Bi2MP_KCTE Komplexní cvičení v terénu

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
4 dny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Jindřich Štelcl, CSc. (cvičící)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni: pracovat v terénu jako tým (zde 4 skupiny studentů pod stálým odborným dohledem vyučujících); (2) interpretovat výsledky získané pomocí kombinace všech použitých metod sběru na všech studovaných biotopech; (3) předložit všechny takto získané údaje dobře zdokumentované v individuálních závěrečných zprávách; (4) poznat všechny (vyučujícími) vybrané významné zástupce vyšších rostlin a bezobratlých živočichů; (5) integrovat poznatky z různých již absolvovaných biologických předmětů (zejm. botanika, zoologie a ekologie) konfrotací teorie s pozorováními prováděnými přímo v terénu.
Smyslem cvičení je umožnit studentům integrovat poznatky z různých již absolvovaných biologických předmětů a ekologie konfrotací teorie s pozorováními prováděnými přímo v terénu; Dále je na magisterském stupni studia nutné umožnit studentům ověřit si možnosti případného využití práce v terénu pro potřeby výuky přírodopisu na ZŠ.
Osnova
  • Komplexní cvičení v terénu probíhá formou týmové práce studentů ve 4 (3-5) skupinách pod odborným dohledem všech vyučujících; každá skupina se věnuje jednomu přidělenému biotopu (les, louka, pole, stojatá voda, tekoucí voda apod.) - na tomto biotopu si hned 1. den nainstaluje různé pasti apod., které denně kontroluje.
  • Postupně ale každá skupina provede i průzkum na ostatních biotopech; vyhodnocení skutečností zjištěných kombinací všech použitých metod (zejména určování získaného materiálu pomocí atlasů) na všech biotopech (včetně 2 rezervací - rašelinišťě a původního lesního porostu - formou hromadné exkurze) bude provedeno v samostatné práci vypracované každým studentem v průběhu TC a odevzdané při jejím ukončení.
  • 1. den: dopoledne zahájení terénního cvičení, ubytování, organizační schůzka; odpoledne zahájení práce na jednotlivých biotopech (pokládání pastí apod.), exkurze do okolí (případně i krátká exkurze na rašeliniště či do „pralesa“) s demonstrací významných vegetačních jednotek; večer determinace a preparace sebraného a naloveného materiálu.
  • 2. den: dopoledne i odpoledne skupinová práce na jednotlivých určených biotopech (rotace); večer: determinace a preparace sebraného a naloveného materiálu.
  • 3. den: dopoledne skupinová práce na jednotlivých určených biotopech (rotace); odpoledne exkurze na rašeliniště (nebo do „pralesa“); večer determinace a preparace sebraného a naloveného materiálu, práce na závěrečné zprávě.
  • 4. den: dopoledne ukončení terénních prací (likvidace pastí apod.), dokončení závěrečných zpráv, obhajoba závěrečných zpráv, praktické poznávací zkoušky z botaniky a zoologie; odpoledne ukončení terénního cvičení, úklid, balení, nakládání materiálu a odjezd.
Literatura
  • Velká kniha rostlin, hornin, minerálů a zkamenělin. Edited by Jindřich Krejča. 3. vyd. Bratislava: Príroda. 384 s. ISBN 8007011897. 2004. info
  • Velká kniha živočichů :hmyz - ryby - obojživelníci - plazi - ptáci - savci. 3. vyd. Bratislava: Príroda. 344 s.: 15. ISBN 80-07-00863-2. 2001. info
  • BĚLOHLÁVKOVÁ, Radmila. Velká kniha rostlin, hornin, minerálů a zkamenělin : [1785 barevných ilustrací]. Edited by Jindřich Krejča, Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 2. Bratislava: Príroda. 384 s. : i. ISBN 80-07-00989-2. 1997. info
  • ANDĚRA, Miloš. Velká kniha živočichů :hmyz, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci : [1582 barevných ilustrací]. Edited by Ladislav Korbel, Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 2. Bratislava: Príroda. 344 s. ISBN 80-07-00991-4. 1997. info
Výukové metody
terénní cvičení (4 dny)
Metody hodnocení
aktivní přístup doložený individuální závěrečnou prací; úspěšné absolvování "poznávaček" - praktické oznávání rostlin, živočichů, hub apod.
Informace učitele
Studenti sledují vývěsku na stránkách katedry. Organizační pokyny budou garantem předmětu aktualizovány v dostatečném předstihu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.