matyášek
Bi2BP_NPL1/04: Út 10:40–12:20 laboratoř 83, J. Matyášek
Bi2BP_NPL1/05: Út 13:25–15:05 laboratoř 83, J. Matyášek
Bi2BP_NPL1/06: St 8:50–10:30 laboratoř 83, J. Matyášek
Bi2BP_NPL1/07: St 10:40–12:20 laboratoř 83, J. Matyášek
Bi2BP_NPL1/08: St 13:25–15:05 laboratoř 83, J. Matyášek
Předpoklady
NOW ( Bi2BP_NPP1 Neživá příroda I )
Na konci tohoto kurzu bude schopen student znát obsah předmětu dle anotace
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Jiné omezení: max. 8 skupin, max. 13 osob ve skupině v laboratoři
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
ZNALOST - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen definovat všech 11 níže uvedených obsahů předmětu. POROZUMĚNÍ - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen vysvětlit podstatu učiva. APLIKACE - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen interpretovat učivo. ANALÝZA - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen analyzovat učivo. SYNTÉZA - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen formulovat základní obsah. EVALUACE - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen zdůvodnit probírané učivo. 1. Úvod do studia mineralogie a petrologie 2. Geometrická krystalografie 3. Fyzikální (vč. strukturní a optické) krystalografie 4. Chemická krystalografie 5. Vznik minerálů 6. Systematická mineralogie 7. Drahé kameny a kovy 8. Hospodářsky významné minerály 9. Obecná petrologie 10. Systematická petrografie 11. Hospodářsky významné horniny
Osnova
  • Úvod do studia mineralogie a petrologie Geometrická krystalografie Fyzikální (vč. strukturní a optické) krystalografie Chemická krystalografie Vznik minerálů Systematická mineralogie Drahé kameny a kovy Hospodářsky významné minerály Obecná petrologie Systematická petrografie Hospodářsky významné horniny
Literatura
  • http://www.ped.muni.cz/wbio/studium/stud_mat/Mat-mat/Petrologie/default.htm
  • Matyášek,J., Suk,M.,2002: Základy petrologie, vyd. PdF MU Brno (lze koupit ve fakultní prodejně literatury za 175,- Kč)
  • http://www.ped.muni.cz/wbio/Studium/Stud%5Fmat/Mat%2Dmat/miner%5Fpetrol
  • Zimák,J., 1998: Mineralogie a petrografie, vyd. UP Olomouc (lze půjčit v knihovně PdF, vč. prezenčně ve studovně)
Výukové metody
Výuka probíhá metodami: - laboratorní cvičení, - praktická tvorba 14 krystalografických modelů, - poznávání a určování minerálů a hornin.
Metody hodnocení
Praktické poznání všech minerálů a hornin ze sbírky KBi - viz WEB KBi. Interaktivní test z mineralogického a petrografického systému-viz IS. Test s otevřenými otázkami, celkem 30 otázek, hodnocení: A=30 správných odpovědí, B=29, C=28, D=27, E=26. F=25 a méně správných odpovědí. Povinnost zhotovení modelů osních krystalových křížů a modelů krystalových soustav. Účast na mezinárodní výstavě minerálů, hornin, drahých kamenů atd. v Tišnově u Brna o víkendu na přelomu října a listopadu.
Navazující předměty
Informace učitele
Cílem předmětu je seznámení se základními pojmy, jevy a vztahy v neživé přírodě, seznámení se systémem minerálů a hornin, fyzikálními (vč. optických) a chemickými vlastnostmi anorganických přírodnin. Praktická laboratorní cvičení. Pro vypěstování kladného vztahu k tomuto tradičně a všeobecně málo populárnímu předmětu zdůrazňovat krásy neživé přírody, zejména drahých kamenů a kovů a významně poukazem na hospodářský význam nerostných surovin a půd, ve vztahu k živé přírodě. Hlavním cílem je však dosáhnout u studentů porozumění vzájemných vztahů neživé a živé přírody a jejich ochrany, naučit se přírodu prakticky znát a ctít.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.