Bi2BP_NPP1 Neživá příroda 1

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Jindřich Štelcl, CSc. (přednášející)
Mgr. MgA. Michal Maruška (pomocník)
Garance
doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc.
Rozvrh
Po 16:10–16:55 učebna 5
Předpoklady
Na konci tohoto kursu bude student schopen znát učivo dle anotace. Krystalografie: - MORFOLOGICKÁ: 1. Minerál, krystal, geometrie krystalů, souměrnost krystalů 2. Krystalografické značky 3. Krystalové soustavy - obecně 4. Soustava triklinická 5. Soustava monoklinická 6. Soustava rombická 7. Soustava tetragonální 8. Soustava hexagonální 9. Oddělení (soustava) trigonální 10. Soustava kubická - FYZIKÁLNÍ: 1. Hustota minerálů 2. Tvrdost, štěpnost 3. Roztopnost, rozpustnost 4. Polární pyroelektřina a piezoelektřina, magnetismus 5. Povaha a podstata světla, propustnost světla minerálem 6. Odraz a lom světla, dvojlom 7. Polarizace světla 8. Polarizační přístroje 9. Interference světla 10. Barva minerálů a pleochroismus 11. Jevy luminiscenční 12. Radioaktivita minerálů - CHEMICKÁ: 1. Voda v minerálech 2. Izomorfie 3. Polymorfie Obecná mineralogie: 1. Definice a vznik minerálů (obecně) 2. Výskyt minerálů 3. Vznik minerálů z magmatu 4. Vznik minerálů hlubinnou pneumatolýzou 5. Vznik minerálů povrchovou pneumatolýzou 6. Vznik minerálů cestou hydrotermální 7. Chemický vznik nerostů anorganickou sedimentací 8. Chemický vznik minerálů biochemickými pochody 9. Zvětrávání nerostů Systematická mineralogie: 1. Vývoj mineralogických systémů 2. Strunzova klasifikace minerálů 3. Elementy - obecně 4. Elementy- přehled základních minerálů 5. Sulfidy - obecně 6. Sulfidy - přehled základních minerálů 7. Halogenidy - obecně 8. Halogenidy - přehled základních minerálů 9. Oxidy a hydroxidy - obecně 10. Oxidy a hydroxidy - přehled základních minerálů 11. Nitráty, karbonáty, boráty - obecně 12. Nitráty, karbonáty, boráty - přehled základních minerálů 13. Sulfáty - obecně 14. Sulfáty - přehled základních minerálů 15. Fosfáty, arzenáty, vanadáty - obecně 16. Fosfáty, arzenáty, vanadáty - přehled základních minerálů 17. Silikáty - obecně 18. Nesosilikáty - obecně, třídění a přehled základních minerálů 19. Sorosilikáty - obecně, přehled základních minerálů 20. Cyklosilikáty - obecně, třídění a přehled základních minerálů 21. Inosilikáty - obecně, třídění a přehled základních minerálů 22. Fylosilikáty - obecně, třídění a přehled základních minerálů 23. Tektosilikáty - obecně, třídění a přehled základních minerálů 24. Organolity - obecně, třídění a přehled základních minerálů 25. Meteority - obecně, třídění 26. Tektity - obecně, třídění PETROLOGIE: 1. Definice - věda, hornina, třídění hornin 2. Magmatické horniny - vznik, rozdělení 3. Nerostné složení a stavba magmatitů 4. Chemická klasifikace magmatitů 5. Přehled hlubinných magmatitů (plutonitů) 6. Přehled žilných magmatitů 7. Přehled výlevných magmatitů (vulkanitů) 8. Sedimentární horniny - vznik, rozdělení 9. Zvětrávání, transport a sedimentace hornin 10. Diageneze sedimentů 11. Stavba sedimentů 12. Přehled klastických sedimentů - psefity, psamity, aleurity 13. Přehled cementačních sedimentů - jílové sedimenty 14. Přehled cementačních sedimentů - karbonátové sedimenty 15. Přehled cementačních sedimentů - allity, evapority 16. Přehled cementačních sedimentů - kaustobiolity 17. Přehled vuklanoklastických sedimentů 18. Metamorfované horniny - vznik, rozdělení 19. Metamorfóza, základní typy metamorfózy 20. Fylity, svory, ruly, migmatity 21. Amfibolity, mramory, kvarcity, granutity, 22. Eklogity, chloritické a mastkové břidlice, serpentinity (hadce) 23. Erlany, skarny 24. Technická (aplikovaná) petrologie – horninové zdroje surovin, stavební materiály, perspektivní suroviny 25. Horniny v ochraně životního prostředí
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 110 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/110, pouze zareg.: 0/110, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/110
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
ZNALOST - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen definovat všech 11 níže uvedených obsahů předmětu. POROZUMĚNÍ - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen vysvětlit podstatu učiva. APLIKACE - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen interpretovat učivo. ANALÝZA - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen analyzovat učivo. SYNTÉZA - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen formulovat základní obsah. EVALUACE - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen zdůvodnit probírané učivo. 1. Úvod do studia mineralogie a petrologie 2. Geometrická krystalografie 3. Fyzikální (vč. strukturní a optické) krystalografie 4. Chemická krystalografie 5. Vznik minerálů 6. Systematická mineralogie 7. Drahé kameny a kovy 8. Hospodářsky významné minerály 9. Obecná petrologie 10. Systematická petrografie 11. Hospodářsky významné horniny
Osnova
  • Úvod do studia mineralogie a petrologie. Geometrická krystalografie. Fyzikální (vč. strukturní a optické) krystalografie. Chemická krystalografie. Vznik minerálů. Systematická mineralogie. Drahé kameny a kovy. Hospodářsky významné minerály. Obecná petrologie. Systematická petrografie. Hospodářsky významné horniny a půdy.
Literatura
  • Andreska J. et al., Geologie a biologie pro studenty pedagogiky 1. stupně ZŠ. Praha : ISV nakl., 1999, 219 s., ISBN 80-85866-46-3 Matyášek J., Mineralogický systém. Brno : vyd. MU, 1995, 132 s., ISBN 80-210-1068-1
  • Matyášek J., Mineralogický systém. Brno : vyd. MU, 1998, 132 s., ISBN 80-210-1893-3.Matyášek J., Suk M., Základy petrologie. Brno : vyd. MU, 2002, 220 s.Zimák J., Mineralogie a petrografie. Olomouc : vyd. UP, 1998, 226 s., ISBN 80-7067-856-9
  • http://www.ped.muni.cz/wbio/studium/stud_mat/Mat-mat/Petrologie/default.htmhttp://www.ped.muni.cz/wbio/Studium/Stud%5Fmat/Mat%2Dmat/miner%5Fpetrol
  • Mísař, Z. a kol.: Geologie ČSSR I. Český masiv.- SPN, 1983, Praha
  • - Kumpera, O.- Foldyna, J.- Zorkovský, V. : Všeobecná geologie. – SNTL, 1988, Praha
  • - http://geotech.fce.vutbr.cz/wwwroot/scripta/Geologie/Obsah_script_geol.htm
  • Zapletal, J.: Základy geologie. Uč. text UP, 1997, 2002, Olomouc
Výukové metody
Výuka probíhá metodou přednášek s elektronickými prezentacemi, aktualizacemi učiva a odkazy na literaturu.
Metody hodnocení
ZKOUŠKA - ústní a interaktivní test z ISu MU s otevřenými otázkami, celkem 30 otázek, hodnocení: A=30 správných odpovědí, B=29, C=28, D=27, E=26. F=25 a méně správných odpovědí. Další povinnosti: 1. Samostatné práce na téma : Geologické studijní texty na internetu 2. Zpracování výukového projektu na téma: Budování školní sbírky nerostů a hornin 3. Výroba učební pomůcky: Pracovní listy pro výuku neživé přírody a ekologie v 9. roč. 4. Výroba učební pomůcky: Modely krystalových soustav. Zkušební otázky: 1. Zemská kůra. Zemský plášť 2. Vrstva, souvrství, poruchy uložení vrstev. Geologický kompas a geologická mapa 3. Zvětrávání hornin 4. Tektonické poruchy. Diastrofizmus 5. Magmatická tělesa 6. Desková tektonika 7. Plutonizmus 8. Vulkanizmus 9. Stavební hmoty v ČR 10. Drahé kovy a kameny ve světě a v ČR 11. Podzemní voda a prameny 12. Krasové jevy 13. Stavební suroviny 14. Rudní a nerudní nerostné suroviny 15. Přehled magmatických hornin 16. Přehled sedimentárních hornin 17. Přehled metamorfovaných hornin 18. Svahové pohyby 19. Geologická činnost vody 20. Vývoj rostlinstva na Zemi 21. Geologická činnost moře 22. Geologická činnost organizmů 23. Geologická činnost větru 24. Geologická činnost ledu a ledovce 25. Vývoj života na Zemi 26. Vývoj vesmíru a Země. Data historické geologie 27. Přehled geologické stavby ČR 28. Moldanubická oblast Českého masívu 29. Krušnohorská oblast Českého masívu 30. Kutnohorsko-svratecká oblast Českého masívu 31. Středočeská oblast Českého masívu 32. Lugická oblast Českého masívu 33. Moravsko-slezská oblast Českého masívu 34. Geologická stavba Brna a okolí. 35. Platformní vývoj Českého masívu - jura, křída, terciér, kvartér 36. Karpatská předhlubeň. Wienská pánev 37. Západní Karpaty v České republice 38. Stavba a složení zemského tělesa, metody studia hlubinné stavby Země 39. Magma a magmatické procesy 40. Metamorfóza a metamorfní procesy 41. Hlavní faktory a základní typy metamorfózy
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wbio/Studium/Stud%5Fmat/Mat%2Dmat/miner%5Fpetrol/ http://is.muni.cz/elportal/estud/pedf/ps06/2722682/petro/index.htm
V předmětu jde o seznámení se základními pojmy, jevy a vztahy v neživé přírodě, seznámení se systémem minerálů a hornin, fyzikálními (vč. optických) a chemickými vlastnostmi anorganických přírodnin. Pro vypěstování kladného vztahu k tomuto tradičně a všeobecně málo populárnímu předmětu zdůrazňovat krásy neživé přírody, zejména drahých kamenů a kovů a významně poukazem na hospodářský význam nerostných surovin a půd, ve vztahu k živé přírodě. Hlavním cílem je však dosáhnout u studentů porozumění vzájemných vztahů neživé a živé přírody a jejich ochrany, naučit se přírodu prakticky znát a ctít.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.