Bi2MP_DPP2 Didactics of Natural Science 2

Faculty of Education
Spring 2014
Extent and Intensity
1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Supplier department: Department of Biology – Faculty of Education
Timetable
Tue 10:15–11:00 učebna 2
Prerequisites
The course builds on Bi2MP_DPP1 and Bi2MP_DPS1. Students enroll this object after completed Bi2MP_DPP1 and Bi2MP_DPS1.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of the course the student will be able to:
1st use information from   RVP
2nd by own words explain the difference between form and method of teaching, content and scope of the curriculum, sensomotoric and individual skills, etc.
3rd explain how is organized the work of a teacher - what lies in   preparatory, implementation, management and diagnostic part of education.
4th characterize the means of teaching biology at elementary school.
5th formulate and use didactic teaching principles.
Syllabus
  • 1. Status of mehodology of biology in FWP, the curriculum, content and scope of curriculum, special relationships and teaching biology and other subjects. 2. Teaching biology in alternative schools. 3. Active teaching of biology programming, content of the teaching of biology. 4. Project based learning and integrated thematic instruction. 5. Teacher of biology, his self-education, reflections ...
Literature
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK and Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál. 416 stran. ISBN 8073670542. 2005. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál. 380 s. ISBN 807178978X. 2004. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Jak vnímají a prožívají projektové vyučování žáci a učitelé? (How perceive and perform project class pupils and teachers?). In Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání. Brno: Paido. 6 pp. ISBN 80-7315-046-8. 2003. info
  • OBST, Otto. Obecná didaktika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. 159 s. ISBN 8024405555. 2002. info
  • JANÍK, Tomáš and Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Projektové vyučování. Komenský. vol. 127, p. 2-4. ISSN 0323-0449. 2002. info
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál. 447 s. ISBN 807178253X. 2002. info
  • TALÁCKOVÁ, Lucie. Vliv stylu vedení učitele na sociální klima třídy. Edited by Martin Vaculík. 83 s. 2001. URL info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství. 292 s. ISBN 80-85866-33-1. 1999. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál. 416 s. ISBN 80-7178-127-4. 1998. info
  • KAŠOVÁ, Jitka. Škola trochu jinak : projektové vyučování v teorii i praxi. Vyd. 1. Kroměříž: IUVENTA. 81 s. 1995. info
  • ALTMANN, Antonín and František HORNÍK. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 217 s. 1985. info
  • ALTMANN, Antonín. Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. Vyd. 2., upr. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 133 s. 1972. URL info
  • ALTMANN, Antonín. Didaktické zásady ve výuce biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 65 s. 1971. info
  • ALTMANN, Antonín. Pomůcky pro výuku biologii. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 130 s. 1971. info
  • ALTMANN, Antonín. Vyučovací metody v biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 229 s. 1970. info
  • ALTMANN, Antonín. Vyučovací metody v biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 229 s. 1970. info
Teaching methods
Type of course: the lesson of the base type. Teaching methods: lecture, explanation, demonstration.
Assessment methods
Assessment methods: written test and oral debate. Fulfilling requirements: The Examination consists of two parts - written test and oral interview. The written test is possible to get 40 points. The participate in the oral debate must obtain at least 30 points. It is necessary to obtain at least 30 points for participation in oral debate.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018.
  • Enrolment Statistics (Spring 2014, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2014/Bi2MP_DPP2