Bi2MP_ZBEL Zoologie bezobratlých pro základní vzdělávání

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi2MP_ZBEL/01: Po 11:10–11:55 laboratoř 81, R. Vlk
Bi2MP_ZBEL/02: Po 12:05–12:50 laboratoř 81, R. Vlk
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen interpretovat (1) hlubší taxonomické znalosti spojené se znalostmi (2) fylogenetických vztahů; (3) znalostmi o bionomii a etologii; (4) ekologii a (5) rozšíření bezobratlých živočichů.
Studenti zvládnou poznávání a determinaci nejdůležitějších zástupců zejména naší fauny a seznámí se s morfologií a anatomií jejich těla a s určovacími znaky; získané znalosti o této části živočišné říše si studenti sami spojí se znalostmi získanými v obecné zoologii a v základech zoologie bezobratlých (2. ročník).
Programový cíl spočívá v získání takových znalostí, které umožní pochopení významu bezobratlých živočichů v životě člověka a způsobů, jak integrovat životní požadavky člověka a svébytnost jednotlivých živočišných skupin; důraz je kladen na znalost druhů, se kterými se budoucí učitel a jeho žáci budou setkávat při zajišťování výuky přírodopisu na základní škole a v nižších ročnících gymnázia; student, budoucí učitel, musí být vybaven takovým množstvím znalostí a dovedností, které v praxi zajistí jeho prestiž a autoritu před žáky.
Činnostní potenciál představuje v zoologii ty dovednosti, které umožní učiteli orientovat se v přírodě, najít živočichy v jejich přírodním prostředí, determinovat je, umět je žákům ukázat pod mikroskopem, poznat chráněné druhy a vést žáky k ochraně přírody; učitel musí být příkladem, který budou žáci následovat, musí živočichy nejen poznat či určit, ale také vysvětlit jejich nezastupitelné místo v biocenóze.
Osnova
  • 1. Prvoci (Protozoa): pozorování prvoků z mechu a humusu, pozorování živých prvoků ze senného nálevu, pozorování a zakreslení trvalých preparátů prvoků 2. Houbovci (Porifera): určování běžných druhů sladkovodních houbovců podle jehlic a gemulí, pozorování a zakreslení trvalých preparátů houbovců 3. Žahavci (Cnidaria): pozorování a zakreslení trvalých preparátů žahavců 4. Ploštěnci (Platyhelminthes): určování našich druhů ploštěnek, pozorování a zakreslení trvalých preparátů ploštěnců 5. Pseudocoelomata: vířníci (Rotifera), břichobrvky (Gastrotricha), vrtejši (Acanthocephala), hlístice (Nematoda), strunovci (Nematomorpha): mikroskopické pozorování vířníků a břichobrvek, mikroskopické pozorování drobných hlístic (háďat a háďátek), pozorování a zakreslení trvalých preparátů hlístů 6. Měkkýši (Mollusca) I - plži (Gastropoda): poznávání a zakreslení ulit nejběžnějších druhů našich plžů a nejběžnějších druhů mořských plžů (Jaderské moře) 7. Měkkýši (Mollusca) II - mlži (Bivalvia) a hlavonožci (Cephalopoda): poznávání a zakreslení lastur našich mlžů a vybraných zástupců mořských mlžů a hlavonožců (Jaderské moře) 8. Kroužkovci (Annelida): poznávání a zakreslení vybraných zástupců našich máloštětinatců a pijavic a vybraných zástupců mořských mnohoštětinatců (Jaderské moře) 9. Členovci (Arthropoda) I - klepítkatci (Chelicerata): rozlišení jednotlivých podkmenů členovců, rozlišení jednotlivých řádů pavoukovců, poznávání hlavních zástupců klepítkatců 10. Korýši (Crustacea) I - nižší korýši (Entomostraca): pozorování a zakreslení trvalých preparátů nižších korýšů 11. Korýši (Crustacea) II - rakovci (Malacostraca): rozlišení jednotlivých řádů třídy lupenonožci (Branchiopoda), pozorování a zakreslení našich zástupců řádů stejnonožci (Isopoda) a různonožci (Amphipoda), poznávání hlavních zástupců desetinožců sladkovodních i mořských (Jaderské moře) 12. Stonožkovci (Myriapoda) + hmyz (Insecta) I: rozlišení dvou základních tříd podkmene stonožkovci (Myriapoda), poznávání hlavních zástupců stonožkovců a hemimetabolního hmyzu 13. Hmyz (Insecta, =Ectognatha) II - Holometabola: rozlišování řádů hmyzu podle počtu a stavby křídel, pozorování stavby jednotlivých typů hmyzích křídel, poznávání hlavních zástupců holometabolního hmyzu 14. Ostnokožci (Echinodermata): poznávání hlavních zástupců hvězdic, hadic, ježovek a sumýšů (Jaderské moře)
Literatura
  • ANDĚRA, Miloš. Velká kniha živočichů :hmyz, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci : [1582 barevných ilustrací]. Edited by Ladislav Korbel, Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 2. Bratislava: Príroda. 344 s. ISBN 80-07-00991-4. 1997. info
  • HUDEC, Karel. Příroda České republiky : průvodce faunou. Vyd. 1. Praha: Academia. 439 s. ISBN 9788020015693. 2007. info
  • BUCHAR, Jan. Klíč k určování bezobratlých. 1. vyd. Praha: Scientia. 285 s. ISBN 80-85827-81-6. 1995. info
  • KUNST M., ZPĚVÁK J.: Atlas bezobratlých, SPN, Praha, l978. 80 s.
Výukové metody
laboratorní cvičení - práce s biologickým materiálem podle pracovního listu
Metody hodnocení
Podmínkou k udělení zápočtu jsou (1.) aktivní účast studenta ve cvičení a (2.) předložení vlastního kompletního pracovního sešitu (pracovní listy, vlastní kresby apod.).
Informace učitele
V průběhu navazujícího magisterského studia oboru Učitelství přírodopisu pro ZŠ jsou vypsány čtyři povinně volitelné předměty: Zoologie bezobratlých pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Zoologie strunatců pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Systém a fylogeneze nižších rostlin a hub pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Systém vyšších rostlin pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení). Studenti jsou povinni vybrat si alespoň dva z nich. Pokud si vyberou (nad rámec dvou předmětů) další předmět navíc, zavazují se k jeho splnění.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.