Bi2MP_ZBEP Zoologie bezobratlých pro základní vzdělávání

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Rozvrh
Po 11:35–12:20 učebna 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání hlubších taxonomických znalostí spojených se znalostmi fylogenetických vztahů, znalostmi o bionomii, etologii, ekologii a rozšíření bezobratlých živočichů. Získané globální znalosti o této části živočišné říše si studenti sami spojí se znalostmi získanými v obecné zoologii a základech zoologie bezobratlých. Programový cíl spočívá v získání takových znalostí, které umožní pochopení významu bezobratlých živočichů v životě člověka a způsobů, jak integrovat životní požadavky člověka a svébytnost jednotlivých živočišných skupin. Důraz je kladen na znalost druhů, se kterými se budoucí učitel a jeho žáci budou setkávat při zajišťování výuky přírodopisu na základní škole a v nižších ročnících gymnázia. Student, budoucí učitel, musí být vybaven takovým množstvím znalostí a dovedností, které v praxi zajistí jeho prestiž a autoritu před žáky. Učitel musí být příkladem, který budou žáci následovat, musí živočichy nejen poznat či určit, ale také vysvětlit jejich nezastupitelné místo v biocenóze. Náplní přednášek je základní charakteristika, tj. morfologie a anatomie; přehled modelových druhů, jejich bionomie, zejména rozmnožování a vývoj (vývojové cykly), jejich ekologie a rozšíření, týkající se zástupců následujících taxonomických jednotek (viz osnovu):
Osnova
  • 1. Říše: Archeozoa a Protozoa: kmeny Archamoebae, Metamonada, Microspora; Euglenozoa, Parabasala, Opalozoa, Choanozoa, Percolozoa, Rhizopoda, Radiozoa, Heliozoa 2. Říše: Protozoa: kmeny Apicomlexa, Ciliophora 3. Říše: Animalia (dříve podříše Metazoa) Diblastica: kmeny Porifera, Placozoa 4. Animalia Diblastica: kmeny Cnidaria, Ctenophora, Myxozoa 5. Animalia Triblastica Protostomia: kmen Platyhelminthes 6. Animalia Triblastica Pseudocoelomata: kmeny Rotifera, Acanthocephala, Gastrotricha, Cephalorhyncha (= Priapulida), Nematoda, Nematomorpha; Chaetognatha 7. Animalia Triblastica Coelomata: kmen Mollusca: třídy Polyplacophora, Monoplacophora, Gastropoda, Bivalvia, Scaphopoda, Cephalopoda 8. Kmeny: Annelida (třídy Polychaeta, Aeolosomata, Clitellata), Nemertea, Pogonophora, Tardigrada, Onychophora 9. Kmen: Arthropoda: podkmeny Trilobitomorpha, Pycnogonida, Chelicerata 10. Podkmen: Crustacea: třídy Branchiopoda (= Phyllopoda), Maxillopoda, Malacostraca 11. Podkmeny: Myriapoda (4 třídy) a Hexapoda: třída Entognatha (podtřídy Protura, Collembola, Campodeina, Japygina) 12. Hexapoda Ectognatha: podtřídy Apterygota, Pterygota Paleoptera (+ Plecoptera) 13. Hexapoda Ectognatha Pterygota: kohorty Polyneoptera, Acercaria, Holometabola 14. Kmeny: Kamptozoa (=Entoprocta), Bryozoa (=Ectoprocta), Phoronidea, Brachiopoda, Animalia Triblastica Deuterostomia: kmeny Echinodermata, Hemichordata
Literatura
  • SEDLÁK, Edmund. Zoologie bezobratlých. 2., přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 336 s. ISBN 8021028920. 2002. info
  • ROSYPAL, Stanislav. Nový přehled biologie. 1. vydání. Praha: Scientia. xxii, 797. ISBN 9788086960234. 2003. info
  • SEDLÁK, Edmund. Zoologie bezobratlých. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně. 337 s. ISBN 80-210-2396-1. 2000. info
Informace učitele
V průběhu navazujícího magisterského studia oboru Učitelství přírodopisu pro ZŠ jsou vypsány čtyři povinně volitelné předměty: Zoologie bezobratlých pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Zoologie strunatců pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Systém a fylogeneze nižších rostlin a hub pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Systém vyšších rostlin pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení). Studenti jsou povinni vybrat si alespoň dva z nich. Pokud si vyberou (nad rámec dvou předmětů) další předmět navíc, zavazují se k jeho splnění.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.